Ingezonden persbericht


Nieuwe sectie TEFAF ON PAPER voor TEFAF Maastricht 12-21 maart 2010

Helvoirt, 18 december 2009 - De nieuwe sectie TEFAF on Paper op TEFAF Maastricht, de meest invloedrijke kunst- en antiekbeurs ter wereld, blijkt grote aantrekkingskracht uit te oefenen op internationale specialisten die handelen in werken op papier. Van de 19 handelaren in deze sectie zijn er 18 nieuw op TEFAF. Zij tonen tekeningen van oude en klassiek moderne meesters, in beperkte oplage gedrukte prenten, fotografie, antiquarische boeken en manuscripten, aquarellen en Japanse prenten. De nieuwe sectie is gesitueerd op de bovenverdieping van het MECC, daar waar in 2009 de sectie TEFAF Design werd geïntroduceerd. TEFAF Design is verplaatst naar de begane grond. De toevoeging van TEFAF on Paper heeft geresulteerd in een recordaantal van 260 deelnemers aan TEFAF Maastricht. TEFAF vindt plaats van 12-21 maart 2010 in het MECC in Maastricht.

Toen TEFAF on Paper in juli 2009 als nieuw initiatief werd aangekondigd, stelde het dagelijks bestuur van de beurs dat dit alleen zou doorgaan bij voldoende steun van de handelaren. De respons was even snel als positief. De nieuwe sectie is met 19 deelnemers uit acht landen volgeboekt. Vrijwel allen doen voor het eerst aan TEFAF mee. Zij staan in de bovenhal, waar TEFAF in 2009 met veel succes TEFAF Design lanceerde. TEFAF Design, dat veel aandacht van het publiek kreeg, verhuist naar beneden en grenst aan de sectie TEFAF Modern. Exposanten die al jarenlang werken op papier brachten, blijven deel uitmaken van de secties Schilderijen, Tekeningen & Prenten en TEFAF Modern.

TEFAF ontvouwt voortdurend nieuwe initiatieven om haar vooraanstaande plaats op de internationale kunst- en antiekmarkt te versterken. Met TEFAF on Paper wordt de verscheidenheid van TEFAF Maastricht nog groter. De toevoeging van TEFAF on Paper is de voornaamste oorzaak dat TEFAF 2010 een record aantal deelnemers telt. De beursoppervlakte is hiermee optimaal benut.

De variëteit en kwaliteit van de objecten die de handelaren op TEFAF on Paper brengen is buitengewoon. Tot de belangrijke specialisten op het gebied van fotografie behoort Galerie Johannes Faber (Wenen). Hij komt met een uitzonderlijk sensuele vintage zilver druk van de Oostenrijker Rudolf Koppitz, Movement Study (1925). De foto met drie geklede Russische danseressen en en één naakte toont de verbinding tussen modernisme, symbolisme en de Weense Jugendstil in Koppitz' werk. De prijs bedraagt ¤160.000. De galerie brengt ook een belangrijke, tot nu toe ongepubliceerde pigment gum druk met het portret van de Duitse componist Richard Strauss, genomen door Edward Steichen in 1904. Deze is te koop voor ¤420.000. Michael Hoppen Gallery (Londen) biedt Men Wrestling, New York aan, een reeks foto's die Francis Bacon rond 1975 heeft besteld. Hij heeft de foto's gebruikt als werkdocument bij het schilderen. Het is niet bekend wie deze unieke foto's, afkomstig uit Bacons atelier, heeft geschoten.

Tekeningen van oude meesters maken eveneens een belangrijk deel uit van TEFAF on Paper. Arthur Ramon Antiquari (Barcelona) toont Hoofd van Giulio Contarini naar Alessandro Vittoria van de grote 18e-eeuwse Venetiaanse kunstenaar Giovanni Battista Tiepolo (¤200.00). Deze tekening in rood en wit krijjt op blauw papier is er een uit een reeks van vijftien van Tiepolo en vermoedelijk te dateren rond 1742-'43. Day & Faber (Londen) brengt een schitterende krijttekening van François Boucher (1703-1770). De tekening met Charlotte Sparre, die een kop koffie vasthoudt werd door haar oom, graaf Carl Gustaf Tessin, gekocht van Boucher. Daarna ging hij over in handen van haar broer, graaf Fredrik Sparre en was tot voor kort nog familiebezit. Het blad wordt aangeboden voor een bedrag rond ¤400.000.

Antiquairaat Forum ('t Goy-Houten, Utrecht) brengt een uitzonderlijke eerste druk van d'Amboinsche Rariteitenkamer (Amsterdam, 1705) van Georg Everhard Rumphius, een koopman in dienst van de VOC. Zestig door Maria Sibylla Merian gemaakte gravures verluchten deze beschrijving van de flora en fauna in de zeeën rond Ambon en omringende eilanden. Dit exemplaar bevat vier gravures in kleurendruk. De andere afbeeldingen zijn door Merian met de hand ingekleurd.

Een van de meest fascinerende moderne werken op TEFAF on Paper is een 16-bladig schetsboekje van Pablo Picasso. Emanuel von Baeyer (Londen) biedt dit uiterst belangrijke document aan. Picasso schreef het in 1904-'05 en gebruikte het voornamelijk voor het schilderen van Famille de Saltimbanques, een schilderij in het bezit van de National Gallery of Art in Washington. Picasso somde er de kleurpigmenten in op die hij gebruikte voor het schilderij. Het notitieboekje maakte deel uit van de nalatenschap van de kunstenaar en nadien van de Marina Picasso Collection (prijs: ¤72.000).

Een prachtig geïllustreerd boek met tien originele lithografieën van de schilder Oscar Kokoschka is te zien bij Ursus Books (New York). Die Träumenden Knaben werd gepubliceerd in Wenen in 1908. Het is de vroegste druk van dit opmerkelijke boek in zijn originele Wiener Werkstätte boekband. Het is het eerste grafische werk van Kokoschka. De prijs ligt rond ¤34.000.

Ariëns Kappers (Amsterdam) komt met Le Café Concert van Henri de Toulouse-Lautrec (1864-1901). Dit is een serie van 22 lithografieën ovver het Parijse theaterleven met beroemde zangers, komedianten en artiesten zoals Jane Avril, Yvette Guilbert, Mary Hamilton en Aristide Bruant. Het ensemble is afkomstig uit de collectie van Marcel Guérin, een verwoed verzamelaar die ook over Toulouse-Lautrec gepubliceerd heeft.

Galerie Antoine Laurentin (Parijs) houdt een speciale expositie met meer dan tachtig belangrijke en nooit eerder geziene werken op papier van Aurélie Nemours, een belangrijke vertegenwoordiger van de naoorlogse geometrische abstractie. Al de perioden van haar artistieke leven zijn vertegenwoordigd, voor het merendeel met voorbereidende werken voor de schilderijen die van cruciaal belang waren voor haar ontwikkeling. Een grote expositie van haar 'onderzoeks'schilderijen zoals die door Galerie Antoine Laurentin wordt getoond, wordt gewoonlijk alleen in musea gehouden.

Een van de hoogtepunten van de Japanse kunstwerken op TEFAF on Paper is een uiterst zeldzame originele prent van Hashiguchi Goyo uit 1920, te zien bij Galerie Tanakaya (Parijs). De blokken voor deze prenten die hij maakte werden, net als veel van de prenten zelf, vernietigd tijdens de grote Kanto aardbeving in Japan in 1923. Goyo stierf in 1921 en vandaag tellen originele werken van hem tot de meest gezochte van alle shin hanga prenten. Dit exemplaar verkeert in een zeer goede staat.

TEFAF & AXA Art: Kunst, meer dan een investering
TEFAF deelt haar zienswijze van kunst, meer dan een investering met hoofdsponsor AXA Art. Het partnerschap tussen TEFAF en AXA Art betekent voor verzamelaars dat zij toegang hebben tot een unieke bundeling van kennis, die naast kunsthistorische en financiële aspecten van een kunstwerk ook uitgebreide kennis betreft van risicopreventie, conservering, het beperken van schade en restauratie. Daarmee kunnen kunstverzamelaars hun collecties in een zo goed mogelijke staat houden.