Provincie Overijssel



Kwart Nederlanders gebruikt fietsroutenetwerk

12 maart 2010

De eenvoudige manier van routes plannen, de mooie routes en het feit dat je nooit de weg kwijtraakt zijn de belangrijkste redenen voor het gebruik van een fietsroutenetwerk. Een kwart van de Nederlanders van 16 jaar of ouder heeft één of meerdere keren op een fietsroutenetwerk in Nederland of in het buitenland gefietst. Dit blijkt uit een onderzoek van het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT).

Gebruik fietsroutenetwerken

Van alle Nederlanders die al eens een fietsroutenetwerk hebben gebruikt - circa 3,3 miljoen Nederlanders van 16 jaar en ouder - heeft 34% één of meerdere keren op één van de Gelderse fietsroutenetwerken gefietst. Een derde fietste op een netwerk in Noord-Brabant, bijna een kwart in Limburg en 16% stapte één of meerdere keren op de pedalen op een Overijssels netwerk.

Het netwerk in Overijssel

Binnen Overijssel is Twente het belangrijkste fietsgebied. Ruim 60% van de gebruikers van de fietsroutenetwerken in Overijssel, stapte (ook) in de regio Twente op de pedalen. Salland en Vechtdal Overijssel volgen met respectievelijk 37 en 31%. Onderdelen van het netwerk, zoals routebordjes, informatiepanelen en de fietskaart, worden door het merendeel van de gebruikers positief beoordeeld. Overijssel heeft ten opzichte van andere provincies enkele afwijkingen aangebracht. Zo worden de knooppunten met nummer én naam vermeld en staan de knooppunten waar de fietser op dat moment is altijd in het midden van de kaart. Deze afwijkingen worden door de fietsers gewaardeerd. Het netwerk in Overijssel scoort gemiddeld het rapportcijfer 7,9, het Gelderse wordt met een 7,8 beoordeeld.

Economisch effect

60% van de gebruikers van het fietsroutenetwerk heeft tijdens de fietstocht geld uitgegeven. Gemiddeld is dit EUR 18,90 per persoon.

Verantwoording

Het onderzoek naar de bekendheid en het gebruik van de fietsroutenetwerken is in december 2009 uitgevoerd door het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme (GOBT). In totaal is met behulp van een consumentenpanel een representatieve steekproef van bijna 4.000 Nederlanders van 16 jaar en ouder ondervraagd.