Gemeente Leeuwarden

Internationale samenwerking Leeuwarden: Samen een oceaan vormen

Bron: Gemeente Leeuwarden (11-03-2010)

Het is vanuit die gedachte dat het Europese uitwisselingsproject Cliq in 2006 van start ging. Zestien Europese partners, waaronder Leeuwarden, besloten elkaar regelmatig op te zoeken, met het doel kennis uit te wisselen en met name innovatie binnen het Europese MKB te bevorderen. Onlangs was een grote delegatie van het samenwerkingsverband op bezoek in de Friese hoofdstad, om deel te nemen aan een masterclass. Mede-organisator Wim Huizinga van de gemeente maakt de balans op.

Innovatie is van levensbelang voor de Europese economie en voor de concurrentiekracht van bedrijven. Binnen het project Cliq vindt daarom uitwisseling van ervaringen plaats, waarbij met name samenwerking bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën wordt gestimuleerd. "Samenwerking. We praten er zo gemakkelijk over, maar dóe het maar eens. Het betekent dat je echt open staat voor anderen. Dat je de luiken durft open te zetten. En dat je bereid bent er tijd in te investeren" zo steekt Huizinga van wal. "Het goede nieuws is dat de zestien deelnemers van het project Cliq (de afkorting staat voor niets minder dan Çreating Local Innovation through a Quadruple helix', red.) daartoe bereid zijn. Tijdens de tweedaagse bijeenkomst in Leeuwarden verdiende zich dat terug. Er zijn goede resultaten geboekt.

De internationale masterclass die op 9 en 10 februari in Leeuwarden werd gehouden werd bezocht door vertegenwoordigers van overheid, kennisinstellingen en bedrijfsleven. Zij kwamen uit landen als onder andere Zweden, Duitsland, Engeland, Italië, Spanje en Portugal. Er werd gesproken over verschillende onderwerpen rond innovatie en financiering, maar ook over de manier waarop Leeuwarden economische clusters ontwikkelt. Huizinga:"Diverse vragen kwamen aan bod, zoals: hoe zorg je er voor dat samenwerking tussen diverse bedrijven, maar ook kennisinstellingen en overheid in Europa wordt verbeterd? Hoe kun je in internationaal verband onderwerpen als innovatie, marketing, maar ook financiering van projecten en bedrijven beter regelen? Wat kun je leren van elkaars ervaring op dit gebied? Verder wordt in het gezamenlijke netwerk gekeken welke experts iets interessants kunnen zeggen over een onderwerp."

Investeerders
Zo'n expert is Dimmes Doornhein. Doornhein zit onder andere in de directie van het bedrijf ION-IP, specialist in internet- en datacenter infrastructuren. Hij presenteerde in Leeuwarden een plan waarmee jonge bedrijven door middel van sociale netwerken beter financiers kunnen vinden. Huizinga licht toe: "Zoekt een jong en veelbelovend bedrijf naar investeerders, dan loopt men natuurlijk vaak tegen voorzichtigheid aan. Onbekend maakt nu eenmaal onbemind. Doornhein presenteerde een methode met de naam 'Catch', waarmee je eerst via internet mensen probeert te vinden die geld voor jouw product over hebben. Vervolgens kom je, gesteund door positieve reacties vanuit de markt, met een veel beter verhaal binnen bij potentiële investeerders. Deze benadering sloeg aan bij verschillende partners, inmiddels wordt overlegd hoe zoiets gezamenlijk kan worden opgezet."

Ook het project 'BISON' werd besproken, zo vertelt Huizinga. BISON is een project van, voor en door de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden, Van Hall Larenstein, Wetsus sustainable technology, de Noordelijke Ontwikkelingsmaatschappij, de RAbobank Leeuwarden-Noordwest Friesland en Midden- en Kleinbedrijf Noord. Technostarters worden via het project BISON gesteund met advies en begeleiding. Ook worden ze gesteund doordat er, onder voorwaarden, zeer gunstige financieringsmogelijkheden worden aangeboden. Arnold Dijkstra, projectmanager BISON legt uit: "Met behulp van BISON kan iedereen zijn technische of technologische idee uitwerken tot een concreet product en een eigen bedrijf voorbereiden. Het bijzondere van BISON is de privaatpublieke samenwerking bij het opsporen, beoordelen én financieren van ideeën", aldus Dijkstra. Hij vervolgt: "De financiering bestaat uit een zeer flexibele, laagdrempelige persoonlijke lening van maximaal 100.000 euro, tegen lage rente. De eerste drie jaar hoeft er niets te worden betaald zodat de technostarter zich kan focussen op de uitwerking van het idee en voorbereiding van het bedrijf. Hoewel de Rabobank de persoonlijke leningen verstrekt, blijft de zeggenschap over de financiering te allen tijde bij de Stichting BISON. Hiermee worden technostarters optimaal beschermd en is hun risico als het idee toch minder succesvol blijkt te zijn dan aanvankelijk gedacht, beperkt."

Dijkstra geeft aan zeer enthousiaste reacties te hebben gekregen. "Men was onder de indruk van de wijze waarop we het in Leeuwarden hebben geregeld. Ik werd vrijwel direct al door een paar steden uitgenodigd om het verhaal daar nog eens te vertellen."

Dat enthousiasme beaamt ook Sally Kneeshaw van het consultancybureau Aurora in Londen. Als internationaal expert van het Cliq-team adviseert zij overal in Europa bedrijven en overheden en in die rol participeerde ze ook in de masterclass in Leeuwarden. "De wijze waarop de Rabobank in Leeuwarden risico durft te nemen is echt wel bijzonder", zegt Kneeshaw. "Manager Jelmer Algra vertelde me dat het met de structuur van de bank te maken heeft, waarbij niet op ieder moment de honger van aandeelhouders meespeelt. De Rabobank investeert meer in de lange termijn en ziet een participatie in zo'n fonds ook als een goede regionale PR> Dat is een zeer positieve boodschap die veel deelnemers mee naar huis nemen en aan hun eigen regionale bank gaan vertellen."

Wie terugkijkt op eerder bijeenkomsten van Cliq en ook op de recente bijeenkomst in Leeuwarden moet concluderen dat er veel kennisuitwisseling is en dat de deelnemers daar hun vordeel mee doen. Concrete samenwerkingsverbanden komen er ook uit voort. Huizinga: "Da is erg mooi om te zien. Zo heeft bijvoorbeeld de NHL op dit moment een heel mooi project waarbij studenten worden begeleid bij het ontwikkelen van ondernemend gedrag. De kern hiervan is eigenlijk heel simpel: ga eerst bij jezelf na waar je goed in bent, wat je leuk vindt, kortom wat bij je past. En ga dan pas na of daar markt voor is. Een business plan maken komt daarna vanzelf. Er zijn nu contacten gelegd met onder andere de universiteiten van Manresa en Girona (beide in Catalonië, red.), maar ook in het Finse Jyväskylä.

Ook Kneeshaw is enthousiast. Ze zegt: "Er komt zoveel uit en de deelnemers nemen zoveel mee naar huis. In Leeuwarden hebben de deelnemers bijvoorbeeld gezien hoe belangrijk het is om te focussen. De duidelijke keuzes die de gemeente maakt om te investeren in kennis en wtertechnologie, daar was iedereen van onder de indruk."

Uniek verkoopargument
Huizinga is optimistisch over de verdere ontwikkelingen. "Je ziet dat bedrijven elkaar steeds beter weten te vinden. Europa was decennia lang een lappendeken van nationale systemen, grenzen, regels. Dat verandert nu langzaam, maar tegelijkertijd verschuift het mondiale economische krachtenveld. Azië komt opzetten en vooral kennis is als 'uniek verkoopargument' steeds belangrijker. Door in Europees verband op te treden kunnen middelgrote steden zoals Leeuwarden het speelveld, maar ook het kennisreservoir tientallen keren groter maken. Ja, dichter Satoro had gelijk: samen vorm je een oceaan."

Voor meer informatie over het CLIQ-project en de Quadruple Helix in het bijzonder, zie de website www.cliqproject.eu