Persbericht

Design Initiatief reikt innovatievouchers uit

Innovatieve concepten beloond tijdens congres

Nijmegen, 12 maart 2010 - Een pil die vastlegt waarvoor iemand allergisch is en een navigatiesysteem dat je vertelt waar je in de buurt duurzaam kunt foodshoppen. Dat waren de twee businessideeën die goed waren voor twee innovatievouchers van elk 10.000 euro die werden uitgereikt tijdens het congres 'Wat verbeeld jij je wel. Design Gedreven Innovatie' van Design Initiatief.

Ruim honderd bezoekers bezochten vorige week in Nijmegen het tweede congres van Design Initiatief: 'Wat verbeeld jij je wel, Design Gedreven Innovatie'. Daar hoorden zij onder meer wat de belangrijkste sociaal-economische en maatschappelijke trends zijn, en welke specifieke businesskansen die ontwikkelingen bieden. Met die kennis gingen de congresdeelnemers daarna in groepsverband aan de slag om tot spraakmakende innovatieve businessideeën te komen. De deelnemers werden hiervoor verspreid over vier thema's: De Vitale Mens, Het Gebruik van Energie, Nederland Kennisland en De Toekomst van Voeding.

Criteria
In totaal werden op het congres zestien ideeën gepresenteerd aan een deskundige jury, vertelt Andre Rotte, voorzitter van Design Initiatief: "Wij hebben al die voorstellen beoordeeld op een tiental criteria. De belangrijkste hierbij waren: spreekt het idee voldoende aan, bestaat het nog niet, is het patenteerbaar en technologisch haalbaar, heeft het een verdienmodel en businesspotentie, en in hoeverre is de groep bereid het idee ook echt verder samen uit te werken."

10.000 euro
Twee voorstellen kwamen in aanmerking voor een innovatievoucher van 10.000 euro. Het businessidee 'Lekker Gezond Eten' werd zowel door de jury als het publiek uitgeroepen tot winnaar. Rotte: "Zie het idee als een soort navigatiesysteem dat je helpt bij locaal en duurzaam foodshoppen. Het businessidee speelt in op de toenemende behoefte aan gezond en authentiek voedsel. 'Lekker Gezond Eten' biedt alle stakeholders een aanwijsbaar voordeel voor een gezond business-, en verdien model."

Rotte heeft tevens hoge verwachtingen van de 'E-Pil'. "De E-Pil is een manier om te detecteren voor welk voedsel en welke stoffen iemand mogelijk allergisch is. Dit klinkt misschien nog als toekomstmuziek, maar de achterliggende technologie is al binnen handbereik. En wanneer de technologie inderdaad haalbaar blijkt en het idee op een juiste manier wordt gepositioneerd, heeft het veel businesspotentie. Mensen willen tenslotte weten wat ze eigenlijk eten en of dat wel gezond is voor hun lichaam."

Hogere innovatiekans
Met de innovatievouchers van 10.000 euro kunnen de twee groepen hun plan verder uitwerken. Hierin worden zij begeleid door Design Initiatief en wordt er samengewerkt met mogelijke businesspartners. Rotte: "We hebben samen met kennisinstellingen en ondernemers uit de designwereld en het bedrijfsleven in korte tijd al zo'n 40 business-, en onderzoekprojecten geïnitieerd. Van al die projecten is vooralsnog slechts de helft voortijdig gestopt. Dit is laag als je kijkt naar het aantal initiatieven in Nederland dat ieder jaar uiteindelijk een stille dood sterft. Wij menen dat dit komt door onze toekomstgerichte aanpak die we design gedreven open innovatie noemen. Ik verwacht dan ook dat we zowel de E-pil als het navigatiesysteem voor locaal en duurzaam foodshoppen over enkele jaren op de markt zien."