De Melkweg

PERSBERICHT ­ MELKWEG AMSTERDAM

JEFF MILLS @ KLINCH
Jeff Mills (Axis Records, New York) / Estroe (Connaisseur, Rotterdam) / Thomas Martojo (Dekmantel, Amsterdam)

Melkweg, The Max · vr 12 maart · 23.00 uur · 16,00 + lidm.
· · ·

Ook dit voorjaar worden bij klinch rake klappen uitgedeeld. Op vrijdag 12 maart neemt de grootste aller Detroit-legenden plaats achter de decks voor een drie uur durende muzikale traktatie. We hebben het natuurlijk over The Wizzard alias Jeff Mills, de man die al sinds de vroege jaren negentig door het leven gaat als toonaangevend techno-icoon. Met zijn karakteristieke wervelstormen van dj- sets staat Mills garant voor een avond van allure. Ondersteuning komt van onze eigen techno- ambassadeurs Estroe en Thomas Martojo.

Technoliefhebbers uit Detroit en omstreken kunnen zich de tachtiger jaren nog heugen, toen Jeff Mills zijn mix-magie over de ether verspreidde. Zijn dj-sets voor het lokale radiostation WDET worden eigenlijk door alle prominenten uit de Detroit techno van de jaren negentig genoemd als grote inspiratiebron. Omdat Mills maar weinig tijd had voor zijn mixen, wilde hij zo snel mogelijk alles voorbij laten komen. Zodoende werd hij één van de eersten die drie platenspelers tegelijk bespeelde. Die kunst beheerste beheerste hij zo goed, dat hij er wereldberoemd mee werd. Inmiddels is het bezoeken van tenminste één Mills-set in je leven voor de technoliefhebber hetzelfde als voor de moslim een bezoek aan Mekka: je reinste pelgrimage.

Maar Mills is meer dan de draaiende inspirator. Hij was samen met Mike Banks en Robert Hood één van de oprichters van het illustere Underground Resistance, dat begin jaren negentig het ondergrondse imago van Detroit techno bezegelde met haar minimalistische releases. Maar na een paar uitgaven ging de eigengereide Mills zijnsweegs. Hij richtte het platenlabel Axis op en tekende een contract bij het gerenommeerde Berlijnse Tresor. Zijn gehele oeuvre omvat inmiddels talloze klassiekers, die dankzij hun unieke karakter de tand des tijds hebben doorstaan. Maar de grootste verdienste van Mills aan de techno blijft zijn missie om de muziekstroming als hogere kunstvorm te promoten. Dankzij projecten als zijn soundtrack voor Metropolis (1926) van Fritz Lang en zijn samenwerkingen met het Montpellier Philharmonisch Orkest heeft hij de basaalste aller dancevormen een extra, intellectuele dimensie gegeven.

Detroit is al ruim twee decennia van grote invloed op het Nederlandse dance-klimaat. In de vroege jaren negentig groeide een nauwe band tussen onze hoofdstedelijke dj's en de techno-producers van Motor City. Dezer dagen is Estroe de bekendste Nederlandse voorvechtster van melodieuze techno. Achter de draaitafels van wijlen Mazzo leerde zij eind jaren negentig de fijne kneepjes van het dj-ambacht. De laatste jaren heeft ze zich vooral toegelegd op haar producties. Dat leverde onlangs het alom bejubelde debuutalbum Elemental Assets op, een dromerige ode aan de melancholie. Met haar weloverwogen dj-sets brengt ze steevast een bepaalde spanning op de dansvloer teweeg. Een betere opwarmer kan Mills zich voor zijn drie uur set niet wensen.

En zelfs de jongste generatie Amsterdamse dj's vindt inspiratie in het klassieke Detroit-geluid van onder andere Mills. Zo breken Thomas Martojo en zijn Dekmantel-collectief een lans voor de vuigere vierkwartsmaat. Met hun succesvolle avonden en pas opgerichte label dragen ze Detroit niet alleen een warm hart toe, maar plaveien de weg voorwaarts voor een nieuw decennium van Motor City geïnspireerde beats. Als dj weet Martojo steeds weer te verrassen met zijn brede muzikale onderlegdheid en indrukwekkende mixwerk. Kortom, een klinch om bij te wonen ­ een gewaarschuwd technoliefhebber telt voor twee!




De Melkweg