Fabricagefouten bij auto's en de gevolgen voor de consument


Gemiddeld één op de vier auto's wordt vroeger of later teruggeroepen

Bestuurder vaak niet verzekerd tegen lichamelijke schade

Schade-expert: `Schuldvraag kan een delicate kwestie zijn.'


AMSTERDAM, 20100312 -- Sinds 2008 wordt er vrijwel iedere maand een model auto teruggeroepen vanwege een fabricagefout. Februari 2010 overtrof alles: Toyota, Renault, Honda, Peugeot en Citroën riepen in een week tijd één of meerdere modellen terug. Wat zijn de gevolgen van fabricagefouten voor de consument? Zijn consumenten wel afdoende verzekerd?

Volgens Ewout van Zonneveld, internationaal claims manager bij autoverzekeraar Ineas, staat het thema bij veel verzekeraars hoog op de agenda. "We bespreken onderling de terugroepacties en we zijn natuurlijk alerter. We moeten weten wat de fabricagefout precies inhoudt en hoe we mogelijke slachtoffers kunnen helpen."

Tijdsdruk
Hoe ontstaan fabricagefouten eigenlijk in een branche waar alles draait om veiligheid? Van Zonneveld: "Vanwege de concurrentie hebben fabrikanten te maken met een kortere ontwikkelcyclus van modellen. En dat werkt fabricagefouten in de hand. Er is immers minder tijd voor uitgebreide testprocedures. Daarbij komt dat fabrikanten steeds vaker onderdelen van de productie uitbesteden aan externe leveranciers. Ook dit vergroot de kans op fouten, ondanks de zeer strenge kwaliteitseisen."

Damage control
Veel vaker dan pakweg tien of vijftien jaar geleden ontstaat er na ontdekking van een fabricagefout een terugroepactie. Van Zonneveld: "Dit heeft alles te maken met het feit dat nieuws zich veel sneller verspreidt. Met terugroepacties willen fabrikanten imagoschade beperken en zich beschermen tegen toekomstige claims. Al zijn de kosten en de organisatorische consequenties van een terugroepactie natuurlijk niet mals. We zien ook vaak dat fabrikanten na een terugroepactie op de beurs worden afgestraft. Zo heeft het aandeel Toyota na de recente terugroepactie een forse klap gekregen."

Exploder
Dankzij de terugroepacties blijft het aantal slachtoffers beperkt. In Europa kennen we geen hoge slachtofferaantallen. Van Zonneveld: "Er zijn in Europa nu 26 meldingen bekend vanwege een gaspedaaldefect, tot nu toe zonder ernstige gevolgen. Dat is wel wat anders vergeleken met de ramp uit 2000 in de VS. Alleen door een mankement aan de Ford Explorer vielen daar maar liefst 174 doden en honderden gewonden. Het loopvlak van de Firestoneband liep los, wat resulteerde in een slippartij of klapband. In de volksmond kreeg de terreinwagen daardoor de bijnaam Ford Exploder."

Verzekering
Voor zover bekend zijn er in Nederland nog geen ernstige ongelukken door fabricagefouten gebeurd. Er is dus geen reden voor paniek, hoewel het volgens Van Zonneveld wel belangrijk is om goed voorbereid te zijn. "Als het je overkomt, wil je goed verzekerd zijn. Met de combinatie van WA en volledig casco (allrisk) is de materiële schade en schade aan derden (ook passsagiers) gedekt. Maar heb je als bestuurder lichamelijke schade en kan de schuldvraag niet duidelijk beantwoord worden? Dan kan een schade- of een ongevallenverzekering voor inzittenden van belang zijn. En niet iedereen heeft die."

No-claim
Wanneer een bestuurder schade verhaalt bij de verzekeraar, gaat dat doorgaans ten koste van de no-claimkorting. Is echter aan te tonen dat de fabrikant aansprakelijk is, dan heeft dat geen gevolgen voor de no-claim. "Bij succesvol verhaal, wel te verstaan. Want de schuldvraag kan een delicate kwestie zijn", vertelt Van Zonneveld. "De verzekerde of verzekeraar moet kunnen aantonen dat er een fabricagefout in de auto zat én dat die fout de oorzaak was van het ongeluk. Een lange weg met hoge kosten. Vaak heb je daarbij deskundigen nodig. Als je verzekerd bent voor rechtsbijstand, dan vecht de verzekeraar het voor je uit."

Tips
Volgens Van Zonneveld kunnen bestuurders veel kosten besparen met simpele maatregelen. "Geef gehoor aan de terugroepacties. Doe je dat niet, dan ontstaan mogelijk discussies vanwege nalatigheid. Bedenk verder goed welke verzekeringen je wel en niet nodig hebt. Het is in ieder geval verstandig om naast je autoverzekering een schade- en/of ongevallenverzekering voor inzittenden en rechtsbijstandsverzekering af te sluiten. Dat kost je doorgaans zo'n vijf euro extra per maand en het kan een hoop ellende voorkomen. Kijk voor prijsvergelijkingen op sites als independer.nl en premie.nl. Natuurlijk zijn mensen ook welkom op de website van Ineas."

//einde bericht