Ingezonden persbericht


Botticelli's Rockefeller Madonna te koop op TEFAF Maastricht

Helvoirt, 3 maart 2010 - Een van de topstukken op de internationale kunst- en antiekbeurs TEFAF Maastricht is een schitterend schilderij uit 1493-95 van de Madonna met Kind en de kleine Johannes door Sandro Botticelli. Het schilderij wordt aangeboden voor een bedrag rond $ 15 miljoen (ca. ¤ 11,1 miljoen) door kunsthandel Dickinson, Londden/New York. Het schilderij staat ook bekend als de Rockefeller Madonna omdat het 50 jaar lang deel uitmaakte van de verzameling van de familie Rockefeller. TEFAF opent vrijdag 12 maart haar deuren in het MECC in Maastricht en duurt tot en met zondag 21 maart.

Herkomst
Het schilderij is in 1925 in New York tentoongesteld door Lord Duveen, een van de belangrijkste kunsthandelaren van de 20e eeuw. Tegen 1931 bevond het zich in de collectie van John D. Rockefeller Jr, een belangrijk Amerikaans filantroop en oliemagnaat. Het paneel bleef een halve eeuw lang eigendom van de Rockefeller dynastie, waaraan het zijn bijnaam de 'Rockefeller Madonna' ontleent. De laatste jaren maakte het schilderij deel uit van een privécollectie in New York. TEFAF Maastricht 2010 telt een record aantal van 263 deelnemers uit 17 landen. De exposanten brengen rond 30.000 kunstwerken en antiek, variërend van voorwerpen uit het Neolitische tijdperk tot hedendaagse kunst. Alles wordt vóór de beurs streng gekeurd door 26 keuringscommissies met in totaal 168 experts op elk gebied. Nieuw is TEFAF on Paper met negentien deelnemers, gespecialiseerd in werken op papier. The International Art Market. Trends in the Art Trade during Global Recession Het jongste in een reeks baanbrekende kunstmarktrapporten gaat in op hoe de kunstmarkt zich heeft ontwikkeld tijdens de economische recessie. Het rapport wordt op 12 maart op TEFAF gepresenteerd door onderzoeker Dr. Clare McAndrew.

TEFAF & AXA Art: Kunst, meer dan een investering
De samenwerking met TEFAF biedt AXA Art de mogelijkheid haar expertise in collectiebeheer, zoals breekbaarheid van kunstvoorwerpen en het in optimale conditie houden van een collectie, ten opzichte van kunstverzamelaars te profileren.