Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Antwoorden op kamervragen over benoeming gemeentesecretaris Súdwest Fryslân

De staatssecretaris biedt de antwoorden aan op de schriftelijke vragen die zijn gesteld door het lid Van Raak (SP) over de benoeming van een gemeentesecretaris van de nog te vormen gemeente Súdwest Fryslân. Deze vragen werden ingezonden op 22 februari 2010 met kenmerk 2010Z03601.

Vragen van het lid Van Raak (SP) aan de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties over de benoeming van een gemeentesecretaris van de nog te vormen gemeente Súdwest Fryslân. (Ingezonden 22 februari 2010)
1 Bent u op de hoogte van de benoeming van Johan Krul als beoogd gemeentesecretaris / algemeen directeur van de gemeente Súdwest Fryslân per 1 april 2010? 1) Antwoord 1: Ja.
2 Deelt u de mening dat deze benoeming voorbarig is, aangezien beide Kamers zich nog uit moeten spreken over de samenvoeging van de gemeenten Bolsward, Nijefurd, Sneek, Wûnseradiel en Wymbritseradiel? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid de gemeenten hierop te wijzen? Antwoord 2: De benoeming van de beoogd gemeentesecretaris/algemeen directeur is zeker niet voorbarig. Om op 3 januari 2011 haar diensten te kunnen verlenen, moeten de 5 gemeenten nu integreren. Het proces van personele integratie (opstellen functieboeken, werving en plaatsing, bedenkingen, inrichting teams en verhuizingen) kent namelijk een doorlooptijd van ongeveer 1 jaar. De beoogd gemeentesercretaris is daarom in 2010 als projectleider werkzaam aan de integratie-opdracht voor de 5 gemeenten. Als beoogd algemeen directeur is hij in 2010 o.a. betrokken bij de werving en selectie van het beoogde management.
3 Welk risico lopen de gemeenten als het wetsvoorstel verworpen wordt? Is deze benoeming dan nog ongedaan te maken? Welke kosten zijn hieraan verbonden? Antwoord 3: De huidige gemeenten hebben in de arbeidsvoorwaarden afspraken gemaakt met de beoogd gemeentesecretaris. De benoeming is de verantwoordelijkheid van de 5 huidige gemeenten en daar is geen intentie de benoeming ongedaan te maken. De huidige organisaties hebben een functionaris nodig die leiding kan geven aan het integratieproces.
4 Zijn er nog meer benoemingen in deze of andere gemeenten te verwachten in de aanloop naar de behandeling van het wetsvoorstel in de Kamer? Kunt u een overzicht geven? Wat is uw mening hierover? Antwoord 4: Alleen de benoeming van de beoogd griffier zal mogelijk nog plaatsvinden. In de komende periode wordt tevens de werving- en selectie van het beoogde management van de nieuwe gemeente gestart. Aangezien dit vooralsnog interne procedures zijn, zijn daar geen externe benoemingen te verwachten.
5 Welke andere besluiten, die voortvloeien uit de aanname dat de wet wordt aangenomen, worden er in deze gemeenten op dit moment genomen? En in andere gemeenten die in afwachting zijn van een herindeling? Wat is hierover uw mening? Antwoord 5: Een herindelingstraject kent een organisatorische voorbereidingstijd van ongeveer 1,5 à 2 jaar. Begin 2009 zijn de 5 gemeenten al gestart met het opstellen van een plan van aanpak voor de integratie van de 5 organisaties. Om per 1 januari 2011 alle dienstverlening te kunnen leveren, worden de nu relevante personele- en organisatorische voorbereidingen getroffen. Dit zijn allemaal interne besluiten (t.a.v. de visie op de nieuwe gemeente, dienstverleningsconcept en organisatiestructuur). Overigens is in de wet Arhi geregeld dat gemeenten deze voorbereidingen moeten treffen.
6 Deelt u de mening dat gemeenten in het kader van een herindeling geen onomkeerbare besluiten behoren te nemen voordat de wet ook daadwerkelijk is aangenomen door beide Kamers? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid gemeenten in een herindelingsproces hierop te wijzen? Antwoord 6: Van de gemeenten die betrokken zijn bij de herindeling wordt verwacht dat zij de herindeling goed en zorgvuldig voorbereiden. Dit vergt van alle betrokken in het gebied veel inzet en tijd. De gemeenten doen dat naar eigen inzicht en hebben daarbij ook een eigen verantwoordelijkheid. De risico's en de consequenties die gemeenten daarbij nemen behoren tot de eigen inschatting en verantwoordelijkheid van het lokale bestuur.
7 Welke mogelijkheden heeft u om dergelijke besluiten tegen te houden? Bent u bereid deze mogelijkheden toe te passen indien er sprake is van onomkeerbare besluiten voorafgaand aan instemming van beide Kamers met het wetsvoorstel? Antwoord 7: Ik beschik niet over de bevoegdheden om de benoeming van ambtenaren op lokaal niveau tegen te houden. Daarenboven heb ik die behoefte ook niet. Zoals ik hierboven al aangegeven heb, behoort het nemen van besluiten om het voorbereidingsproces van de beoogde herindelingen in te richten tot de eigen verantwoordelijkheid van gemeenten en zijn gemeenten op grond van de wet Arhi ook verplicht deze besluiten te nemen.
1) Sneeker nieuwsblad, 18 februari 2010