NPO start test met narrowcasting
Samen met een aantal omroepen start de NPO met een proeftraject voor
narrowcasting. Op het Stadhuisplein in Lelystad staat een groot scherm
waar iedere werkdag een selectie korte programma's van publieke omroep
op straat wordt aangeboden. Het streetcasten gebeurt nu alleen nog in
Lelystad, maar ook online kan je op verschillende sites als
bijvoorbeeld Testlab bundels met korte programma's en fragmenten gaan
tegenkomen. Op de mobiele site van Uitzending Gemist (niet in de
iPhone app), vind je een nieuw tabblad met Shorts. Onder de naam NL
Shorts kan je op deze drie plekken dagelijks een bundel van maximaal
12 minuten met fragmenten en hele korte programma's bekijken.
Welke programma's kan je verwachten? Een selectie uit de NPS
Micromovies, diverse clips van 101 TV, AVRO's Opium, De vloer op van
Human, RVU's Wisebits, EO Nederland zingt, fragmenten uit Xnoizz en
Jong (EO), YouTube-uploads van Uitzending Gemist en natuurlijk
fragmenten uit het gehele aanbod van Uitzending Gemist. De test zal
een maand duren. Na deze periode wordt het effect van narrowcasting
getoetst met een onderzoek. Zijn de resultaten positief dan kan krijgt
het project een vervolg. Vanaf dat moment is het ook mogelijk dat
andere omroepen zich aansluiten bij dit project.