Gemeente Echt-Susteren


Start werkzaamheden A2 spitsstrook St. Joost-Urmond

Openstelling eind 2010
Â
Rijkswaterstaat start op vrijdag 12 maart met de werkzaamheden op de A2 voor de aanleg van de spitsstrook tussen St. Joost (knooppunt Het Vonderen) en Urmond (in zuidelijke richting). Het werk aan deze 17 kilometer lange spitsstrook omvat onder andere de aanleg van 16 pechhavens en de aanleg van een grondwal ter hoogte van Roosteren. Daarnaast plaatst Rijkswaterstaat geluidsschermen bij viaduct Grasbroek (Born) en wordt het bestaande geluidsscherm bij Holtum (Born) verlengd en opgeknapt. Als laatste wordt de belijning aangepast, worden er cameraâs en matrixborden opgehangen en praatpalen bij pechhavens geplaatst. De spitsstrook wordt naar verwacht eind 2010 opengesteld.
Â
De pechhavens worden in blokken van vier uitgevoerd. Het blok pechhavens ter hoogte van Echt wordt als eerste aangelegd. Ter plaatse van de aanleg van een blok pechhavens is de vluchtstrook over een lengte van ongeveer vijf kilometer niet beschikbaar. Het verkeer kan doorrijden over twee rijstroken met een maximale snelheid van 90 km/uur.
In verband met het plaatsen van de noodzakelijke verkeersmaatregelen op de weg vindt er enkele keren een nachtafsluiting van toe- of afritten plaats. De eerste afsluiting wordt ingezet bij de toerit Echt (in zuidelijke richting) van vrijdagavond 12 maart (21.00 uur) tot zaterdagochtend 13 maart (9.00 uur). Er wordt een omleiding ingesteld. Het doorgaand verkeer ondervindt geen hinder van de afsluiting. Â
Spitsstrook voor betere doorstroming A2
De aanleg van de spitsstrook is nodig omdat het verkeersaanbod door de aanleg van de A73, zeker tijdens de spits, is toegenomen. Een spitsstrook is een relatief eenvoudige manier om het bestaande asfalt efficiënter te benutten. Zo kan op korte termijn de doorstroming voor het verkeer sterk verbeteren.
Ten behoeve van de veiligheid van de weggebruikers wordt bij een opengestelde spitsstrook een snelheidsbeperking ingesteld op het traject tussen Knooppunt Het Vonderen en Urmond. Ook wordt er om de kilometer een pechhaven gerealiseerd.
Â
A2 Midden-Limburg
De komende jaren gaat bij de A2 in Limburg op meerdere plaatsen de schop in de grond. Dat is nodig om de files aan te pakken, bruggen te renoveren, groot onderhoud te plegen en voor een structurele uitbreiding van knooppunt Kerensheide. Al met al een flinke investering in de mobiliteit en bereikbaarheid van Limburg. Â
De volgende projecten zijn in voorbereiding en gaan in 2010 en 2011 in uitvoering:

* Spitsstrook St. Joost-Urmond in zuidelijke richting: start werkzaamheden maart 2010, geplande openstelling eind 2010;
* Spitsstrook Urmond-St. Joost in noordelijke richting (onderdeel van Spoedaanpakproject): start voorbereidende werkzaamheden medio 2010, geplande openstelling medio 2011;

* Renovatie van de Boogbrug A2 bij Beek: start werkzaamheden september 2010, geplande oplevering eind 2010;

* Renovatie van de Scharbergbrug A76 bij Stein: start werkzaamheden april 2011, geplande oplevering tweede helft 2011;
* Groot onderhoud A2 tussen Kelpen en Wessem: start werkzaamheden medio 2010, geplande oplevering eind 2010;

* Structurele uitbreiding van Knooppunt Kerensheide met een fly-over en de
verbreding van het weggedeelte Urmond-Geleen (A2-A76; onderdeel van Spoedaanpakproject): start werkzaamheden in 2011, geplande oplevering in 2013.
Â
Samenwerking met gemeenten en provincie
Rijkswaterstaat werkt op het gebied van verkeersmanagement, mobiliteitsmaatregelen en communicatie intensief samen met de tracégemeenten Maasgouw, Echt-Susteren, Sittard-Geleen, Beek en Stein en met de provincie Limburg. Meer informatie over A2 Midden-Limburg via www.rijkswaterstaat.nl/a2
Weggebruikers worden via de media, www.vanAnaarBeter.nl en ter plaatse via gele borden over de werkzaamheden geïnformeerd.