Gemeente Echt-Susteren
Start werkzaamheden A2 spitsstrook St. Joost-Urmond
Openstelling eind 2010
Â
Rijkswaterstaat start op vrijdag 12 maart met de werkzaamheden op de
A2 voor de aanleg van de spitsstrook tussen St. Joost (knooppunt Het
Vonderen) en Urmond (in zuidelijke richting). Het werk aan deze 17
kilometer lange spitsstrook omvat onder andere de aanleg van 16
pechhavens en de aanleg van een grondwal ter hoogte van Roosteren.
Daarnaast plaatst Rijkswaterstaat geluidsschermen bij viaduct
Grasbroek (Born) en wordt het bestaande geluidsscherm bij Holtum
(Born) verlengd en opgeknapt. Als laatste wordt de belijning
aangepast, worden er cameraâs en matrixborden opgehangen en praatpalen
bij pechhavens geplaatst. De spitsstrook wordt naar verwacht eind 2010
opengesteld.
Â
De pechhavens worden in blokken van vier uitgevoerd. Het blok
pechhavens ter hoogte van Echt wordt als eerste aangelegd. Ter plaatse
van de aanleg van een blok pechhavens is de vluchtstrook over een
lengte van ongeveer vijf kilometer niet beschikbaar. Het verkeer kan
doorrijden over twee rijstroken met een maximale snelheid van 90
km/uur.
In verband met het plaatsen van de noodzakelijke verkeersmaatregelen
op de weg vindt er enkele keren een nachtafsluiting van toe- of
afritten plaats. De eerste afsluiting wordt ingezet bij de toerit Echt
(in zuidelijke richting) van vrijdagavond 12 maart (21.00 uur) tot
zaterdagochtend 13 maart (9.00 uur). Er wordt een omleiding ingesteld.
Het doorgaand verkeer ondervindt geen hinder van de afsluiting.
Â
Spitsstrook voor betere doorstroming A2
De aanleg van de spitsstrook is nodig omdat het verkeersaanbod door de
aanleg van de A73, zeker tijdens de spits, is toegenomen. Een
spitsstrook is een relatief eenvoudige manier om het bestaande asfalt
efficiënter te benutten. Zo kan op korte termijn de doorstroming voor
het verkeer sterk verbeteren.
Ten behoeve van de veiligheid van de weggebruikers wordt bij een
opengestelde spitsstrook een snelheidsbeperking ingesteld op het
traject tussen Knooppunt Het Vonderen en Urmond. Ook wordt er om de
kilometer een pechhaven gerealiseerd.
Â
A2 Midden-Limburg
De komende jaren gaat bij de A2 in Limburg op meerdere plaatsen de
schop in de grond. Dat is nodig om de files aan te pakken, bruggen te
renoveren, groot onderhoud te plegen en voor een structurele
uitbreiding van knooppunt Kerensheide. Al met al een flinke
investering in de mobiliteit en bereikbaarheid van Limburg.
Â
De volgende projecten zijn in voorbereiding en gaan in 2010 en 2011 in
uitvoering:
* Spitsstrook St. Joost-Urmond in zuidelijke richting: start
werkzaamheden maart 2010, geplande openstelling eind 2010;
* Spitsstrook Urmond-St. Joost in noordelijke richting (onderdeel
van Spoedaanpakproject): start voorbereidende werkzaamheden medio
2010, geplande openstelling medio 2011;
* Renovatie van de Boogbrug A2 bij Beek: start werkzaamheden
september 2010, geplande oplevering eind 2010;
* Renovatie van de Scharbergbrug A76 bij Stein: start werkzaamheden
april 2011, geplande oplevering tweede helft 2011;
* Groot onderhoud A2 tussen Kelpen en Wessem: start werkzaamheden
medio 2010, geplande oplevering eind 2010;
* Structurele uitbreiding van Knooppunt Kerensheide met een
fly-over en de
verbreding van het weggedeelte Urmond-Geleen (A2-A76; onderdeel van
Spoedaanpakproject): start werkzaamheden in 2011, geplande oplevering
in 2013.
Â
Samenwerking met gemeenten en provincie
Rijkswaterstaat werkt op het gebied van verkeersmanagement,
mobiliteitsmaatregelen en communicatie intensief samen met de
tracégemeenten Maasgouw, Echt-Susteren, Sittard-Geleen, Beek en Stein
en met de provincie Limburg. Meer informatie over A2 Midden-Limburg
via www.rijkswaterstaat.nl/a2
Weggebruikers worden via de media, www.vanAnaarBeter.nl en ter plaatse
via gele borden over de werkzaamheden geïnformeerd.