Maastricht University
Universiteit Maastricht
Persbericht
12 maart 2010

'Gescheiden leefwerelden van buitenlandse en Nederlandse studenten'

Brug tussen studenten bouwen via internet

Buitenlandse en Nederlandse studenten leven in gescheiden sociale werelden, wat mogelijk verklaart waarom ze buiten het onderwijs weinig contact hebben met elkaar. Dat beeld, dat in de praktijk van het hoger onderwijs al langer bestaat, wordt bevestigd door een onderzoek op vier hogescholen en de Universiteit Maastricht, waarover UM-onderzoekers binnenkort publiceren in het tijdschrift Advances in Business Education and Training.

In totaal werkten 871 studenten mee aan het onderzoek, verdeeld over de Haagse Hogeschool, de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool Zeeland, het NHTV internationaal beroepsonderwijs Breda en de Universiteit Maastricht. Zeventig procent van de Nederlandse studenten heeft buiten het onderwijs regelmatig sociaal contact met andere Nederlandse studenten, terwijl slechts 21% van de Nederlandse studenten regelmatig contact heeft met buitenlandse studenten. Buitenlandse studenten hebben voornamelijk contact met buitenlandse studenten.
Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Nederlandse studenten in andere sociale leefwerelden actief zijn, zegt onderzoeker Bart Rienties van de Universiteii Maastricht. "Procentueel gezien zijn Nederlandse studenten vaker lid van een studentenvereniging, terwijl buitenlandse studenten vaker lid zijn van een studievereniging. Ook hebben 60% van de Nederlandse studenten een bijbaan, terwijl dit maar voor 41% van de buitenlandse studenten geldt." Buitenlandse studenten, met name niet-Westerse studenten zijn minder positief over het sociaal leven dan Nederlandse studenten. Daarentegen behalen buitenlandse studenten (met uitzondering van niet-westerse studenten) wel betere studieresultaten dan Nederlandse studenten. Hoewel de bovenstaande verschillen bij alle vijf de hoger onderwijsinstellingen zijn geconstateerd, zijn de verschillen in instellingen met relatief weinig buitenlandse studenten en kleinschalig onderwijs minder groot.
In het hoger onderwijs woedt al langer een discussie over de academische en sociale integratie van buitenlandse studenten, in het bijzonder voor niet-westerse studenten. De Universiteit Maastricht en de Universiteit Leiden hebben in dit kader een 'acculturatie project' opgezet via internet: www.acculturation.nl Negen hoge onderwijsinstellingen proberen via e-learning tot een verbeterd wederzijds begrip te komen tussen Nederlandse en buitenlandse studenten.