Ingezonden persbericht


Maastricht, 13 maart 2010- "TEFAF Maastricht geeft een voorbeeld dat de rest van Europa zou moeten volgen", stelde Neelie Kroes, vicevoorzitter van de Europese Commissie, gedurende een bezoek aan wat ze noemde de 'voornaamste kunst- en antiekbeurs ter wereld.'

Mevrouw Kroes prees TEFAF afgelopen vrijdag, één dag nadat 10.500 genodigden aanwezig waren op de preview, waar goede zaken werden gedaan. De beurs ging op vrijdag open voor het publiek en duurt nog tot 21 maart. De eerste vier dagen trok TEFAF ruim 32.000 bezoekers, circa 10% meer dan in 2009.

"TEFAF mag zich met recht en rede de voornaamste kunst- en antiekbeurs ter wereld noemen," zei ze in haar toespraak op de Information Communications Technology Business Summit in Maastricht. "De beurs onderscheidt zich door de capaciteit om ondanks de crisis haar groeiproces voor te zetten. Dat terwijl andere beurzen moeten besparen of zelfs deuren sluiten. TEFAF past zich aan de omstandigheden aan door nieuwe onderdelen toe te voegen, door van invalshoek te veranderen, door te weigeren in zelfgenoegzaamheid te verzanden. TEFAF heeft besloten: de wereld verandert, dus wij ook. Dit is ook de les die we moeten trekken in Europa.", aldus Kroes.

Museumaankopen op TEFAF

De National Gallery of Art in Washington DC kocht bij John Mitchell Fine Paintings uit Londen het onlangs ontdekte Winterlandschap met schaatsers van Adam van Breen uit 1611 voor ¤ 910.000. Een 17e-eeuwse Delfts aardewerken schotel werd door Aronson Antiquairs uit Amsterdam verkocht aan het Amerikaanse Wadsworth Atheneum Museum of Art, vraagprijs circa ¤ 350.000. Kunstkammer Georg Laue uit München verkocht aan een Amerikaans museum een pronkbestek uit de renaissance. Een Frans privé museum verwierf bij Rupert Wace Ancient Art uit Londen een Romeins bronzen beeldje van Aphrodite.

Een selectie van overige aankopen op de beurs

Koetser Gallery uit Zürich en Amsterdam, verkocht Rubens' Hoofd van een man met baard voor een bedrag 'onder de 1 miljoen', terwijl Bernheimer-Colnaghi uit München en Londen, tijdens de private view kopers had voor vier schilderijen. Onder meer Le Petit Messager van de Franse Marguerite Gérard, vraagprijs ¤ 700.000. "Een bemoedigend begin en een bevestiging van TEFAF's leidende positie in de wereld.", aldus Konrad Bernheimer.

Moderne en eigentijdse kunst deden het ook goed. Van de Weghe Fine Art uit New York had een uiterst succesvolle opening met de verkoop van onder andere drie mobiles van Alexander Calder en een levensgroot hyperrealistisch beeld van Duane Hanson. Hauser & Wirth uit Zürich, Londen en New York, verkocht een werk uit 1960 van Eva Hesse, vraagprijs ¤ 550.000, en het werk Paravant mit Schuerze van Dieter Roth, dat voor ¤ 350.000 werd verkocht. Kunstgalerij Albricht bv verkocht het schilderij De baai van Lynmouth van Jan Toorop met een vraagprijs ¤ 325.000.

Zowel aziatica als etnografica waren in trek: Ben Janssens Oriental Art uit Londen verkocht meer dan dertig objecten op de openingsavond, waaronder een kalkstenen torso van een 6e-eeuwse Boeddha voor circa ¤ 90.000 en een Mughal parfumbrander van jade van circa ¤ 80.000, beide uit China. Vanderven & Vanderven uit 's-Hertogenbosch verkocht een imposante terracotta Lokapala, een afschrikwekkende wachterfiguur. Verzamelaars uit verschillende landen kochten bij Bernard de Grunne Tribal Fine Arts uit Brussel, diverse grote houtsculpturen van de Igbo stam uit Nigeria. Charles Ede uit Londen, verkocht een bijzonder Fayum-portret van een vrouw, Egypte, 2e eeuw, voor circa ¤ 200.000.

De nieuwe sectie TEFAF on Paper werd met veel enthousiasme ontvangen. Galerie Johannes Faber uit Wenen verkocht meteen al diverse foto's, waaronder de vintage zilverdruk Nude in the Mirror uit 1938 van Erwin Blumenfeld, vraagprijs ¤ 38.000, en Walk to Paradise Garden, een gelatineprint uit 1948 van William-Eugene Smith voor

¤ 28.000. E.H. Ariëns-Kappers uit Amsterdam vond een koper voor Le Café Concert, een portfolio van 22 lithografieën van Henri de Toulouse-Lautrec en Henri Gabriël Ibels. Day & Faber uit Londen, verkocht op de opening een tekening van Samuel van Hoogstraten, getiteld St. John the Baptist in prison receives Christ's Answer.

TEFAF Maastricht 2010 telt een record aantal van 263 deelnemers uit 17 landen. De exposanten brengen circa 30.000 kunstwerken, variërend van voorwerpen uit het Neolitische tijdperk tot hedendaagse kunst. Alles wordt vóór de beurs streng gekeurd.

TEFAF & AXA Art: Kunst, meer dan een investering

De samenwerking met TEFAF biedt AXA Art een belangrijke mogelijkheid haar expertise voor kunstverzamelaars te profileren, aandacht te geven aan collectiebeheer, zoals de breekbaarheid van kunstvoorwerpen en te nemen belangrijke maatregelen om een collectie in optimale conditie te houden.