Gemeente Leeuwarden

ondernemenstarterscongres2010 ondernemenstarterscongres2010

Social Networking: 'We laten een miljoen euro's lopen'

Bron: Gemeente Leeuwarden (12-03-2010)

Social Networking, hoe kun je daar je geld mee verdienen? Dat werd gisteren tijdens het Starterscongres van de gemeente Leeuwarden in het WTC Hotel over Twitter, Bloggen en LinkedIn snel duidelijk. "We laten met z'n allen al snel een miljoen euro aan omzet lopen", rekende presentator Klaas Jansma de ruim honderd aanwezige ondernemers voor.

De aimabele radiopresentator, schrijver en 'razende reporter' van het Skûtsjesilen baseerde zich op een opmerking uit de zaal. Gast Jeanet Bathoorn, specialist in het geven van workshops over LinkedIn, liet weten jaarlijks een omzet te draaien van 80.000 euro puur dankzij dat ondernemersnetwerk. En het mooie is, ze haalt al haar klanten ook binnen via LinkedIn. "De kracht van dit netwerk vormen net zozeer je eigen contacten, maar vooral de contacten achter jouw contacten. Die helpen je binnen te komen bij een bedrijf."

Twitter is ook zo'n prachtig nieuw middel om aan klantenbinding te doen, bleek tijdens het congres. Petra Spithost van IT-works verklapte dat zij onder andere haar klanten via dit middel werft. Maar er schuilt wel een gevaar in Twitter, vond Klaas Jansma, die zelf ook met grote regelmaat korte berichten over zijn whereabouts rondstuurt. Mensen twitteren al snel alles wat ze aan het doen zijn. Wat zet je wel en wat niet op Twitter? Het kan je uiteindelijke doel zelfs schaden.

Dat twitteren hot is, bleek gisteren tijdens de Startersconferentie. Er kwamen al snel tweets binnen. 'Klaas is zó leuk, we nemen hem mee naar Rotterdam'. Waarop meteen de reactie kwam: 'Klaas is van ons. We hebben hem nodig bij het Skûtsjesilen'. Dat er zo fanatiek werd getwitterd was goed voor de gemeente Leeuwarden, want het congres in het WTC Hotel kreeg zo landelijke volgers.

Er volgden vijf workshops, waarna ondernemers met behulp van de deskundigen het geleerde meteen in praktijk brachten.Sabrina Roskam van Amazing Jewels geeft aan: "Als webwinkel wisten we dat we nog niet goed zichtbaar waren op internet. Alleen waar moet je beginnen en hoe doe je dat dan? Vandaag heb ik de handvaten gekregen om actief aan de slag te gaan met Online Communicatie en Internet Marketing. Een zeer nuttig congres!"