Datum 15 maart 2010 2009Z25319
Onderwerp kamervragen over incassobureau EMO NIVI
-
Geachte voorzitter,
Mede namens de Minister van Justitie, antwoord ik hiermee op de vragen van de
leden Teeven en Aptroot over het incassobureau EMO NIVI.
1. Kent u het incassobureau EMO NIVI?
1. Ja.
2. Kunt u aangeven waarom dit buitenlandse incassobureau persoonlijke
gegevens van eigenaren van Nederlandse auto's krijgt van de Nederlandse
overheid (namelijk: naam- en adresgegevens)?
2. Artikel 43 van de Wegenverkeerswet en artikel 8a lid 2 van het
Kentekenreglement geven de RDW de mogelijkheid om naam- en adresgegevens
te verstrekken aan autoriteiten buiten Nederland die zijn belast met de
handhaving van verkeersregels, de opsporing van verkeersovertredingen en de
heffing van parkeerbelasting of andere heffingen inzake het gebruik van de weg.
Het is mogelijk dat buitenlandse autoriteiten het aanvragen van gegevens bij de
RDW en de inning van boetegelden mandateren aan private partijen. In het
onderhavige geval betreft het verstrekking van dergelijke informatie aan een
Italiaanse autoriteit. Omdat in Italië als lidstaat van de Europese Unie de
Europese privacyrichtlijn (Richtlijn 95/46/EG) geldt, is de privacy in beginsel
voldoende gewaarborgd.
a
agina 1 van 2
P
3. Is het waar dat de Duitse wet EMO NIVI niet toestaat Duitse automobilisten te
Datum
vervolgen?
Ons kenmerk
4. Staat de Nederlandse wet dit voor de Nederlandse automobilisten wel toe? VENW/DGMO-2010/173
Kunt u uitleggen waarom deze standpunten verschillen?
3 en 4. Uit navraag is gebleken dat Duitsland dergelijke gegevens in principe
alleen verstrekt als er een bilaterale overeenkomst bestaat met het land waarin
de overtreding is begaan. Duitsland heeft nog geen bilaterale overeenkomst met
Italië. Daarom int EMO NIVI geen boetes van Duitse automobilisten voor
overtredingen begaan in Italië. Zie verder mijn antwoord op vraag 2.
5. Kent u de werkwijze van dit bureau?
6. Deelt u de mening dat een dergelijke organisatie onbetrouwbaar overkomt bij
de mensen die zij aanschrijft nu uit correspondentie en de website blijkt dat dit
bedrijf het Nederlands niet goed beheerst en ook brieven verstuurt die
onvoldoende gefrankeerd zijn?
5 en 6. Hoewel het ongewenst is, betekent het feit dat een buitenlandse
organisatie het Nederlands niet goed beheerst niet dat deze organisaties daarmee
onbetrouwbaar zijn. Relevant voor de betrouwbaarheid is of EMO NIVI een
eigenaar van een auto aanschrijft voor een overtreding die daadwerkelijk is
begaan. Het zijn de Italiaanse autoriteiten die beslissen aan welke organisatie zij
het innen van boetes mandateren.
7. Wat gaat u aan deze situatie doen?
7. Samen met de RDW en andere ketenpartners onderzoek ik in hoeverre er een
betere structuur en stroomlijning kan komen in het verstrekken van dergelijke
gegevens aan buitenlandse autoriteiten. Ook ben ik met een aantal Europese
landen in gesprek om afspraken te maken op bilateraal niveau om de
grensoverschrijdende handhaving van de verkeersveiligheid te waarborgen.
Dergelijke afspraken bestaan al met Duitsland en Zwitserland. Zoals de Minister
van Justitie u eerder in zijn antwoord op Kamervragen (Tweede Kamer,
vergaderjaar 2009-2010, aanhangsel 1025) heeft bericht, onderzoekt de
Europese Commissie de mogelijkheden voor een Richtlijn over de
grensoverschrijdende handhaving van verkeersregels. Europese afspraken hebben
de voorkeur.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat