Datum 10 maart 2010
Kamervragen over de rapportage van KidsVitaal "Dubbel30: Doe je ding!"
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u, mede namens de minister voor Jeugd en Gezin, de antwoorden op
de vragen van het Kamerlid Uitslag (CDA) over de rapportage van KidsVitaal
"Dubbel30: Doe je ding!" (2010Z03475).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Uitslag over de rapportage van
KidsVitaal "Dubbel30: Doe je ding!" (2010Z03475)
1
Kent u de rapportage van Kidsvitaal "Dubbel30: Doe je ding!"?
1
Ja.
2
Is in uw ogen deze rapportage een logische uitwerking van het beleid zoals u heeft
ingezet?
2
De Stichting KidsVitaal is een eigen initiatief in het kader van zelfregulering voor
voedingsreclame bij kinderen. Vlak voor het notaoverleg overgewicht, d.d.
7 september 2009, is door de FNLI en een aantal grote commerciële omroepen en
maatschappelijke organisaties een platform opgericht ten behoeve van steun aan
projecten die een gezonde voeding en leefstijl van jongeren tussen 7 en 12 jaar
beogen. Dit initiatief heeft geleid tot de oprichting van de Stichting KidsVitaal. De
Stichting wil projecten en programma's, bij voorkeur aangereikt door het
Convenant Gezond Gewicht, ondersteunen. De partners in de Stichting leveren
expertise en middelen, coördinatie en begeleiding bij projecten en programma's.
Door de omroepen wordt er zendtijd, ten behoeve van aandacht aan de projecten,
beschikbaar gesteld via radio, televisie en internet.
De `Dubbel30-campagne' was het eerste project van de Stichting. Ik zie de
activiteiten van de Stichting KidsVitaal, samen met andere initiatieven vanuit het
veld voor zelfregulering voor voedingsreclame bij kinderen, als een eerste aanzet
om een goede invulling te kunnen geven aan de doelstelling in de nota
overgewicht om kinderen tot 12 jaar zoveel mogelijk te vrijwaren van een
reclameaanbod voor voedingsmiddelen die niet passen in een gezond
voedingspatroon. Ik informeer de Kamer conform motie Arib (Vergaderjaar 2008-
2009, 31899, nr. 3) specifiek over voedingsreclame. Ik wil u voor meer informatie
dan ook verwijzen naar deze brief.
3
Bent u bereid de rapportage "Dubbel 30: Doe je ding!" mee te nemen bij de
uitvoering van de motie Uitslag? 2)
Tijdens het VAO Gezonde Leefstijl heb ik aangegeven in de Preventienota, die
momenteel in voorbereiding is, terug te komen op uw vraag op welke manier
campagnes doelmatiger kunnen worden vormgegeven. Zoals ik heb aangeven
tijdens dit VAO is er al een flinke slag gemaakt in het doelmatiger maken van de
campagnes. Ook is er meer samenhang gebracht tussen de verschillende
leefstijlonderwerpen; zo zijn de leefstijlcampagnes gethematiseerd, en werken
gezondheidsbevorderende instituten voortaan samen om een bepaalde doelgroep
te bereiken, zoals het Trimbos instituut met Stivoro en het Voedingscentrum met
het NISB. Het aantal campagnes is daarbij flink teruggebracht, naar maximaal 10.
Op deze manier wordt versnippering voorkomen. Het is de bedoeling dat in de
volgende Preventienota wordt ingegaan op het type campagnes dat wij voeren,
het aanbod van de campagnes en de manier waarop wij die financieren. Ik wil dus
in brede zin ingaan op de achtergrond van de financiering van campagnes. Bij de
uitvoering van uw motie zal ik echter niet ingaan op individuele campagne
concepten.
1) Stichting KidsVitaal is een initiatief van de samenwerkende commerciële radio-
en televisieomroepen, Ster, CMC (BVA, DDMA, VEA, SPOT) en FNLI (Federatie
Nederlandse Levensmiddelen Industrie)
2) Kamerstuk 31 839, nr. 28
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport