Maussen PR
"eHealth Week 2010" stelt convergentie van eHealth centraal
Barcelona: 15-18 maart, 2010
BRUSSEL, 5 oktober 2009 Het ministeriële evenement High Level eHealth Conference
en de World of Health IT Conference & Exhibition vinden voor het eerst in dezelfde week
plaats in een gezamenlijk initiatief dat "eHealth Week 2010" heet: het meest prestigieuze
evenement in de Europese eHealth-sector van het jaar.
Convention center CCIB in Barcelona opent van 15 tot 18 maart 2010 haar deuren voor
alle stakeholders in de Europese gezondheidszorg. De week begint op15 maart met de
prestigieuze High Level eHealth Conference. Dit EU evenement wordt georganiseerd
door de huidige EU Voorzitter Spanje, de Europese Commissie, de overheid van
Catalonië en de Stichting TicSalut. Deze besloten ministeriële conferentie wordt voor de
8e keer georganiseerd en is een mijlpaal in het proces van de EU lidstaten om samen te
werken om een verdere ontwikkeling van effectieve eHealth applicaties mogelijk te
maken. Tegelijk met de High Level eHealth Conference vindt van 16-18 maart ook de
vierde editie plaats van de World of Health IT Conference & Exhibition (WoHIT). Deze
conferentie biedt een aansprekend programma dat veranderingen in de
gezondheidszorg door eHealth centraal heeft staan.
Van 16-18 maart zijn er 5 parallelle sessies (twee voor de eHealth conference, drie voor
de WoHIT), plenaire sessies met topmensen uit de Europese eHealth wereld,
verscheidene netwerkmogelijkheden en satellite events door key stakeholders. Naast de
conferentie zullen zich op de beursvloer verschillende landen en meer dan 60
vooraanstaande industrieproviders presenteren. De exhibitie zal ook een uitgebreide
interoperabiliteit showcase bieden en een locatie waar bedrijven oplossingen
aandragen en producten lanceren.
Het gezamenlijke evenement slaat een brug tussen de twee werelden die eHealth
probeert samen te brengen: die van beleidsmakers aan de ene kant en van
eHealthgebruikers- en promotors aan de andere kant. Topmensen zullen de inhoud van
de Europese eHealth agenda bespreken, waarmee ze aandacht zullen genereren van
regionale en mondiale media.
Voorafgaand aan de conferentie zullen online networking tools het de deelnemers
mogelijk maken om interactief deel te nemen aan de conferentie door vragen te stellen
aan paneldeelnemers, overleggen te plannen, te netwerken met andere deelnemers en
toegang te krijgen tot een online gids met eHealth solution providers.
Gérard Comyn, afdelingshoofd bij de Europese Commissie, de ICT for Health/
Information Society en Directeur-Generaal van Media: "We zetten hier de resultaten van
het Zweedse presidentschap voort. De Barcelona High Level eHealth Conference zal het
beginpunt zijn van een serie van nieuwe acties om eHealth te positioneren."
De WoHIT heeft in de laatste vier jaar een stabiele groei van afgevaardigden laten zien.
Met de introductie van een nieuw format van confereren en een stijging van het aantal
hooggeplaatste aanwezigen, verwacht men dat het aantal participanten in 2010 zal
verdubbelen. Belangrijke aanwezigen zullen ondermeer zijn: CIO's van ziekenhuizen, IT
providers, healthcare practitioners, beleidsmakers bij de overheid, eindgebruikers en
academici.
Jeremy Bonfini, Senior Vice President, Global Services bij HIMSS: "Op dit moment worden
er door overheden en zorgverstrekkers enorme investeringen gedaan op het gebied van
eHealth. WoHIT 2010 zal alle stakeholders van de nodige kennis voorzien over de
praktische voordelen van eHealth in het continuüm van de zorg.
Programma
Het programma van de conferentie richt zich op de volgende hoofdthema's:
- eHealth voor het leveren van duurzame gezondheidszorg
- eHealht: oplossen van mondiale uitdagingen door middel van lokale acties
- eHealth werkt: hier is het bewijs
- eHealth markt: huidig en vooruitzichten
- eHealth gebruikersplatform
Praktische informatie
Voor meer informatie over eHealth 2010 en inschrijving: www.eHealthweek2010.org en
www.worldofhealthit.org
Voor meer informatie over de voorgaande eHealth conferenties en verklaringen:
http://ec.europa.eu/information_society/activities/health/policy/ehealth_conf/index_en.
htm
Over de High Level eHealth Conference 2010:
De High Level eHealth Conference 2010 wordt georganiseerd door de huidige EU
Voorzitter Spanje, de Europese Commissie, in samenwerking met de overheid van
Catalonië en de Stichting TicSalut. De conferentie is een ministerieel evenement, dat
sinds 2003 een belangrijke rol speelt in de ICT voor de gezondheidszorg. Het thema van
de 8e editie van de conferentie "eHealth voor levering van duurzame
gezondheidszorg: oplossen van mondiale uitdagingen door middel van lokale acties "
behandelt het perspectief van een snel vergrijzende Europese samenleving, waarin de
stijgende levensverwachting en de consequente toename in de prevalentie van
chronische ziekten wereldwijd serieuze uitdagingen met zich mee brengen in de
duurzaamheid van de nationale zorgstelsels. De conferentie zal laten zien hoe en
waarom eHealth het verschil kan maken in het aangaan van een globale uitdaging als
dit. Bezoek www.ehealthweek2010.org voor meer informatie.
Over World of Health IT Conference & Exhibition:
De World of Health IT Conference & Exhibition is een toonaangevend platform voor e-
Health in Europa. Doel van het evenement is om de belangrijkste stakeholders uit de
Healthcare IT-gemeenschap met elkaar in contact te brengen, kennis met elkaar te
delen, te netwerken en te leren over de laatste gezondheidszorg IT trends, uitdagingen
en oplossingen. Het organisatorisch comité van de WoHIT bestaat uit afgevaardigden
uit de EC (Europese Commissie), HIMSS (Healthcare Information and Management
Systems Society), EUROREC (European Institute for Health Records), COCIR (European
Coordination Committee of the Radiological, Electromedical and Healthcare IT Industry),
EHTEL (European Health Telematics Association) en EFMI (European Federation for
Medical Informatics). Sinds haar oprichting in 2006 heeft WoHIT meer dan 5,000
aanwezigen en 180 exposanten uit meer dan 60 landen wereldwijd verwelkomd. Meer
informatie is beschikbaar op www.worldofhealthit.org.