Ingezonden persbericht

Glasrecycling Europa neemt toe
Bijna tweederde huishoudglas gerecycled, België recyclingkampioen

Schiedam, 15 maart 2010 - De hoeveelheid gerecycled huishoudglas in Europa is gestegen naar 64%. Vooral België (96%), Zwitserland (95%) en Zweden (94%) scoren hoog. Consumenten worden niet alleen milieubewuster, de cijfers tonen ook het succes aan van de recyclingprogramma's van de verschillende landen. Het glazen verpakkingsafval is de afgelopen tien jaar met 26% afgenomen, ondanks een toename van het verbruik met 8%.

Deze cijfers zijn gebaseerd op de laatste gegevens van FEVE, de Europese federatie van verpakkingsglas die 59 producenten verenigt, waaronder O-I, 's werelds grootste producent van glasverpakkingen. De volledige cijfers zijn te vinden op http://www.feve.org/statistics.html.

De Nederlandse recyclingcijfers over 2008 zijn nog niet bekendgemaakt door de overheid. Uit cijfers van 2007 blijkt dat Nederlanders veel recyclen. Van de circa 572 ton verpakkingsglas dat jaarlijks wordt verbruikt, komt 81% in de glasbak terecht (461 ton). Met dit gegeven zou Nederland op de negende plek in Europa staan.

25 miljard flessen
In 2008 werden in Europa naar schatting 25,5 miljard glazen flessen en potten - goed voor bijna 11,5 miljoen ton glas - in de glasbak gegooid. Dat is ruim een half miljoen ton meer dan in 2007. Landen die al bovenaan de recyclingranglijst stonden, zoals Zwitserland en Zweden, slaagden erin hun cijfers te handhaven, terwijl in België het percentage zelfs nog steeg van 92% in 2007 naar 96% in 2008. Andere landen met een forse toename zijn Tsjechië (van 50% naar 62%), Italië (van 60% naar 72%) en Finland (van 61% naar 80%).

"Veel landen hebben de Europese inzamelingsdoelstelling van 60% gehaald," aldus Adeline Farrelly, secretaris-generaal van FEVE. "Al blijft een aantal landen nog achter. Zo werd in Roemenië, Griekenland en Turkije respectievelijk 11%, 12% en 19% van het huishoudglas gerecycled."

Uit onderzoek dat FEVE in april 2009 liet uitvoeren, werd duidelijk dat Nederlanders massaal recyclen. Bijna negen op de tien Nederlandse huishoudens (88%) leveren hun flessen en glazen potten in bij inzamelpunten voor glas. Nederland loopt hiermee, samen met landen als Duitsland en Oostenrijk, voorop op het gebied van recycling: 82% van de Europese consumenten is actief in het recyclen van glas.

Minder energie
Door het groeiende gebruik van gerecycled glas bij herproductie, wordt niet alleen bespaard op ruwe grondstoffen, maar ook op energie. Er is 25% minder energie nodig om gerecycleerd glas te smelten dan om grondstoffen te smelten. In dertig dagen kan een glazen fles worden gerecycled en gesmolten tot een nieuwe fles met exact dezelfde kwaliteit. Dat maakt glas het enige materiaal dat zich leent voor daadwerkelijke 'cradle to cradle'-recycling.

Dit milieuaspect speelt een steeds belangrijkere rol voor de consument, die bewust voor glas kiest als een duurzame en milieuvriendelijke optie. Uit FEVE-onderzoek in Europa bleek dat bijna driekwart (74%) van de consumenten glas verkiezen voor onder meer bier, wijn en sterke drank, babyvoeding, kruiden en sauzen.

Over FEVE
FEVE is de federatie van Europese producenten van glasverpakkingen en machinaal geproduceerd tafelglas. De federatie vertegenwoordigt de glasverpakkingen industrie op internationaal, en in het bijzonder op Europees niveau en dient als een forum voor onderzoek naar algemene industrie gerelateerde onderwerpen. FEVE onderhoudt een dialoog met diverse Europese instellingen en instanties op het gebied van milieu, handel en andere belangrijke aangelegenheden. De federatie stimuleert glasverpakkingen en glasrecycling en is een verlengstuk van de activiteiten van de glasindustrie op nationaal niveau. Voor meer informatie bent u welkom op www.feve.org.

Over O-I
Wereldwijd wordt miljoenen keren per dag verpakkingsglas van O-I gebruikt voor toonaangevende consumentenproducten. Als marktleider in Europa, Noord-Amerika, Azië-Pacific en Latijns-Amerika vervaardigt O-I verpakkingsglas dat 100 procent recycleerbaar is. Glas biedt een toegevoegde waarde als verpakkingsmiddel door de garantie van een superieure smaak, puurheid en aantrekkelijke presentatie van de producten. O-I is opgericht in 1903 en heeft 78 fabrieken in 21 landen waar meer dan 22.000 medewerkers werkzaam zijn. In 2009 is een netto-omzet gerealiseerd van 7,1 miljard dollar. Meer informatie op http://www.o-i.com.