Socialistische Partij
SP Amsterdam
Veiligheidssysteem metro baart SP grote zorgen
15-03-2010 * De SP vindt het zeer zorgelijk dat de bestuurder van een
metrotrein in de Oostlijntunnel op het moment van vertrek van een
station geen zekerheid heeft of het volgende station bij aankomst vrij
zal zijn. Het college antwoordde dat namelijk op vragen van de SP naar
aanleiding van de metrobotsing op station Wibautstraat. SP-raadslid
Remine Alberts: "Hiermee wordt een belangrijk veiligheidsprincipe van
de metro ondermijnd, namelijk dat stations bij incidenten een veilige
haven moeten zijn voor reizigers."
Remine Alberts
Volgens het zogenoemde 'safe haven'-concept moet bij een brand in de
metrotunnel of een trein de metro doorrijden naar het eerstvolgende
station waar de reizigers naar buiten kunnen. Op stations is genoeg
ruimte om de reizigers veilig naar buiten te leiden en voor
hulpdiensten om hun werk te doen. Twee incidenten in de metrotunnel op
20 februari bewijzen dat dit principe zwakke plekken kent. Die dag was
er eerst sprake van rookontwikkeling in de tunnel bij Centraal Station
en vervolgens botste een aankomende trein op station Wibautstraat
achterop een trein die was tegengehouden vanwege die rook. Uit de
antwoorden van het college blijkt dat het voor een metrobestuurder
maar afwachten is of hij veilig naar het volgende station kan rijden.
Alberts: "Dat kan nooit de bedoeling zijn want er zitten toch echt
mensen in de metro."
Het college antwoordt dat de verkeersleiding met individuele
metrobestuurders contact kan leggen. Volgens de SP is het belangrijk
dat de verkeersleiding dat in geval van nood sowieso doet en niet
blind te vertrouwen op automatische systemen. Alberts: "De
verkeersleiding heeft het overzicht en kan veel beter zien wat de
veiligste plek is voor metro en reizigers. Die moet dus ook doorgeven
of er plek is voor een metro op het station dan wel dat een bestuurder
nog moet wachten."