Ingezonden persbericht


Datum
15 maart 2010

Hogeschool Utrecht lanceert eerste mobiele website in hogeschoolland

Utrecht, 15 maart 2010 - Als eerste hogeschool in Nederland zet Hogeschool Utrecht het mobiele kanaal in om nieuwe studenten te informeren en interesseren voor de open dag van 27 maart aanstaande. Speciaal voor de open dag heeft Hogeschool Utrecht in samenwerking met One Shoe mobile een mobiele website ontwikkeld: http://m.voorlichting.hu.nl/. Alle informatie over voorlichtingsactiviteiten van Hogeschool Utrecht, het bekijken van interviews met huidige studenten, de route naar een faculteit plannen: voortaan kan dit allemaal vanaf een mobiele telefoon.

Ramon de Goede, Manager Marketing bij Hogeschool Utrecht, is erg enthousiast over de lancering van de mobiele website: "De ontwikkelingen op het gebied van mobiele telefonie en de groei van mobiel internet zijn de afgelopen maanden erg hard gegaan. Mobiele telefoons hebben de lifestyle van de jongeren totaal veranderd. Als hogeschool vinden wij het belangrijk om goed aan te sluiten bij de leefwereld van jongeren en hun informatiebehoefte."

De mobiele website is op een toegankelijke manier, met duidelijke iconen, ontworpen. Bij mobiel internet is het gebruikersgemak het belangrijkste aandachtspunt. Vanwege de vele onderwerpen binnen de mobiele website is er een innovatief kruimelpad ontwikkeld (*zie afbeeldingen hieronder), dat ervoor zorgt dat een gebruiker op een eenvoudige manier naar de vorige pagina kan klikken. Ronald de Groot, van One Shoe mobile, legt uit: "Vanwege het grote bereik van een mobiele website, ten opzichte van een applicatie, moet je rekening houden met de interfaces van de verschillende mobiele telefoons. Niet elke telefoon heeft namelijk, zoals de iPhone, een eenvoudige terugklikbutton. Daarom hebben we een kruimelpad ontwikkeld dat ervoor zorgt dat elke gebruiker eenvoudig naar de vorige pagina kan gaan".

Volgens Ronald de Groot van One Shoe mobile is de stap van Hogeschool Utrecht naar mobiel internet logisch: "Met name jongeren gebruiken internet op telefoons: van de 15-25 jarigen gebruikt 49 procent internet op zijn of haar telefoon. Dit is een toename van 29 procent ten opzichte van vorig jaar. Van de 25-35 jarigen is dat 37 procent en dit zal in de aankomende jaren alleen maar gaan toenemen. Hogeschool Utrecht zit dus midden in de doelgroep van actieve mobiel internetgebruikers".

Naast de ontwikkeling van een mobiele website zet Hogeschool Utrecht Quick Result (QR)-codes in om de conversie en aandacht voor de de mobiele website te vergroten. De QR-codes zijn gedrukt op posters en in advertenties. Deze codes kunnen met een mobiele telefoon gescand worden en leiden direct naar de mobiele website. De QR-code is een belangrijk middel om de link te maken van printuitingen naar mobiel internet. One Shoe mobile kan door middel van hun Quick Result database exact achterhalen welk middel de meeste conversie oplevert. "Hierdoor worden onze printuitingen ook meetbaar gemaakt", aldus Ramon de Goede.


---

Over Hogeschool Utrecht

Hogeschool Utrecht (HU) is een kennisorganisatie die door hoogwaardig onderwijs en onderzoek werkt aan innovatie en professionalisering van de beroepspraktijk en aan de persoonlijke ontwikkeling van talent. De 3.200 medewerkers van de HU verzorgen hoger onderwijs voor 35.000 studenten via 77 bachelors en 22 masters. Promoverende docenten en excellente studenten verrichten toegepast onderzoek onder leiding van ruim 40 lectoren en geclusterd in 10 kenniscentra. Hogeschool Utrecht heeft vestigingen in Utrecht en Amersfoort.