> Retouradres Postbus 20350 2500 EJ Den Haag
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
2511 VX Den Haag
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
www.minvws.nl
Ons kenmerk
VGP/GL 2987838
Bijlagen
Datum 9 maart 2010
Voedingsreclame kinderen
Geachte voorzitter,
Tijdens het notaoverleg overgewicht op 7 september jl. heeft mevrouw Arib
(PvdA) een motie ingediend om zelfregulering krachtiger te stimuleren door als
ultimatum te stellen dat wanneer per 1 maart 2010 geen overeenstemming is
bereikt over een reclamecode over te gaan tot een wettelijk verbod op reclame
gericht op kinderen jonger dan twaalf jaar en op reclame voor ongezonde
producten. Deze motie is inmiddels vervallen.
Wij hebben u gemeld dat we opnieuw met de FNLI en andere betrokken partijen in
overleg zouden gaan over de invulling voor zelfregulering voor voedingsreclame
bij kinderen en u uiterlijk 1 maart 2010 hierover op de hoogte zouden stellen
(VGP-CB-U-2959461, d.d. 9 november 2009 en VGP/GL 2974573, d.d.
24 december 2009). Op 30 november 2009 hebben we gesproken met de FNLI en
de Stichting KidsVitaal en op 15 december 2009 met de Consumentenbond.
Hierbij informeren wij u over de stappen voor zelfregulering die de industrie heeft
genomen en geven we u onze visie en beleidsreactie hierop. De brief is afgestemd
met de minister van OCW.
Genomen stappen voor zelfregulering door betrokken partijen
1. Reclamecode aangepast. Op 7 januari jl. heeft het bestuur van de
Stichting Reclamecode Commissie (SRC) na een 2,5 jaar durend traject
een aangepaste versie van de reclamecode voor voedingsmiddelen (mei
2007) aangenomen. Deze code is onderdeel van de Nederlandse
Reclamecode, met de mogelijkheid van het indienen van klachten en de
mogelijkheid van bezwaar (bij de Reclame Code Commissie) en beroep
(bij het College van Beroep). In de reclamecode voor voedingsmiddelen is
een verbod voor voedingsreclame gericht op kinderen tot 7 jaar
opgenomen. De Consumentenbond heeft, als bestuurslid van de SRC, als
enige partij tegen de code gestemd aangezien de bond vasthoudt aan een
leeftijdsgrens van 12 jaar. De aangepaste code is sinds 1 februari 2010
van kracht.
2. Website FNLI. De FNLI heeft haar achterban (dekkingsgraad voor wat
betreft de verwerkte industrie is 90-95 procent) opgeroepen uiterst Pagina 1 van 3
terughoudend te zijn in het maken van reclame voor voedingsmiddelen Ons kenmerk
gericht op kinderen van 7 tot 12 jaar. Naar het voorbeeld van de EU- VGP/GL 2987838
pledge heeft de FNLI op 27 november jl. een website gelanceerd genaamd
zorgvuldigereclame.nl. Op deze site zetten bedrijven in Nederland die nog
wel voedingsreclame richten op kinderen van 7 tot 12 jaar hun beleid ten
aanzien daarvan uiteen en maken de daarvoor gehanteerde criteria
openbaar. Er staan nu zes bedrijven op de website vermeld. De FNLI zal
via monitoring bekijken of de bedrijven op de website zich houden aan
hun beleid en welke voedingsreclames gericht op kinderen er zijn van
bedrijven die niet op de website staan.
3. Stichting KidsVitaal. Vlak voor het notaoverleg overgewicht is door de
FNLI en een aantal grote commerciële omroepen en maatschappelijke
organisaties een platform opgericht ten behoeve van steun aan projecten
die een gezonde voeding en leefstijl van jongeren tussen 7 en 12 jaar
beogen. Dit initiatief heeft geleid tot de oprichting van de Stichting
KidsVitaal. Deze Stichting wil projecten en programma's, bij voorkeur
aangereikt door het Convenant Gezond Gewicht, ondersteunen. De
partners in de Stichting leveren expertise en middelen, coördinatie en
begeleiding bij projecten en programma's. Door de omroepen wordt er
zendtijd, ten behoeve van aandacht aan de projecten, beschikbaar gesteld
via radio, televisie en internet. De Stichting KidsVitaal is in december 2009
gestart met het eerste project, de `Dubbel30' campagne van het NISB.
Dit project had ten doel het twee keer per dag een half uur bewegen door
kinderen te bevorderen. De Stichting meet de effecten via IPM KidsWise.
De resultaten van het eerste project zijn begin februari bekend geworden
en positief gebleken. De campagne heeft meer dan 90 procent van de
kinderen bereikt en hiervan is 60 procent meer gaan nadenken over
bewegen. Ook heeft de campagne ruim 90 procent van de ouders bereikt,
waarvan een ruime meerderheid aangeeft meer na te denken over de
beweging die hun kinderen dagelijks nodig hebben. De volgende
campagne die de Stichting KidsVitaal zal ondersteunen is `Heel Nederland
fietst' van het NISB en de Fietsersbond. De campagne loopt van 8 tot en
met 31 maart a.s. op televisie, radio en internet.
Visie en beleidsreactie
We zijn blij dat de gewijzigde reclamecode is aangenomen. Dit betekent een
opname van de leeftijdsgrens van 7 jaar. Samen met de initiatieven van de FNLI
voor de website en de Stichting KidsVitaal is dit een eerste aanzet om een goede
invulling te kunnen geven aan de doelstelling in de nota overgewicht om kinderen
tot 12 jaar zoveel mogelijk te vrijwaren van een reclameaanbod voor
voedingsmiddelen die niet passen in een gezond voedingspatroon.
We willen de industrie de kans geven hun initiatieven verder te ontplooien. Gezien
de doelstelling in de nota overgewicht willen we de genomen stappen wel
nauwgezet volgen. Via monitoring willen we een beeld krijgen van de omvang en
inhoud van voedingsreclame bij kinderen tot 12 jaar. Hieruit zal moeten blijken of
de initiatieven effect hebben en of kinderen inderdaad zoveel mogelijk worden
gevrijwaard van een reclameaanbod voor voedingsmiddelen die niet passen in een
gezond voedingspatroon.
Pagina 2 van 3
Voor de monitoring wordt een Europees aanbestedingstraject ingezet met de Ons kenmerk
daarbij behorende criteria en eisen waaraan dergelijk onderzoek moet voldoen. VGP/GL 2987838
We streven ernaar dat de uitkomsten van het onderzoek medio volgend jaar
bekend zullen zijn en zullen u daarover informeren.
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
de Minister voor Jeugd en Gezin,
mr. A. Rouvoet
Pagina 3 van 3
---- --