Sanoma Uitgevers
handen ineen
Mobiele uitgevers slaan handen ineen
---
16.03.10
Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland ondersteunen
groeiende markt van mobiel adverteren. Bellen is niet meer de enige
functie van een mobiele telefoon. Wekelijks surfen zon 1,3 miljoen
Nederlanders op hun mobiele telefoon. Ook adverteerders maken meer en
meer gebruik van met name internet om consumenten te bereiken. Sanoma
Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland, drie van de grootste
publishers in Nederland op het gebied van digitale media, slaan de
handen ineen om adverteerders en mediabureaus verder van informatie te
voorzien door ervaring op te doen met betrekking tot mobiel
adverteren.
Nicole Engels, research director van Ster: Met de stijging in
penetratie, het persoonlijke karakter en interactiemogelijkheden is
mobiel bij uitstek geschikt om aanbiedingen en interessante informatie
aan te doen sluiten op de persoonlijke belevingswereld van de
consument. Daarmee is mobiel van toegevoegde waarde naast andere
mediakanalen.
De verwachting is dat dit gebruik de komende jaren verder zal toenemen
met betere, goedkopere en snellere handsets, lagere mobiele
datatarieven en een verdere groei in hoogwaardige applicaties en
content. Mobiel adverteren gaat, zo schatten Sanoma Digital, Ster en
Telegraaf Media Nederland, in een groei doormaken die vergelijkbaar is
met die van internet advertising (nu zon 20% van de totale
advertentiemarkt).
Het aantal mobiele sites en apps neemt een enorme vlucht. Zo is nieuws
op mobiel bijvoorbeeld ongekend populair en genereren we daarmee een
enorm bereik. De kansen voor het adverteren op mobiel liggen voor het
oprapen. Een uitgelezen middel dus om je als adverteerder op
innovatieve wijze te presenteren en samen de advertentieproposities te
ontwikkelen, aldus Rachel Gomez, Sales Director Sanoma Digital.
Gratis advertentieruimte
Om adverteerders, die nog nauwelijks gebruik maken van mobiel
adverteren, bekend te maken met de mogelijkheden, nodigen Sanoma
Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland adverteerders en
mediabureaus uit voor een gezamenlijk project. Mediabureaus en
adverteerders kunnen een voorstel indienen voor een campagne op de
mobiele domeinen van Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland
waar gratis advertentieruimte ter beschikking wordt gesteld. De
ervaringen van consumenten met betrekking tot de campagnes worden
gemeten, evenals de campagneresultaten van diverse mobiele formats.
Tevens wordt in bredere zin onderzocht hoe consumenten mobiel ervaren
en gebruiken, en hoe zich dat verhoudt met andere media.
Wij zien als publisher dat mobiel internet enorm groeit in
bezoekersaantallen en gebruik. Hoe adverteerders hier op in kunnen
spelen is nog niet bekend. Met dit project proberen wij daar antwoord
op te geven, zo zegt Lara Ankersmit, uitgever van Telegraaf.nl.
Het project en onderzoek zal de komende maanden plaatsvinden. Namens
Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland zal het project
worden begeleid door Aeneas Strategy, een bureau dat zich ondermeer
specialiseert in mobile advertising.