Sanoma Uitgevers

handen ineen

Mobiele uitgevers slaan handen ineen

---


16.03.10
Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland ondersteunen groeiende markt van mobiel adverteren. Bellen is niet meer de enige functie van een mobiele telefoon. Wekelijks surfen zon 1,3 miljoen Nederlanders op hun mobiele telefoon. Ook adverteerders maken meer en meer gebruik van met name internet om consumenten te bereiken. Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland, drie van de grootste publishers in Nederland op het gebied van digitale media, slaan de handen ineen om adverteerders en mediabureaus verder van informatie te voorzien door ervaring op te doen met betrekking tot mobiel adverteren.

Nicole Engels, research director van Ster: Met de stijging in penetratie, het persoonlijke karakter en interactiemogelijkheden is mobiel bij uitstek geschikt om aanbiedingen en interessante informatie aan te doen sluiten op de persoonlijke belevingswereld van de consument. Daarmee is mobiel van toegevoegde waarde naast andere mediakanalen.

De verwachting is dat dit gebruik de komende jaren verder zal toenemen met betere, goedkopere en snellere handsets, lagere mobiele datatarieven en een verdere groei in hoogwaardige applicaties en content. Mobiel adverteren gaat, zo schatten Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland, in een groei doormaken die vergelijkbaar is met die van internet advertising (nu zon 20% van de totale advertentiemarkt).

Het aantal mobiele sites en apps neemt een enorme vlucht. Zo is nieuws op mobiel bijvoorbeeld ongekend populair en genereren we daarmee een enorm bereik. De kansen voor het adverteren op mobiel liggen voor het oprapen. Een uitgelezen middel dus om je als adverteerder op innovatieve wijze te presenteren en samen de advertentieproposities te ontwikkelen, aldus Rachel Gomez, Sales Director Sanoma Digital.

Gratis advertentieruimte
Om adverteerders, die nog nauwelijks gebruik maken van mobiel adverteren, bekend te maken met de mogelijkheden, nodigen Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland adverteerders en mediabureaus uit voor een gezamenlijk project. Mediabureaus en adverteerders kunnen een voorstel indienen voor een campagne op de mobiele domeinen van Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland waar gratis advertentieruimte ter beschikking wordt gesteld. De ervaringen van consumenten met betrekking tot de campagnes worden gemeten, evenals de campagneresultaten van diverse mobiele formats. Tevens wordt in bredere zin onderzocht hoe consumenten mobiel ervaren en gebruiken, en hoe zich dat verhoudt met andere media.

Wij zien als publisher dat mobiel internet enorm groeit in bezoekersaantallen en gebruik. Hoe adverteerders hier op in kunnen spelen is nog niet bekend. Met dit project proberen wij daar antwoord op te geven, zo zegt Lara Ankersmit, uitgever van Telegraaf.nl.

Het project en onderzoek zal de komende maanden plaatsvinden. Namens Sanoma Digital, Ster en Telegraaf Media Nederland zal het project worden begeleid door Aeneas Strategy, een bureau dat zich ondermeer specialiseert in mobile advertising.