Colo, vereniging kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven


P E R S B E R I C H T

Hilversum, maart 2010

Masterclass `De jeugd van tegenwoordig'

"De jeugd is niet veranderd, maar de omstandigheden" Hoe maken jongeren keuzes? Hoe motiveer je ze voor techniek? Waarom kiezen ze voor een bepaalde opleiding? Hiteq, het innovatiecentrum van Kenteq, is de aangewezen organisatie om dit soort actuele vragen te beantwoorden. Tijdens de masterclass `De jeugd van tegenwoordig', op maandag 18 januari 2010 in Almere, lieten alle programmaleiders van Hiteq zien welke onderzoeksresultaten over jongeren zij in huis hebben.

Onderwijs en bedrijven kunnen de informatie die Hiteq over jongeren anno 2010 in huis heeft goed gebruiken in hun praktijk. Bijvoorbeeld onderzoeken die laten zien waar jongeren op letten bij hun keuzes en hoe je hun interesse wekt voor een bepaalde bedrijfstak. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat vmbo'ers en mbo'ers nauwelijks internet gebruiken om zich te oriënteren op een beroep. Naast docenten raadplegen leerlingen ouders bij de keuze van een opleiding. Ook open dagen op scholen zijn van invloed. Veel minder gaan leerlingen op bezoek bij bedrijven of spreken ze met mensen die werkzaam zijn in een sector. Maar het bezoek aan bedrijven wordt wel al heel nuttige ervaren door de leerlingen. Metje Jantje Groeneveld, programmaleider Onderwijs bij Hiteq, adviseert scholen daarom nog intensiever met leerlingen bedrijven te bezoeken. `Daar zien ze wat het werk inhoudt en of het bedrijf bij ze past. Laat ook zien welke banen er nog meer zijn behalve technische functies. En neem ook de ouders en docenten mee, zodat ook zij begrijpen waarom hun kind enthousiast is voor een bepaald beroep.' Het is daarbij goed om te weten dat mbo-leerlingen het liefst een school dichtbij huis kiezen. Nabijheid is de belangrijkste keuzefactor. Metje Jantje Groeneveld: `Jongeren willen leren en werken in hun woonplaats. Zorg als bedrijf dus dat er een opleiding in de buurt is.

Keuze voor techniek
De masterclass was bedoeld om mensen die zich bezighouden met het opleiden van jongeren te laten zien welke informatie Hiteq te bieden heeft en hoe zij deze kunnen vertalen in hun eigen praktijk. Op hun beurt konden de deelnemers de onderzoekers weer inspireren. Volgens de deelnemers van de masterclass is het belangrijk jongeren meer perspectief te bieden. Dat kan door leerlingen al vroeg in de opleiding kennis te laten maken met beroepen en bedrijven, zodat ze een keuze maken die echt bij ze past. Het liefst natuurlijk een keuze voor techniek. Een keuze die steeds minder vanzelfsprekend is. Hoe kunnen we dit positief beïnvloeden en het imago van techniek verbeteren? Koen Dingemans, programmaleider Onderneming en Arbeid bij Hiteq: `Jongeren hebben allemaal een mobieltje, een pc, soms een auto. Maar ze zien dit als gebruiksartikelen. We zouden meer de link kunnen leggen met techniek en technisch vakmanschap.' Stichting Kenteq, kenniscentrum beroepsonderwijs bedrijfsleven voor techniek Olympia 6-8, 1213 NP, Postbus 81, 1200 AB Hilversum T (035) 750 45 04 F (035) 750 45 55 I www.kenteq.nl

Bankrekeningnr: 40.42.19.357, Kvk: 41036051, BTWnr: NL 8019.72.644.B.01 Levering en diensten geschieden volgens onze Algemene voorwaarden





Boeien en binden
Meer kennisuitwisseling over de `jeugd van tegenwoordig' bleek een grote wens van de deelnemers aan de masterclass. Onder andere tussen onderwijs en bedrijven. `Praat het HR-management in het bedrijfsleven bij', luidde een voorstel. `Neem vooroordelen weg en vertel ze hoe ze het beste met jongeren kunnen omgaan. Voor het bedrijfsleven is dit belangrijk om jongere werknemers te blijven boeien en binden.'


---