NWEA onderschrijft 'Nederland krijgt Nieuwe Energie'

16/03/2010 15:12

Stichting De Koepel

Utrecht 16 maart 2010

Breed politiek gedragen pleidooi voor omslag naar volledig hernieuwbare energiemix

NWEA onderschrijft 'Nederland krijgt Nieuwe Energie'

De Nederlandse Wind Energie Associatie NWEA onderschrijft het voorstel 'Nederland krijgt nieuwe energie', dat is opgesteld door (werkgroepen van) CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, VVD en SGP. Het voorstel is vandaag in Nieuwspoort gepresenteerd.

NWEA is verheugd dat de genoemde politieke partijen de noodzaak onderschrijven om volledig over te stappen op het gebruik van hernieuwbare energie. Zij constateren daarbij dezelfde knelpunten, maar stellen ook dezelfde oplossingen voor. NWEA ervaart dat als een groot pluspunt, want als alle partijen dezelfde aanpak onderschrijven, wordt voorkomen dat de transitie naar een duurzame energievoorziening strandt in partijpolitiek.

NWEA roept de politieke partijen, die een bijdrage hebben geleverd aan 'Nederland krijgt nieuwe energie', op om in hun verkiezingsprogramma's integraal naar het rapport te verwijzen en het tot inzet te maken bij het opstellen van een nieuw regeerakkoord.

Een landelijke en Europese elektriciteitsvoorziening, die gebaseerd is op een volledig hernieuwbare energiemix, is mogelijk en draagt bij aan de leverings- en voorzienings-zekerheid in Europa. Ook wordt Europa minder kwetsbaar voor sterke variaties in de energieprijzen als gevolg van problemen bij de winning en/of het transport in politiek instabiele regio's of als gevolg van natuurrampen.

De visie van NWEA wordt bevestigd in 'Nederland krijgt nieuwe energie':


- Windenergie is momenteel de goedkoopste vorm van hernieuwbare energie.


- Het maximum aandeel van windenergie in de Nederlandse elektriciteitsvoorziening kan fors

toenemen (tot 70% van het totale verbruik) bij meer internationale koppelingen van

nationale netten.


- Een elektriciteitsvoorziening, die volledig gebaseerd is op hernieuwbare energie, is

mogelijk, haalbaar en noodzakelijk.


- Het voorstel noemt praktische drempels en strategische uitgangspunten voor een versnelde

groei van hernieuwbare energie:


- Het ontbreekt bij de overheid aan een consistente lange termijn-koers met een

samenhangend pakket beleidsinstrumenten.


- Het ontbreekt aan een 'sense of urgency'.


- Voor het bedrijfsleven is investeringszekerheid de sleutel tot energietransitie.


- Vergroening van het belastingstelsel, een belasting op broeikasgas en afschaffing van

'perverse subsidies' voor vervuilende en verspillende activiteiten.


- De emissierechten zijn momenteel slechts 13 euro per ton CO2, terwijl de economische

schade per ton CO2 67 euro bedraagt. Door deze maatschappelijke kosten toe te rekenen

aan fossiele energie, wordt energiebesparing bevordert en wordt hernieuwbare energie

concurrerend en niet meer afhankelijk van subsidies.


- Energieopslag in elektrische auto's biedt enorme kansen en mogelijkheden voor opslag- en

buffercapaciteit van elektrische energie, opgewekt met hernieuwbare energiebronnen.

Het voorstel noemt een aantal noodzakelijkheden om over te gaan naar een volledige hernieuwbare energievoorziening die NWEA volledig onderschrijft, zoals


1. Invoering van een Deltawet Nieuwe Energie.


2. Vereenvoudiging van het subsidiestelsel.


3. Toerekening van de maatschappelijke kosten aan de energiebron bij productie en verbruik van elektriciteit.


4. Realisatie van meer verbindingen met het buitenland door middel van een supergrid en meer interconnectoren.

Daarnaast noemt het voorstel een aantal mogelijke aanpassingen van het stimuleringsstelsel voor duurzame energie, namelijk een feed-in tarief voor aan het net geleverde hernieuwbare elektriciteit (gedurende een periode van 20 jaar en gebaseerd op de kostprijs van windenergie) en voor alle elektriciteitsleveranciers een verplicht aandeel elektriciteit, die is opgewekt met hernieuwbare energiebronnen.

Voor het bedrijfsleven zijn met name stabiliteit en langjarige investeringszekerheid van belang, blijkt uit vergelijkingen tussen de aanpak in Nederland en andere landen. NWEA bepleit dat aanpassingen aan het stimuleringsstelsel met name binnen dat licht bezien dienen te worden. Wanneer gekozen wordt voor een wijziging van het subsidiestelsel moet de wijziging gefaseerd worden ingevoerd, met een voldoende lange overgangsperiode.

NWEA heeft haar steun en oproep verwoord in een brief aan de besturen, (milieu)werkgroepen, programmacommissies en fractievoorzitters in de Tweede Kamer van de partijen, die 'Nederland krijgt nieuwe energie' hebben opgesteld.

(1) 'NEDERLAND KRIJGT NIEUWE ENERGIE voor behoud van welvaart en welzijn in de 21e eeuw'. Een partij overstijgend voorstel voor een Deltaplan Nieuwe Energie, opgesteld door

CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, VVD en SGP.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.nwea.nl


Noot voor de redactie: