Nieuws
15 maart 2010
Akkoord cao 2010 voor medewerkers van Royal Bank of Scotland in Nederland
Afgelopen dinsdag heeft CNV Dienstenbond, samen met de andere
vakbonden, met RBS een principeakkoord over de nieuwe cao voor de
medewerkers van RBS bereikt. Het is een echte RBS cao geworden,
gebaseerd op de voorgaande ABN AMRO cao, die voor de RBS-medewerkers
nog steeds van toepassing was. Bonden en werkgever zijn tevreden met
het eindresultaat.
Eindsprint
Na een jaar lang gesprekken over de uitgangspunten voor een nieuwe cao
voor RBS, zijn we uiteindelijk twee aaneengesloten dagen met uw
werkgever ondergedoken in een hotel met de afspraak; NU moeten we tot
een resultaat komen. En dat is gelukt. Alle grappen over Schotse en
Hollandse zuinigheid kunnen overboord, hoewel het natuurlijk voor RBS
geen vetpot is met bijna EUR4 miljard verlies over 2009.
Basis is huidige ABN AMRO cao RBS heeft zich een goed werkgever
getoond door mee te gaan in de wens van de bonden om de huidige ABN
AMRO cao als basis te nemen en zich te beperken tot relatief kleine
wijzigingen. De nieuwe RBS cao is dus geen verslechtering voor de
medewerkers. De wijzigingen hebben vooral te maken met het feit dat
RBS in Nederland natuurlijk veel kleiner is dan ABN AMRO en dat het
een internationaal bedrijf is dat ook zgn. "group policies" kent. Een
structurele loonsverhoging van 1 procent per 1 maart 2010 bij deze
jaarcijfers stemt ons ook tevreden.
De complete tekst van het principeakkoord kunt u downloaden op onze
website: www.cnvdienstenbond.nl.
Een aantal nieuwe cao-punten:
· Looptijd: De looptijd is 12 maanden van 1 maart 2010 tot en
met 28 februari 2011.
· Loon: De structurele loonsverhoging is 1% per 1 maart 2010
(over de salarissen, salarisschalen en alle Euro-bedragen voor zover
niet fiscaal gemaximeerd).
· Geschillencommissie: RBS gaf in eerste instantie aan, hier
niet veel in te zien. Uiteindelijk hebben wij ze van het tegendeel
kunnen overtuigen: de geschillencommissie blijft gehandhaafd maar
alleen kleiner in omvang. Daarbij geldt nu als voortraject de interne
klachtenprocedure van RBS, die eigenlijk niet afwijkt van de
gebruikelijke procedure bij ABN AMRO. Biedt deze procedure geen
uitkomst dan kunt u het geschil nog steeds gewoon voorleggen aan de
onafhankelijke geschillencommissie waar ook de vakbonden deel van
uitmaken.
· Verlof: het seniorenverlof blijft behouden. Wel hebben wij
duidelijkere afspraken gemaakt over het opnemen van vakantiedagen:
medewerkers nemen één vakantie per jaar van tenminste een periode van
twee aaneengesloten werkweken op. Daarnaast is de vervaltermijn van
vakantiedagen van 10 jaar naar de wettelijke norm van 5 jaar
teruggebracht, oude verlofsaldi blijven 10 jaar 'geldig'.
· Levensfase bewust personeelsbeleid: RBS heeft ook aangegeven
een levensfasebewust personeelbeleid te willen ontwikkelen. In dit
kader willen ze er ook naar streven om alle leeftijdsdiscriminerende
bepalingen uit de cao te halen. Als eerste stap is daarom de
bescherming voor medewerkers van 55 jaar en ouder om geen meerwerk te
hoeven verrichten vervallen. Hierbij is dus wel van belang dat
nagedacht gaat worden over een goed beleid dat het mogelijk om gezond
en fit door te werken.
· Van Basys functiewaardering naar Hay: Onder de strikte
voorwaarde dat medewerkers er vanwege het nieuwe systeem niet op
achteruit zullen gaan, hebben we afgesproken dat RBS het huidige
functie waarderingssysteem zal omzetten naar het binnen RBS gebruikte
Hay-systeem.
· Beoordelingssystematiek: RBS wilde graag de
beoordelingssystematiek aanpassen aan de RBS-concern methode. Dit ging
ons een paar stappen te snel, mede gezien de specifieke historie die
achter het huidige PPP-systeem zitten. We hebben daarom met uw
werkgever een studie-afspraak gemaakt om te kijken hoe we naar een
beoordelingssysteem kunnen komen dat beter past bij RBS, onder
erkenning van de ontstaansgeschiedenis van het huidige systeem.
· Reiskosten: De RBS Reis & Onkostenregeling (Travel &
Expenses Policy) zal de huidige kostenvergoedingsregelingen ten
aanzien van zakelijk reizen binnenland en - buitenland, maaltijden,
lidmaatschappen en telefoon vervangen. De nieuwe afspraak is
vergelijkbaar met de oude. De bestaande vervoersbudgetten, de
vergoeding van zakelijke kilometers e.d. blijft wel ongewijzigd.
· Cursus Nederlandse taal: medewerkers die de Nederlandse taal
niet machtig zijn krijgen, onder voorwaarden, een cursus Nederlands
aangeboden.
· Nederlandse cao-tekst is leidend: Van belang voor u om te
weten is dat de Nederlandse cao tekst leidend is. Natuurlijk komt er
ook een Engelse vertaling.
Tevreden
CNV Dienstenbond is tevreden met het eindresultaat. We leggen het
principeakkoord daarom positief aan u ter stemming voor. Met
bijgaande reactieformulier kunt u vóór vrijdag 26 maart a.s. uw stem
uitbrengen.
Wij horen graag uw reactie!
Vragen
Als u nog vragen of opmerkingen heeft dan horen we dat natuurlijk ook
graag en kunt u altijd contact opnemen met uw bestuurder Sandra
Hendriks. U kunt haar bereiken via s.hendriks@remove-this.cnvdibo.nl
of via 023-5670685.
Nog even dit, u bent wel lid maar uw collega misschien nog niet. Zeker
met de cao onderhandelingen voor de deur kan de vakbond veel voor u en
uw collega's betekenen. Maak uw collega's dus ook lid, want samen
staan we echt sterker!
Info's ook per email ontvangen?
Ja, dat kan en dat is snel en handig. Mail uw emailadres aan
s.hendriks@remove-this.cnvdibo.nl en het wordt geregeld.
Dienstenbond CNV