Dienstenbond CNV

Nieuws

15 maart 2010

Akkoord cao 2010 voor medewerkers van Royal Bank of Scotland in Nederland

Afgelopen dinsdag heeft CNV Dienstenbond, samen met de andere vakbonden, met RBS een principeakkoord over de nieuwe cao voor de medewerkers van RBS bereikt. Het is een echte RBS cao geworden, gebaseerd op de voorgaande ABN AMRO cao, die voor de RBS-medewerkers nog steeds van toepassing was. Bonden en werkgever zijn tevreden met het eindresultaat.

Eindsprint
Na een jaar lang gesprekken over de uitgangspunten voor een nieuwe cao voor RBS, zijn we uiteindelijk twee aaneengesloten dagen met uw werkgever ondergedoken in een hotel met de afspraak; NU moeten we tot een resultaat komen. En dat is gelukt. Alle grappen over Schotse en Hollandse zuinigheid kunnen overboord, hoewel het natuurlijk voor RBS geen vetpot is met bijna EUR4 miljard verlies over 2009.

Basis is huidige ABN AMRO cao RBS heeft zich een goed werkgever getoond door mee te gaan in de wens van de bonden om de huidige ABN AMRO cao als basis te nemen en zich te beperken tot relatief kleine wijzigingen. De nieuwe RBS cao is dus geen verslechtering voor de medewerkers. De wijzigingen hebben vooral te maken met het feit dat RBS in Nederland natuurlijk veel kleiner is dan ABN AMRO en dat het een internationaal bedrijf is dat ook zgn. "group policies" kent. Een structurele loonsverhoging van 1 procent per 1 maart 2010 bij deze jaarcijfers stemt ons ook tevreden.

De complete tekst van het principeakkoord kunt u downloaden op onze website: www.cnvdienstenbond.nl.

Een aantal nieuwe cao-punten:


· Looptijd: De looptijd is 12 maanden van 1 maart 2010 tot en met 28 februari 2011.


· Loon: De structurele loonsverhoging is 1% per 1 maart 2010 (over de salarissen, salarisschalen en alle Euro-bedragen voor zover niet fiscaal gemaximeerd).


· Geschillencommissie: RBS gaf in eerste instantie aan, hier niet veel in te zien. Uiteindelijk hebben wij ze van het tegendeel kunnen overtuigen: de geschillencommissie blijft gehandhaafd maar alleen kleiner in omvang. Daarbij geldt nu als voortraject de interne klachtenprocedure van RBS, die eigenlijk niet afwijkt van de gebruikelijke procedure bij ABN AMRO. Biedt deze procedure geen uitkomst dan kunt u het geschil nog steeds gewoon voorleggen aan de onafhankelijke geschillencommissie waar ook de vakbonden deel van uitmaken.


· Verlof: het seniorenverlof blijft behouden. Wel hebben wij duidelijkere afspraken gemaakt over het opnemen van vakantiedagen: medewerkers nemen één vakantie per jaar van tenminste een periode van twee aaneengesloten werkweken op. Daarnaast is de vervaltermijn van vakantiedagen van 10 jaar naar de wettelijke norm van 5 jaar teruggebracht, oude verlofsaldi blijven 10 jaar 'geldig'.


· Levensfase bewust personeelsbeleid: RBS heeft ook aangegeven een levensfasebewust personeelbeleid te willen ontwikkelen. In dit kader willen ze er ook naar streven om alle leeftijdsdiscriminerende bepalingen uit de cao te halen. Als eerste stap is daarom de bescherming voor medewerkers van 55 jaar en ouder om geen meerwerk te hoeven verrichten vervallen. Hierbij is dus wel van belang dat nagedacht gaat worden over een goed beleid dat het mogelijk om gezond en fit door te werken.


· Van Basys functiewaardering naar Hay: Onder de strikte voorwaarde dat medewerkers er vanwege het nieuwe systeem niet op achteruit zullen gaan, hebben we afgesproken dat RBS het huidige functie waarderingssysteem zal omzetten naar het binnen RBS gebruikte Hay-systeem.


· Beoordelingssystematiek: RBS wilde graag de beoordelingssystematiek aanpassen aan de RBS-concern methode. Dit ging ons een paar stappen te snel, mede gezien de specifieke historie die achter het huidige PPP-systeem zitten. We hebben daarom met uw werkgever een studie-afspraak gemaakt om te kijken hoe we naar een beoordelingssysteem kunnen komen dat beter past bij RBS, onder erkenning van de ontstaansgeschiedenis van het huidige systeem.


· Reiskosten: De RBS Reis & Onkostenregeling (Travel & Expenses Policy) zal de huidige kostenvergoedingsregelingen ten aanzien van zakelijk reizen binnenland en - buitenland, maaltijden, lidmaatschappen en telefoon vervangen. De nieuwe afspraak is vergelijkbaar met de oude. De bestaande vervoersbudgetten, de vergoeding van zakelijke kilometers e.d. blijft wel ongewijzigd.


· Cursus Nederlandse taal: medewerkers die de Nederlandse taal niet machtig zijn krijgen, onder voorwaarden, een cursus Nederlands aangeboden.


· Nederlandse cao-tekst is leidend: Van belang voor u om te weten is dat de Nederlandse cao tekst leidend is. Natuurlijk komt er ook een Engelse vertaling.

Tevreden
CNV Dienstenbond is tevreden met het eindresultaat. We leggen het principeakkoord daarom positief aan u ter stemming voor. Met bijgaande reactieformulier kunt u vóór vrijdag 26 maart a.s. uw stem uitbrengen.

Wij horen graag uw reactie!

Vragen

Als u nog vragen of opmerkingen heeft dan horen we dat natuurlijk ook graag en kunt u altijd contact opnemen met uw bestuurder Sandra Hendriks. U kunt haar bereiken via s.hendriks@remove-this.cnvdibo.nl of via 023-5670685.

Nog even dit, u bent wel lid maar uw collega misschien nog niet. Zeker met de cao onderhandelingen voor de deur kan de vakbond veel voor u en uw collega's betekenen. Maak uw collega's dus ook lid, want samen staan we echt sterker!

Info's ook per email ontvangen?

Ja, dat kan en dat is snel en handig. Mail uw emailadres aan s.hendriks@remove-this.cnvdibo.nl en het wordt geregeld.