Scholieren leren debatteren
Op vrijdag 12 maart vond aan de Universiteit Leiden de eerste
editie van de Retoricadag plaats. Op de Retoricadag
debatteerden Leidse studenten met de zestien beste teams van
het NK Debatteren voor scholieren van afgelopen december.
Theorie en praktijk
Op de Retoricadag kregen de scholieren eerst interessante
colleges over retorica van Jaap de Jong, onderzoeker Moderne
retorica, en dr. Casper de Jonge, docent Grieks en Latijn van
de Faculteit der Geesteswetenschappen. Vervolgens konden zij de
theorie in de praktijk brengen door actief mee te doen aan een
carrouseldebat. Dat hield in dat zij in het debat diverse
posities moesten innemen, die van voor- én tegenstander van een
stelling. De professionele juryleden waren dr. Jaap de Jong en
prof.dr. Ton van Haaften.
Samenwerking
De Universiteit Leiden organiseerde deze dag in samenwerking
met het Nederlands Debat Instituut en studentendebatvereniging
Leiden Debating Union.
Workshops
's Avonds organiseerden studenten van de Leiden Debating Union,
die Europees Kampioenen Debatteren in huis heeft, interactieve
workshops waarin scholieren tips kregen over debatteren op
topniveau.
Enthousiast
Het was een inspirerende dag waarop de scholieren kennis hebben
gemaakt met de debatmogelijkheden in Leiden. Uit de enquête na
afloop bleek dat de scholieren zeer enthousiast waren over deze
eerste Retoricadag. Wellicht weten ze de Universiteit Leiden te
vinden om méér te leren dan over het wetenschapsgebied waarvoor
ze gekozen hebben.
Meer informatie
Nieuwsredactie - 16/03/2010
Universiteit Leiden