Verzonden: donderdag 25 februari 2010 14:46
Onderwerp: Multimodale Reisinformatie Parkeren
Geachte Commissie Leden Verkeer en Waterstaat,
Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft onderzoeksbureau DHV de
opdracht gegeven om de wijze waarop de parkeerlocaties in Nederland
gelokaliseerd kunnen worden in kaart te brengen.
In de eindrapportage wordt geen melding gemaakt van het feit dat er al sinds
februari 2009 een privaat initiatief is, de Parkeerlijn, die de parkeerlocaties in
Nederland in kaart brengt. De Parkeerlijn heeft als missie dè zoekmachine voor
parkeren in Nederland te worden. Inmiddels heeft de Parkeerlijn van 324
gemeenten de gereguleerde parkeerlocaties in kaart gebracht en ruim 95% van
de gereguleerde off street parkeerlocaties. In totaal zijn er al 2.270
parkeerlocaties in kaart gebracht.
De Parkeerlijn krijgt de dynamische informatie (status vol/vrij) van alle
exploitatie projecten van de private parkeerbedrijven P1 en Q-Park, zodra deze
beschikbaar zijn. Daarnaast hebben al enkele gemeenten, waaronder Almere,
Dordrecht en Amsterdam medewerking toegezegd met het verstrekken van
dynamische vol/vrij informatie aan de Parkeerlijn.
De Parkeerlijn.nl heeft op dit moment 25.000 unieke bezoekers per maand en de
iPhone applicatie is meer dan 10.000 keer gedownload. Er is een sterke groei in
gebruik en klantwaardering van de Parkeerlijn. In de bijlage treft u de
belangrijkste opmerkingen uit het rapport van DHV. Hier staat aangegeven welke
data de Parkeerlijn nu al heeft en beschikbaar stelt ten behoeve van derden:
ANWB routeplanner, routeplanner Locatienet en navigatiebedrijven als Garmin en
Navigon. We hebben de belangrijkste wensen en eisen van DHV tegenover de
functies en de reeds verzamelde data van de Parkeerlijn onderaan dit bericht
gezet.
Uit de gesprekken met DHV krijgen wij de indruk, dat het dataloket Parkeren
gemaakt wordt ten behoeve van de navigatiebedrijven. De navigatiebedrijven
willen deze data gebruiken om nieuwe producten te verkopen aan hun klanten.
We vragen ons af of het aan te raden is een nieuw dataloket te ontwikkelen met
overheidsgeld terwijl de navigatiebedrijven ook de parkeerdata kunnen
onttrekken uit de reeds bestaande database van de Parkeerlijn. Het lijkt ons niet
logisch voor DHV om opnieuw deze reis te maken terwijl er marktpartijen zijn die
al een oplossing hebben.
Wij stellen voor om het initiatief van de Parkeerlijn te ondersteunen. Tot op
heden heeft de Parkeerlijn geen subsidie ontvangen voor haar initiatief om de
Multimodale Reisinformatie voor automobilisten in Nederland beschikbaar te
stellen aan een ieder. De Parkeerlijn staat nu voor het vraagstuk wie de
benodigde software financiert om de dynamische vol/vrij informatie van de
verschillende parkeergarages te sturen naar de database van de Parkeerlijn.
De Parkeerlijn heeft al eerder aangegeven graag een samenwerkingsverband aan
te gaan met het C.R.O.W./KpVV en de Vexpan. Hiermee wordt de Parkeerlijn een
publiek-private samenwerking die als doel heeft de automobilist optimaal te
informeren over de aanwezige parkeerlocaties nabij zijn/haar eindbestemming.
Tot slot hopen we dat we u met deze notitie overtuigd hebben dat het optuigen
van een nieuw dataloket Parkeren niet nodig is, aangezien de data reeds
verzameld en aanwezig bij de Parkeerlijn is. Wij verzoeken u om aan de Minister
te vragen of hij serieus wil kijken naar de mogelijkheden die de Parkeerlijn al
heeft en te kijken welke samenwerkingsverbanden wellicht nog nodig zijn om de
Parkeerlijn nog informatiever te maken voor de automobilist.
Uiteraard ben ik bereid deze notitie persoonlijk toe te lichten, indien gewenst.
Wensen/Eisen DHV Parkeerlijn Verminderen zoekverkeer Parkeerlijn leidt tot minder zoekverkeer Efficienter benutten capaciteit Parkeerlijn bevordert efficiënt benutten parkeercapaciteit Inzicht kort- en langparkeren Parkeerlijn geeft inzicht in type parkeerlocatie (lang/kort) Alleen gereguleerde parkeerplaatsen Naast gereguleerde parkeerplaatsen ook carpool plekken, gratis P+R, parkeerplaatsen bij ziekenhuizen
Mogelijkheid reserveren Parkeerlijn geeft vanaf februari 2010 deze mogelijkheid Verzamelen POI* en Rich Content parkeerlocaties Data is al in bezit Parkeerlijn
Verzamelen Dynamic Content Parkeerlijn heeft hiervoor al vaste afspraken met derden Geen toetsing kwaliteitsniveau p-locatie Toetsing kwaliteit door bezoekers vanaf 21 maart 2010 Dataloket gebruikt door derden Parkeerlijn dataloket wordt al gebruikt door de ANWB en Locatienet voor hun routeplanners. Parkeerlijn heeft al vergevorderde gesprekken met Garmin, Navigon over gebruik parkeerdata voor hun navigatiesystemen
Focus op navigatiesystemen Focus op alle communicatiemiddelen, smartphones, iPhones, Mobiele telefoons, internet, navigatie.
*POI: Point of Interest. Oftewel een `nuttige plaats' zoals een restaurant, museum, hotel of tankstation.
Met vriendelijke groet,
Michael Wermeester
W: www.parkeerlijn.nl
E: info@parkeerlijn.nl