Presentatie onderzoek trends in B2B mediabestedingen 2010-2011

16/03/2010 18:09

Nederlands Uitgeversverbond

Het onderzoek

TRENDS IN B2B MEDIABESTEDINGEN 2010-2011


- maakt de schuivende verhoudingen tussen B2B print en online kanalen inzichtelijk


- laat zien van welke online kanalen de B2B-adverteerder de hoogste verwachtingen heeft.

Vandaag presenteerde de Groep Uitgevers voor Vak en Wetenschap (UVW) van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) de resultaten van het trendonderzoek naar

B2B Mediabestedingen in 2010-2011.

Het is de tweede keer dat dit branchebrede en toekomstgerichte onderzoek onder B2B-adverteerders en mediabureaus is gehouden. De belangrijkste conclusies van het onderzoek treft u aan in de managementsamenvatting van het onderzoeksrapport.

Adverteerders hebben sinds de komst van web 2.0 een geheel nieuwe gereedschapskist tot hun beschikking. Hoe gaan zij daarmee om en wat betekent dat voor vaktijdschriften en B2B-printmerken? De Groep UVW wil inzicht bieden in de onderliggende trends van deze vraag. Daarom gaf zij eind 2009 onafhankelijk onderzoeksbureau MediaTest (voorheen: Ithaka) de opdracht om de op handen zijnde ontwikkelingen in mediakeuzes in de B2B-markt in kaart te brengen.

De huidige recessie klinkt duidelijk door in de uitkomsten van het onderzoek en zet de trends wellicht sterker aan dan in een gunstig economisch tij het geval zou zijn geweest.

Klip en klaar is dat de verschuiving naar online en interactief adverteren zich razendsnel en breed heeft ontwikkeld. Het landschap van de B2B-marcom is drastisch gewijzigd en zal dat blijven doen. In toenemende mate worden social media door de B2B-adverteerder ingezet. En als hij dat niet al zelf doet, dan verwacht hij toch tenminste dat zijn uitgever hem de weg wijst op basis van resultaat en effectiviteit.

De Groep UVW vertegenwoordigt de belangen van een overgroot deel van uitgevers voor beroep en bedrijf in Nederland. Het onderzoeksrapport B2B Mediabestedingen 2010-2011 is ook - kosteloos - aan te vragen via het secretariaat van de Groep UVW.





http://www.nuv.nl/