Maussen PR
PERSINFORMATIE
eHealth Week 2010: Hebben we patiënten portals nodig?
Amsterdam, 9 maart 2010 - Wikipedia omschrijft patiënten portals als
gezondheidszorggerelateerde online toepassingen die het mogelijk maken voor
patiënten om te reageren en te communiceren met hun zorgverleners, zoals artsen,
ziekenhuizen en farmaceutische bedrijven.
De aankomende eHealth week 2010 in Barcelona zal zich richten op verschillende
onderwerpen, waaronder patiënten portals. Daarom vroegen we één van de sprekers
eHealth week, Miguel Cabrer, oprichter van Medting.com, om zijn visie op het
onderwerp.
Wat zijn de voordelen van de patiënten portals voor patiënten?
Naast de directe toegang tot artsen en/of zorgverleners, hebben patiënten ook directe
toegang tot alle noodzakelijke informatie die een online portal kan bieden. Het geeft
patiënten het gevoel dat ze 24/7 verbonden zijn met hun arts, zonder dat ze daar een
afspraak voor moeten te maken of voor moeten reizen om een hun arts te zien.
Wat zijn de voordelen voor artsen en ziekenhuizen?
De zorgaanbieders kunnen de activiteiten van hun patiënten op de voet volgen. Door
regelmatig contact met de patiënt, heb je niet alleen een meer persoonlijke en
betrouwbare rapportage van je patiënt, je hebt ook toegang tot veel meer accurate
informatie over hen. Patiënten portals zijn een nieuwe manier om nieuwe en meer
moderne diensten zoals online second opinions te bieden.
Wat bieden patiënt portals precies in termen van service?
Als je nadenkt over hoeveel tijd en administratie gaat zitten in het plannen van een
afspraak met een arts, een doorverwijzing naar een specialist enz., dan denk ik dat
iedere gebruiker opgelucht is dat er een mogelijkheid bestaat om dit online te doen,
wanneer het de patiënt uitkomt. En niet te vergeten de mogelijkheid van het online
raadplegen van je arts.
Bedenk eens hoe makkelijk het zou zijn om niet te hoeven wachten aan de telefoon om
een afspraak te maken en vervolgens tijd te verspillen in een wachtkamer, die vol zit met
andere zieke mensen. Webgebaseerde toepassingen in de gezondheidszorg kunnen dus
zonder twijfel veel tijd en administratie besparen. Ik geloof echter wel dat wij ons vooral
moeten focussen op uitdagingen zoals, toegang tot medische dossiers, het monitoren
van chronisch zieken, second opinions met patiënten, enz.
We zijn bijvoorbeeld bezig met de ontwikkeling van een project in opdracht van een
ziekenhuis waarbij zij bereid zijn om patiënten rechtstreeks second opinions aan te
bieden. De uitdaging is hier om de informatie correct en nauwkeurig te krijgen,
georganiseerd door patiënten.
Hoe moeten we patiënten stimuleren hun persoonlijke dossiers bij te werken?
Dat is één van de belangrijkste uitdagingen voor patiënten portals om het tot een
succes te maken. We hebben een stimulans nodig om patiënten te motiveren om actief
en efficiënt te blijven, ook als ze niet ziek zijn. Ik ben persoonlijk betrokken geweest bij
een Medisch Toerisme project waar we te maken kregen met een aantal geweldige
voorbeelden voor toeristen om hun medische dossier online up to date te houden. Dit is
vooral belangrijk is als zij lijden aan chronische ziekten.
Waar ligt de grens tussen elektronische medische dossiers en persoonlijke medische
gegevens?
Toen ik betrokken was bij het implementeren van EMR, hadden we een duidelijke
definitie van "subjectieve informatie" in de EMR's. Dat betrof persoonlijke meningen en
medische onzekerheden. Deze informatie werd beschouwd als intellectueel eigendom
van de arts. De 'objectieve informatie' is de uiteindelijke output, dat zijn bijvoorbeeld
labresultaten, afbeeldingen, ontslagbrieven, enz. Dit is waar patiënten het recht op
toegang toe hebben en wat beschikbaar moet zijn in een PHR. Bovendien zou de PHR
een nauwkeurig overzicht moeten zijn van de klinische situatie van de patiënt.
Wat zijn de veiligheid kwesties? Hoe moeten we omgaan met privacy regels?
Privacy en veiligheid zijn belangrijke kwesties en hebben hoge prioriteit. Patiënten willen
hun informatie veilig houden, maar tegelijkertijd willen de patiënten ervoor zorgen dat
het toegankelijk is indien noodzakelijk. Wij hebben een anonieme methode ingevoerd
om de PHR in het Medisch Toerisme Project te organiseren. Ik denk dat dit een goede
aanpak is geweest.
Wat is de huidige situatie van de patiënten portals in Europa?
Ik ken een aantal projecten in Spanje en de Balearen wat echt interessante initiatieven
zijn. Er zullen meer en soortgelijke initiatieven door heel Europa plaatsvinden, maar mijn
gevoel zegt dat als gevolg van de verschillende gezondheidszorgsystemen, patiënten
portals zich meer uitbreiden in de VS bij de verzekeringsmaatschappijen..
Hoe moeten we omgaan met medicijnen en ziekte gerelateerde platformen opgericht
door farmaceutische bedrijven?
Dit soort sites bestaan. Wat daarom nodig is, is dat patiënten in staat zijn om dit soort
websites van elkaar te onderscheiden. Hierin moeten patiënten worden opgeleid en zij
moeten leren hoe hiermee om te gaan. Hetzelfde gebeurt met professionals als gevolg
van het enorme aantal gezondheidszorg gerelateerde websites. De conclusie is dat e-
Health de manier verandert waarop patiënten en artsen de relatie met elkaar beheren.
Als laatste, noem ik graag nog enkele sites die van belang zijn:
· CHRONIOUS (www.chronious.eu): een open platform dat gedragen wordt door
patiënten, voor het beheren en controleren van patiënten die in hun dagelijks leven te
maken hebben met een chronische ziekte.
· Patiënts Like Me (www.patientslikeme.com) is een website waar mensen met
soortgelijke ziektes in contact met elkaar kunnen komen, zodat ze ervaringen en
feedback kunnen delen.
-Einde-
Media Registratie
Journalisten hebben van 16 tot 18 maart toegang tot alle sessies, de beursvloer en de
Interoperability showcase. Vraag u gratis perskaart aan, door hier te klikken>>
Een ministeriële persconferentie zal worden gehouden op 15 maart. Perskaarten zijn
verplicht voor toegang. Een speciale persruimte is beschikbaar.
Over de High Level eHealth Conference 2010:
De High Level eHealth Conference 2010 wordt georganiseerd door de huidige EU Voorzitter
Spanje, de Europese Commissie, in samenwerking met de overheid van Catalonië en de Stichting
TicSalut. De conferentie is een ministerieel evenement, dat sinds 2003 een belangrijke rol speelt in
de ICT voor de gezondheidszorg. Het thema van de 8e editie van de conferentie "eHealth voor
levering van duurzame gezondheidszorg: oplossen van mondiale uitdagingen door middel van
lokale acties " behandelt het perspectief van een snel vergrijzende Europese samenleving,
waarin de stijgende levensverwachting en de consequente toename in de prevalentie van
chronische ziekten wereldwijd serieuze uitdagingen met zich mee brengen in de duurzaamheid
van de nationale zorgstelsels. De conferentie zal laten zien hoe en waarom eHealth het verschil
kan maken in het aangaan van een globale uitdaging als dit. Bezoek www.ehealthweek2010.org
voor meer informatie.
Over World of Health IT Conference & Exhibition:
De World of Health IT Conference & Exhibition is een toonaangevend platform voor e-Health in
Europa. Doel van het evenement is om de belangrijkste stakeholders uit de Healthcare IT-
gemeenschap met elkaar in contact te brengen, kennis met elkaar te delen, te netwerken en te
leren over de laatste gezondheidszorg IT trends, uitdagingen en oplossingen. Het organisatorisch
comité van de WoHIT bestaat uit afgevaardigden uit de EC (Europese Commissie), HIMSS
(Healthcare Information and Management Systems Society), EUROREC (European Institute for
Health Records), COCIR (European Coordination Committee of the Radiological, Electromedical
and Healthcare IT Industry), EHTEL (European Health Telematics Association) en EFMI (European
Federation for Medical Informatics). Sinds haar oprichting in 2006 heeft WoHIT meer dan 5,000
aanwezigen en 180 exposanten uit meer dan 60 landen wereldwijd verwelkomd. Meer informatie is
beschikbaar op www.worldofhealthit.org.
Over IHE:
Integratie van de ® Healthcare Enterprise (IHE, http://www.ihe.net) is een gezamenlijk initiatief van
beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg en gezondheidsindustrie om de manier van
informatie-uitwisseling van computersystemen in de zorg te verbeteren. Systemen ontwikkeld in
overeenstemming met IHE communiceren beter met elkaar, zijn gemakkelijker te implementeren
en stellen zorgverleners in staat om informatie beter te gebruiken.
Noot voor de redactie (