Universiteit van Amsterdam

Portfoliobenadering brengt marktpositie buurt in beeld
Promotie Planologie

dinsdag 16 maart, 12.00 uur
Stedelijke ontwikkeling is steeds meer afhankelijk van private en semi-private initiatieven. Dat maakt dat lokale overheden selectief moeten zijn met het ingrijpen en investeren in de stad. Niet elke buurt in de stad kan worden aangepakt en niet elke locatie kan ontwikkeld worden. Waar moet de overheid opportunistisch met de markt optrekken en waar moet juist het wegblijven van de markt worden opgevuld? Met die gedachte introduceert Perry Hoetjes de portfoliobenadering. De stad is hierin een portfolio waarin de markposities van buurten in beeld gebracht worden. Vergelijkbaar met een bedrijfsportfolio, maar toch net anders worden buurten op basis van veranderende vastgoedwaarden als stars, cash cows, dogs of question marks getypeerd. Met die indeling zet het instrument partijen aan tot discussie over stedelijke strategieën: hoe in te grijpen, wanneer, met wie, of waar te beginnen. Hoetjes beschrijft de ontwikkeling, toepassing, evolutie en evaluatie van de portfoliobenadering in Am sterdam en Rotterdam. Met theorieën over strategische planning, kennismanagement en planning supportsystemen biedt hij - naast de portfoliobenadering zelf - inzicht in het waarom, wanneer en hoe toepassing ervan nuttig kan zijn om gedeelde kennis over mogelijke ontwikkelingsstrategieën te genereren. Dhr. P.J. Hoetjes: Mapping the Market. A portfolio approach for informed deliberation of urban development strategies. Promotor is dhr. prof. dr. ir. L. Bertolini.
Locatie: Agnietenkapel, Oudezijds Voorburgwal 231, Amsterdam.