Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
04 Vragen van de heer V. Oldenborg
(ingekomen 7 januari 2010
en antwoorden door het college verzonden op 16 maart 2010)

De fractie van Stadspartij Leefbaar Utrecht vraagt zich zo langzamerhand met enige zorg af of wij het ooit nog zullen meemaken dat de buslijnen 6 en 7 gebruik zullen gaan maken van de Rode Brug. Volgens de laatst ons bekende informatie zou dit met ingang van 2010 geregeld zijn, maar nog immer rijden voornoemde buslijnen hun alternatieve route. Volgens ons kan dat toch niet de bedoeling zijn. Daarom hebben wij de volgende vragen:


1. Wat is de reden dat de buslijnen 6 en 7 nog altijd geen gebruik maken van de route via de Rode Brug?

Buslijnen 6 en 7 maken geen gebruik van de route over de Rode Brug omdat er, volgens het GVU, teveel chauffeurs schade aan de bussen rijden op het moment dat zij de brug passeren. De schade ontstaat voornamelijk aan de centrumzijde van de brug.

Voor de gemeente Utrecht is dit onverklaarbaar. Het GVU is geconsulteerd bij de vervanging van de brug en de herinrichting van de Anton Geesinkstraat, en het GVU is ook betrokken bij de twee al verrichte aanpassingen aan de brug en toerit. Het GVU heeft een buschauffeur beschikbaar gesteld die testritten verrichte na de aanpassingen. Alle partijen, inclusief (de testchauffeur van het) GVU, konden instemmen met het resultaat na de twee aanpassingen. Twee dagen na heringebruikname van de route over de Rode Brug (nadat er twee aanpassingen hebben plaatsgevonden) heeft de directie GVU, vanwege schade aan de bussen, alsnog besloten de buslijnen over de alternatieve route te laten rijden.


2. Wie is uiteindelijk verantwoordelijk voor de beslissing of er bussen over de brug kunnen en ook zullen rijden?


- De verantwoordelijkheden zijn verdeeld:

De gemeente is als wegbeheerder verantwoordelijk voor de vervanging van de brug, inclusief de garantie dat busverkeer daarvan gebruik kan maken. Wij hebben deze verantwoordelijkheid ingevuld door het GVU in de ontwerp- en realisatiefase (en de aanpassingen nadien) te betrekken.
- Het BRU is als concessieverlener de opdrachtgever voor het GVU en stelt het vervoerplan vast waarin wordt aangegeven over welke route de diverse buslijnen dienen te rijden. Als een route ongeschikt blijkt, zal het BRU echter niet direct een aanwijzing aan een vervoerder geven, deze kan dan een alternatieve route rijden.
- Het GVU is als opdrachtnemer (concessienemer) gebonden tot het rijden van de in het vervoerplan aangegeven routes. Het GVU heeft echter de verantwoordelijkheid voor het wagenpark en zal, zoals hierboven aangegeven, zelf een alternatieve route rijden als een voorgeschreven route ongeschikt blijkt.


3. Wanneer mogen wij verwachten dat de oorspronkelijke routering van de voornoemde buslijnen weer zal worden uitgevoerd?

Het BRU laat een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de route over de Rode Brug. Als blijkt dat de route voldoet, zal het BRU het GVU opdragen om direct de route via de Rode Brug te rijden. Als blijkt dat de route niet geschikt is, dan is de planning van de heringebruikname van de route is afhankelijk van de complexiteit en de omvang van de benodigde ingrepen om de route geschikt te maken. Wellicht ten overvloede vermelden we hier nog dat werkzaamheden op de aanpalende Loevenhoutsedijk gepland zijn vanaf medio mei. Als gevolg van die werkzaamheden kunnen buslijnen 6 en 7 in ieder geval geen gebruik maken van de route over de Rode Brug en is een alternatieve route nodig.

---- --