Gemeente Utrecht

2010 SCHRIFTELIJKE VRAGEN
25 Vragen van de heer J.A. Kleuver
(ingekomen 7 februari 2010
en antwoorden door het college verzonden op 16 maart 2010)

De D66-fractie kreeg een foto (zie bijlage) toegezonden van een bushalte in Utrecht, aan de Kardinaal de Jongweg, halte van Lieflandlaan. Zoals te zien valt op de foto, mondt de profieltegelstrook, bedoeld voor mensen met een visuele beperking, die met hun stok het profiel volgen, uit op een boom. Dat lijkt D66 bijzonder onhandig voor mensen met een visuele beperking.

Zoals wij bij het College bekend veronderstellen, hecht D66 zeer aan stedelijk groen. Het dunkt ons evenwel aannemelijk dat deze bushalte anders aan had kunnen worden gelegd, en wel zodanig dat bushokje, profielstrook en halte ook voor mensen met een visuele beperking logisch bereikbaar zouden zijn, met behoud van de boom. En zelfs als dat niet kan, om wat voor reden dan ook, dan nog leg je de halte niet op deze manier aan, lijkt ons. D66 ontvangt graag antwoord op onderstaande vragen:


1. Wat vindt het College van deze bushalte en dan met name van de profieltegelstrook die tegen een boom loopt?

Wij vinden deze inrichting niet optimaal, maar deze is destijds in nauw overleg met CliëntenBelang Utrecht uitgewerkt. Op de foto is niet zichtbaar dat nabij de boom tegels zijn opgenomen die aanduiden (ander verloop van de blindengidslijnen) dat er een obstakel te verwachten is.


2. Hoe kan dit nou zo aangelegd zijn?

De halte is tientallen jaren geleden aangelegd en ingepast in een bestaande bomenrij.

In november 2008 is de halte als pilotproject op een aantal punten aangepast. Dit ter inventarisatie voor een grootschalig plan om ca. 200 bushaltes in de stad beter toegankelijk te maken. Vanuit DMO (agenda 22) en BRU is verzocht om CliëntenBelang Utrecht te betrekken in de verbeteringen aan de haltes. De betreffende blindengidslijn is aangebracht op basis van de in 2008 geldende CROWnormen en op aangeven van de vertegenwoordiger van CliëntenBelang.


3. Zijn er meer bushaltes in Utrecht die zo wonderlijk aangelegd zijn en als u dat niet weet, wilt u dat dan bekijken en ons van de resultaten in kennis stellen?

Op veel bestaande haltes staan bomen of andere opstakels. In sommige gevallen betreft het 'monumentale' bomen. Veelal maken deze bomen onderdeel uit van een laanbeplanting of anderszins. Bij het beter toegankelijk maken van bestaande bushaltes moet per geval beoordeeld worden op welke manier de blindengidslijn wordt aangelegd en of de betreffende boom cq obstakel verwijderd kan worden.


4. Gaat u maatregelen treffen om dit te herstellen en zo ja, wanneer? Ja, de velvergunning voor de boom op de halte is aangevraagd. Er is onvoldoende ruimte om de blindegidslijn die zowel de haltepaal als het bushokje ontsluit ruimtelijk in te passen met behoud van de boom.

ROCOV is een regionaal onafhankelijk consumentenplatform voor openbaar vervoer.

---- --