Ingezonden persbericht


Bezoekers zeer tevreden over VVV Amsterdam

De bezoekers van de VVV vestigingen in Amsterdam en op Schiphol zijn meer dan tevreden over de kwaliteit van de dienstverlening. De bezoeker waardeert deze gemiddeld met een acht, zo blijkt uit de resultaten van het Continu Klanten Onderzoek(1), dat gedurende het jaar wordt uitgevoerd. De persoonlijke dienstverlening door de VVV medewerkers (professionaliteit, talenkennis, uitstraling, service) wordt zelfs met een 8,9 beoordeeld. De bezoekers zijn in hoofdzaak afkomstig uit Groot-Brittannië, Duitsland, de Verenigde Staten, Nederland, Spanje en Frankrijk. 41 % is herhaalbezoeker van de stad en `tweederde van de bezoekers geeft aan gericht op zoek te zijn gegaan naar een VVV vestiging. Hiervan kwam 33% om informatie over Amsterdam en de regio te verkrijgen), 24% om een product uit het toeristisch assortiment te kopen en 21% voor een vervoersticket . Bijna 15% van de bezoekers komt in de VVV vestigingen voor het kopen van een citycard, de I amsterdam Card. Belangrijk verbeterpunt, door de bezoekers aangegeven, is de wachttijd in de VVV vestiging in het Noord Zuid Hollands Koffiehuis, een deel van de bezoekers zegt de wachttijd te lang te vinden. Tijdens weekeinden en hoogtijdagen, wanneer de drukte in deze VVV vestiging pal tegenover Centraal Station toeneemt, probeert ATCB deze bezoekers te spreiden naar de VVV vestiging ìn het Centraal Station (op Spoor 2) en naar de VVV agentschappen in de stad. In de VVV vestigingen is er voor de bezoekers ook de mogelijkheid om gebruik te maken van informatiezuilen. Het VVV servicecenter - dat de informatieverzoeken per e-mail, telefoon en post behandelt - kreeg een 7,5 als beoordeling en wordt vooral gebruikt door potentiële bezoekers uit de Verenigde Staten, Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. Het toesturen van informatiemateriaal en brochures per post blijkt soms tot enig onbegrip te leiden, er is een traditionele behoefte aan drukwerk. Deze dienstverlening is echter wegens de hoge drukwerkkosten en portikosten in 2009 gestaakt. Informatie wordt daarom nu met name verstrekt via de digitale weg. Amsterdam Toerisme & Congres Bureau , als exploitant van de VVV's, is zeer tevreden met de uitkomsten. "Een dergelijke beoordeling door bezoekers aan de vestigingen geeft alle medewerkers extra voldoening. ATCB investeert permanent in de kennis van medewerkers door middel van trainingen en inwerkprogramma's, in 2010 investeren wij opnieuw in goed gastheerschap zodat we de dienstverlening die onze bezoekers zo hoog waarderen blijven waarmaken " zegt Wendy Sieger -Kintzen , verantwoordelijk voor o.a. de VVV dienstverlening.

(1) Continu Klanten Onderzoek wordt gedurende het jaar uitgevoerd in samenwerking met Amsterdam Marketing & Development. Doel van het onderzoek is inzicht in de kwaliteit van de dienstverlening te verkrijgen.