Ingezonden persbericht


Jumbo Euroburg Schoonste Supermarkt van het Jaar

Tijdens de bedrijvendag van Stichting Nederland Schoon op 16 maart maakt CBL-directievoorzitter Theo Roos bekend dat Jumbo Euroborg in Groningen zich de Schoonste Supermarkt van Jaar mag noemen. De prijs is de afsluiting van het CBL het actieplan "SUPER-SCHOON" en maakt onderdeel uit van de Supermarkt van het Jaarverkiezing. Het actieplan is gericht op het voorkomen en opruimen van zwerfafval en omvat ook voorlichting over zwerfafval en helpt ondernemers hun winkelomgeving nog schoner te houden.

Van de deelnemende supermarkten is Jumbo Euroborg de supermarkt die het verspreiden van zwerfafval maximaal tegengaat en tevens de meest opgeruimde entree en kassapartij heeft. Bovendien vragen de caissières aan de klant of deze de kassabon mee naar huis wil. Door niet standaard de kassabon mee te geven voorkomt Jumbo Euroborg dat kassabonnen rondslingeren in winkelwagentjes en op straat.

"Een schone winkelomgeving gaat verpaupering van wijken tegen en draagt bij aan de leefbaarheid. Daarom hebben wij de prijs voor de schoonste supermarkt in het leven geroepen," aldus Theo Roos van het CBL.

Steeds vaker zorgen supermarkten niet alleen voor hun eigen winkel en parkeerterrein, maar pakken zij in samenwerking met de gemeente uit maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel de verdere omgeving van de supermarkt aan. Door bijvoorbeeld werk te maken van slecht onderhouden plantsoenen en kapot straatmeubilair wordt een belangrijke impuls gegeven aan de leefbaarheid van de wijk. Bovendien is de supermarkt vaak de trekker voor andere detailhandel en horeca in de wijk.

Als een supermarkt vertrekt, leidt dat vaak tot vertrek van alle aanwezige winkels, met leegstand en verpaupering tot gevolg. Het CBL vindt dat gemeenten supermarkten daarom moeten koesteren door meer samen te werken en een einde te maken aan belemmerende wetgeving voor de bevoorrading en verbouwingsplannen. Ook zouden tijdrovende vergunningen afgeschaft moeten worden.