Universiteit Leiden

Sieraad in context

Het sieraad kent een geschiedenis van minstens 100.000 jaar. Toch wordt het als fenomeen pas sinds de jaren vijftig serieus bestudeerd. `Met misvattingen en tunnelvisies als gevolg', stelt Marjan Unger. 17 maart promoveert ze op een multidisciplinaire beschouwing van het sieraad.

Pillenbroche van Paul Derrez, ca 1997, kunststof en metaal.

Juwelen
`Een van die misvattingen is de gedachte dat sieraden eigenlijk niet bedoeld zijn voor mannen, maar enkel om het uiterlijk van vrouwen te verfraaien', zegt Unger. En een voorbeeld van zo'n tunnelvisie is het feit dat veel auteurs over sieraden een obsessie hebben voor de kostbare en verfijnde juwelen van de grote machthebbers uit de geschiedenis. Unger: `Dat zou je als een kwestie van smaak af kunnen doen, maar deze zienswijze brengt het sociale aspect van het sieraad terug tot afgunst en machtsvertoon.'

Marjan Unger: `Alle menselijke lusten en lasten zijn in sieraden gematerialiseerd.' Unger draagt op deze foto haar proefschrift als sieraad om haar hals. Haar man, de hoogleraar Typografische vormgeving Gerard Unger, heeft de vormgeving van het proefschrift verzorgd, inclusief het ontwerp van de letter BigVesta waaruit de tekst gezet is. Foto: Gerard Unger.

Twee begrippen

Veel publicaties over sieraden duiden het sieraad niet als begrip. `Het sieraad is zo algemeen dat een definitie overbodig lijkt', vertelt Unger. `Daarom kunnen auteurs van alles over dit onderwerp beweren. Het Nederlands kent bovendien twee begrippen die nauw met elkaar verwant zijn; `sieraad' voor voorwerpen die mensen dragen om zich te sieren en `juweel' voor sieraden van edelmetaal en voorzien van edelstenen. In het Engels wordt voornamelijk de term jewellery gebruikt, maar het Duits, Frans en Italiaans hebben een vergelijkbaar onderscheid als het Nederlands.' Juwelen hebben economische waarde en zijn daarom wel altijd serieus behandeld.

Hanger van goud en barnsteen, Firma Van den Eersten en Hofmeijer, jaren twintig.

Constant

De basisvormen van sieraden zoals ringen, armbanden en halssieraden zijn over de hele wereld en in alle tijden opvallend constant. Unger: `Sieraden worden door mensen gemaakt, maar minstens zo belangrijk, ze worden door mensen op het lichaam gedragen. Een drager kan betekenis en zelfs allure aan een stuk geven, zonder er iets aan te veranderen. Als onderzoeker moet je de driehoeksverhouding tussen maker, drager en beschouwer zorgvuldig in het oog houden. Door de bank genomen wordt de kunsthistorische benadering van het sieraad sterk gedomineerd door westerse noties.'

Touwtjesspringer, broche van Chis Steenbergen, 1954, in zilver en goud.

Modegeschiedenis

Broche van Jo Citroen, ca. 1963, in haar boek noemt Unger dit het wilde goud.

Unger heeft ook andere wijzen van benaderen geanalyseerd, bijvoorbeeld de psychologie, de antropologie, de materiële cultuur en de modegeschiedenis. `En ik heb ook de morele aspecten onderzocht, vanuit de filosofie, opvattingen over schoonheid en religie', zegt Unger. `Veel gezichtspunten uit deze disciplines blijken relevant, maar ze zijn tot nog toe te veel buiten het gezichtsveld gebleven. Vooral in etnografische publicaties kun je interessante voorbeelden vinden van de sociale functies van de verschillende soorten sieraden en de rituele waarden.'

Symboliek

Zilveren bevrijdingsbroche met de wapens van de geallieerden en een Engelse tekst.

Symboliek in sieraden is een eindeloos thema. Unger: `Zeker als je dit onderwerp bekijkt als fenomeen met een geschiedenis die waarschijnlijk langer is dan die van enig ander artefact, op wapens na. Je kunt de symboliek in drie belangrijke categorieën onderscheiden: macht, vruchtbaarheid en seksualiteit, en herinnering of memento.' Over het algemeen wordt de nadruk gelegd op betekenissen en vormen waarvan men denkt dat ze nieuw zijn. `Maar de ruggengraat van ons vak is juist de continuïteit in de symbolische vormen en betekenissen. Sieraden zijn vóór alles tekenen van coherentie in een samenleving; alleen op basis van erkenning van deze kaders kunnen sieraden gezien worden als tekens van onderscheid. Wat mij fascineert, is de manier waarop makers en dragers eindeloos op deze tekens weten te variëren.'

Vervolgonderzoek

Zilveren bevrijdingsbroche met de vlaggen van de geallieerden en een Nederlandse tekst.

Ungers conclusie is eenvoudig: `De vele verschillende invalshoeken voor de beschouwing van het sieraad moeten afgewogen en gebundeld worden in een nieuw theoretisch kader. Ze geeft daarmee meteen richting aan vervolgonderzoek: `Vooral voor het sieraad in de westerse wereld moet veel meer onderzoek gedaan worden naar de tooi van de diverse burgerlijke geledingen. Hierbij kunnen de antropologie en de studie van de materiële cultuur als voorbeeld dienen.'

Rijksmuseum

Sleeping Beauty van Robert Smit, rond 1990, gouden hanger en ketting.

Unger heeft in haar carrière op allerlei manieren met sieraden en sieraadontwerpers gewerkt en ze heeft veel over sieraden gepubliceerd, onder meer het boek Het Nederlandse sieraad in de 20e eeuw, dat ook als uitgangspunt voor haar promotieonderzoek heeft gediend. Voor haar onderzoek heeft ze een grote collectie opgebouwd van bijna 500 Nederlandse sieraden. Deze bijzondere collectie met stukken met als zwaartepunt de periode 1930-1970, heeft Unger ter gelegenheid van haar promotie aan het Rijksmuseum geschonken. De verzameling sluit naadloos aan bij die van het Rijksmuseum, aldus een persbericht van het museum. Het museum kan nu een overzicht tonen van het Nederlandse juweel vanaf de 8e eeuw tot heden. Een kleine selectie van de verzameling is vanaf 16 maart te zien in het museum.

Promotie woensdag 17 maart
Marjan Unger-de Boer, Sieraad in context Faculteit: Geesteswetenschappen
Promotoren: prof.dr. T.M. Eliëns en prof.dr. C.W. Fock

(9 maart 2010/SH)

Nieuwsredactie - 09/03/2010