Loopbaanmethoden in onderwijs onvoldoende effectief

17/03/2010 10:50

SBO

Onderwijspersoneel is niet tevreden over het loopbaanbeleid in het onderwijs. Het personeel vindt de doorgroeimogelijkheden te beperkt en de meest gebruikte loopbaanmethoden onvoldoende effectief. Ook mist het vaak de stimulans van de werkgever om een carrièrestap te maken. Het personeel vindt wel dat het zich goed kan ontwikkelen in het uitoefenen van het huidige beroep. Het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) uit Den Haag heeft onderwijspersoneel uit de hele sector, vooral leraren, vragen gesteld over deskundigheidsbevordering, loopbaanontwikkeling en methoden voor loopbaanbeleid.

SBO-directeur Freddy Weima: 'Het is opmerkelijk dat leraren open staan voor methodes die in het onderwijs minder gebruikelijk zijn. Als het management werk wil maken van loopbaanbeleid, zou het vaker methodes als coaching en loopbaanadvies kunnen inzetten. De kansen die de functiemix biedt, zouden ook hiervoor benut kunnen worden.'

Weinig loopbaanbegeleiding

Sinds kort is er met de komst van de functiemix meer geld beschikbaar voor doorgroei binnen de leraarsfunctie. In de praktijk zijn de personeelsinstrumenten vooral gericht op ontwikkeling in de huidige functie. Het onderwijs gebruikt voornamelijk functioneringsgesprekken (89 procent) en persoonlijke ontwikkelingsplannen (59 procent), gevolgd door coaching (27,6 procent) en competentieprofielen (24,6 procent). Scholen doen weinig aan loopbaanadvies. Ook het maken van afspraken over loopbaanontwikkeling komt weinig voor.

Effectief

Over de effectiviteit van de methodes zegt het personeel: bijna de helft vindt functioneringsgesprekken weinig effectief voor loopbaanontwikkeling en ruim de helft zegt dit over het persoonlijk ontwikkelingsplan. Eerder heeft het SBO geconstateerd dat het persoonlijk ontwikkelingsplan vooral als integraal onderdeel van HRM-beleid effectief is. Het meest positief is het personeel over coaching en supervisie. Coaching wordt door 75 procent effectief gevonden en supervisie door 65,5 procent. Verder vindt ruim de helft dat loopbaanadviezen en simpelweg afspraken maken over loopbaanontwikkeling goede methodes zijn. Bijna de helft van de respondenten vindt dat hun organisatie anders moet omgaan met hun loopbaanontwikkeling.

Leeftijd als barrière

Ouder personeel is minder positief over het loopbaanbeleid dan jonger personeel. Van de 55 plussers vindt maar 22,2 procent dat ze voldoende loopbaanmogelijkheden krijgen. Ongeveer de helft geeft aan dat hun leeftijd een barrière is voor interne loopbaanontwikkeling. Uit ander SBO-onderzoek over personeelsbeleid blijkt dat schoolleiders en personeelsfunctionarissen vaak denken dat oudere leraren niet open staan voor ontwikkeling.

Onderzoek

Om de meningen van medewerkers te peilen, is gebruikgemaakt van het Flitspanel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK). Aan de peiling hebben 4.791 medewerkers uit alle onderwijssoorten meegedaan.





http://www.onderwijsarbeidsmarkt.nl