Datum 17 maart 2010 -
Onderwerp Anders Betalen voor Mobiliteit
-
Geachte voorzitter,
Het project Anders Betalen voor Mobiliteit (ABvM) is door uw Kamer op 11 maart
jongstleden controversieel verklaard. Met deze brief wil ik u op de hoogte brengen
van de consequenties die door mij aan de controversieel verklaring worden
verbonden.
Ik heb opdracht gegeven om;
o Geen nieuwe financiële verplichtingen aan te gaan voor ABvM.
o De projectorganisatie af te bouwen.
o Het proces van aanbesteding en certificering op te schorten.
o De voorbereiding van de beoogde uitrol van het systeem stil te leggen.
Het inschrijvingsdossier voor de aanbesteding wordt niet naar de deelnemers
gezonden. De gesprekken aan de tafels voor de certificering van de
registratievoorziening en de dienstverleners worden opgeschort. Het bedrijfsleven
zal hiervan op de hoogte worden gebracht. Zorgvuldigheid richting marktpartijen
die tot nu toe sterk commitment bij het project hebben getoond vind ik van groot
belang. Zij hebben, mede met het oog op toekomstige Europese ontwikkelingen,
heel wat investeringen gedaan in tijd, mensen en middelen.
Vanzelfsprekend worden de mobiliteitsprojecten waarvoor reeds verplichtingen
zijn aangegaan, uitgevoerd. Ook zonder invoering van de kilometerprijs hebben
deze projecten een zelfstandige rol in het vergroten van de regionale
bereikbaarheid. Rijkswaterstaat maakt, zoals u weet, ook regelmatig succesvol
gebruik van dit middel bij (grote) wegwerkzaamheden. Zij hebben daarnaast tot
doel om leerervaring op te doen die van pas kan komen bij de mogelijke invoering
op termijn van enige vorm van beprijzing. De binnen de projectorganisatie
opgebouwde kennis en expertise wordt adequaat geborgd. Een aantal producten
wordt afgerond tot een niveau dat ze voor de toekomst waarde hebben als
tussenresultaat. Dit betreft bijvoorbeeld de dossiers van de aanbesteding en
certificering en een aantal reeds in gang gezette onderzoeken. De besprekingen in
Europees verband met betrekking tot EETS (European Electronic Toll Service)
worden voortgezet. Tot slot worden de halfjaarlijkse voortgangsrapportages in het
kader van de Regeling grote projecten opgesteld.
a
agina 1 van 2
P
Datum
Op deze wijze meen ik met gepaste terughoudendheid en kostenbewustzijn 17 maart 2010
invulling te geven aan de controversieel verklaring door uw Kamer. Uitsluitend die Ons kenmerk
activiteiten vinden doorgang die een nieuw kabinet de keuzevrijheid laten om het V&W/DGMO/2010/3238
project definitief te stoppen, dan wel zonder onnodige vertraging te laten
doorstarten.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat