Inspectie v/h Onderwijs
Meer vo-scholen geven voldoende onderwijstijd
17 maart 2010
De Onderwijsinspectie heeft in 2009 opnieuw onderzoek gedaan naar de
naleving van de wettelijke vereisten rond de onderwijstijd in het
voortgezet onderwijs. De resultaten van het onderzoek geven nog geen
aanleiding tot algehele tevredenheid. De inspectie gaat dan ook over
tot verscherpt toezicht op de scholen die niet aan de norm voldoen.
Evenals in 2006, 2007 en 2008 heeft de inspectie in 2009 onderzoek
gedaan naar de naleving van de wettelijke vereisten rond de
onderwijstijd in het voortgezet onderwijs. Op 75 scholen is de
geprogrammeerde onderwijstijd voor het schooljaar 2008/2009
onderzocht. Daarna is bekeken hoeveel onderwijstijd er in dat
schooljaar daadwerkelijk gerealiseerd is.
Geen aanleiding tot algehele tevredenheid
De resultaten van het onderzoek geven nog geen aanleiding tot algehele
tevredenheid. Op een krappe meerderheid van de scholen wordt nog niet
wordt voldaan aan de wettelijke vereisten. Daardoor krijgt een
behoorlijk deel van de leerlingen in het voortgezet onderwijs nog te
weinig onderwijsuren. De inspectie gaat dan ook over tot verscherpt
toezicht op de scholen die niet aan de norm voldoen.
Vooruitgang geboekt in programmering en realisatie
In vergelijking met voorgaande jaren is er daarentegen wel een
behoorlijke vooruitgang geboekt in de programmering en realisatie van
de onderwijstijd. Bijna 90 procent van de scholen had in alle
leerjaren voldoende onderwijstijd geprogrammeerd; op iets meer dan 40
procent van de scholen voldeed de gerealiseerde onderwijstijd aan de
wettelijke vereisten.
Nieuwe wettelijke vereisten
In september 2009 heeft het ministerie van OCW nieuwe wettelijke
vereisten voor de onderwijstijd vastgesteld. Zo ging de minimale
onderwijstijd voor de onderbouw van 1040 klokuren naar 1000 klokuren.
Afgezet tegen deze `nieuwe' norm, voldoet op ruim 90 procent van de
scholen de geprogrammeerde onderwijstijd aan de vereisten. De
gerealiseerde onderwijstijd voldoet op bijna 70 procent van de
scholen.