Landelijk Aktie Komitee Scholieren
NIEUWS
LAKS POSITIEF: MEER LES VOOR SCHOLIEREN
- LAKS positief over stijging gemiddeld aantal lesuren
- Scholieren moeten meer betrokken worden bij de invulling
Amsterdam, 17 maart 2010 - Het LAKS reageert verheugd op de conclusie
dat scholieren meer les krijgen. Dit blijkt uit het rapport van de
Inspectie van het Onderwijs, waarin wordt geconcludeerd dat het aantal
scholen dat de urennorm haalt is gestegen van 7% naar 68% in 2 jaar
tijd. Toch krijgt een derde van de scholieren nog steeds niet genoeg
les. "We verwachten van de desbetreffende scholen dat ze een
kwantitatieve inhaalslag zullen maken, zonder in te leveren op de
kwaliteit", aldus Emiel Willms, voorzitter van het LAKS.
In het vandaag gepubliceerde rapport doet de Inspectie van Onderwijs
verslag van haar onderzoek op 75 scholen naar de naleving van de
nieuwe urennorm. Het rapport gaat ook in op hoe scholieren, ouders en
leraren betrokken worden bij de invulling van de lessen. De Inspectie
stelt tevreden vast: "bij een op de vijf onderwijssoorten zijn de
ouders en soms de leerlingen bevraagd." Vanaf 2011-2012 is deze
verantwoording verplicht. Willms: "Hier is nog geen reden tot
tevredenheid, we hadden gehoopt dat scholen hier harder aan zouden
werken. De scholieren staan buitenspel; het is uitermate belangrijk
dat iedereen beseft dat hier nog veel te winnen valt."
Het LAKS ziet dat er een positieve ontwikkeling heeft plaatsgevonden
op het halen van onderwijstijd. De verlaagde urennorm blijkt voor veel
meer scholen haalbaar. Toch is er nog veel werk te verrichten: 32% van
de scholen haalt de nieuwe norm nog niet. Het LAKS ziet graag dat deze
scholen zich blijven inzetten voor goede lessen, en zich niet
eenzijdig richten op het behalen van de urennorm. "Wij ontvangen nog
regelmatig klachten van leerlingen die urenlang op school zitten,
zonder inhoudelijk les te krijgen", aldus Willms. Dit is ook
onderzocht in de LAKS-Monitor die op 8 april gepresenteerd wordt.
Het is goed om vast te stellen dat scholieren meer les krijgen. De
inzet van scholen om de urennorm te halen moet worden gewaardeerd.
Voor het LAKS staat de kwaliteit van de lessen echter voorop. Scholen
moeten tevens meer aandacht besteden aan het betrekken van de
scholieren bij het invullen van de urennorm, zodat de ophokuren
voorgoed verleden tijd worden. Willms: "Uit dit rapport blijkt dat de
scholen goed aan de slag zijn gegaan met de uitgezette koers. We hopen
dat dit wordt voortgezet."