Landelijk Aktie Komitee Scholieren

NIEUWS

LAKS POSITIEF: MEER LES VOOR SCHOLIEREN


- LAKS positief over stijging gemiddeld aantal lesuren
- Scholieren moeten meer betrokken worden bij de invulling

Amsterdam, 17 maart 2010 - Het LAKS reageert verheugd op de conclusie dat scholieren meer les krijgen. Dit blijkt uit het rapport van de Inspectie van het Onderwijs, waarin wordt geconcludeerd dat het aantal scholen dat de urennorm haalt is gestegen van 7% naar 68% in 2 jaar tijd. Toch krijgt een derde van de scholieren nog steeds niet genoeg les. "We verwachten van de desbetreffende scholen dat ze een kwantitatieve inhaalslag zullen maken, zonder in te leveren op de kwaliteit", aldus Emiel Willms, voorzitter van het LAKS.

In het vandaag gepubliceerde rapport doet de Inspectie van Onderwijs verslag van haar onderzoek op 75 scholen naar de naleving van de nieuwe urennorm. Het rapport gaat ook in op hoe scholieren, ouders en leraren betrokken worden bij de invulling van de lessen. De Inspectie stelt tevreden vast: "bij een op de vijf onderwijssoorten zijn de ouders en soms de leerlingen bevraagd." Vanaf 2011-2012 is deze verantwoording verplicht. Willms: "Hier is nog geen reden tot tevredenheid, we hadden gehoopt dat scholen hier harder aan zouden werken. De scholieren staan buitenspel; het is uitermate belangrijk dat iedereen beseft dat hier nog veel te winnen valt."

Het LAKS ziet dat er een positieve ontwikkeling heeft plaatsgevonden op het halen van onderwijstijd. De verlaagde urennorm blijkt voor veel meer scholen haalbaar. Toch is er nog veel werk te verrichten: 32% van de scholen haalt de nieuwe norm nog niet. Het LAKS ziet graag dat deze scholen zich blijven inzetten voor goede lessen, en zich niet eenzijdig richten op het behalen van de urennorm. "Wij ontvangen nog regelmatig klachten van leerlingen die urenlang op school zitten, zonder inhoudelijk les te krijgen", aldus Willms. Dit is ook onderzocht in de LAKS-Monitor die op 8 april gepresenteerd wordt.

Het is goed om vast te stellen dat scholieren meer les krijgen. De inzet van scholen om de urennorm te halen moet worden gewaardeerd. Voor het LAKS staat de kwaliteit van de lessen echter voorop. Scholen moeten tevens meer aandacht besteden aan het betrekken van de scholieren bij het invullen van de urennorm, zodat de ophokuren voorgoed verleden tijd worden. Willms: "Uit dit rapport blijkt dat de scholen goed aan de slag zijn gegaan met de uitgezette koers. We hopen dat dit wordt voortgezet."