CDA

Schinkelshoek: âVerheugd over daling burgerklachtenâ woensdag 17 maart 2010
CDA-kamerlid Schinkelshoek is verheugd over de daling van het aantal burgerklachten. Vorig jaar heeft - voor het derde jaar achtereen - de Nationale Ombudsman minder klachten van burgers behoeven te behandelen, zo blijkt uit het jaarverslag over 2009. âEr bestaat kennelijk toch nog zoiets als een lerende overheid.â Het CDA-kamerlid Jan Schinkelshoek constateert met genoegen dat, ondanks alle scepsis, het aantal klachten van burgers over de overheid gestaag daalt.

Waar in 2006 nog ruim 14.500 keer over overheidsdiensten werd geklaagd, was dat in 2009 iets meer dan 12.000. Dat is een afname met 6,5 procent ten opzichte van 2008. Het aantal telefoontjes is gedaald van 27.000 naar 21.000.

âElke klacht is er natuurlijk een te veelâ, reageert Schinkelshoek. âMaar het blijkt dat alle inspanningen van de afgelopen jaren om burgers behoorlijker, fatsoenlijker en met meer service te behandelen succes beginnen te krijgen. Dit is een compliment voor alle âoverheidslokettenâ. Plus een aanmoediging om door te gaan.â

Wat de Nationale Ombudsman opvalt, is dat het aantal klachten over grote overheidsinstanties is afgenomen. Klachten over de Belastingdienst, het Centraal Administratiekantoor en de IB-Groep zijn met een kwart verminderd. Over het CBR (rijbewijzen) en de Bureaus Jeugdzorg kreeg de ombudsman daarentegen meer klachten.

âKennelijk kan de overheidsbureaucratie wel degelijk beterâ, constateert het Kamerlid. âOrganisaties die een paar jaar geleden naar de burger ondermaats presteerden, blijken hun leven te kunnen beteren. Een reden extra om te blijven aandringen op een betere omgang met burgers.â