CDA
Schinkelshoek: âVerheugd over daling burgerklachtenâ
woensdag 17 maart 2010
CDA-kamerlid Schinkelshoek is verheugd over de daling van het aantal
burgerklachten. Vorig jaar heeft - voor het derde jaar achtereen - de
Nationale Ombudsman minder klachten van burgers behoeven te
behandelen, zo blijkt uit het jaarverslag over 2009. âEr bestaat
kennelijk toch nog zoiets als een lerende overheid.â Het CDA-kamerlid
Jan Schinkelshoek constateert met genoegen dat, ondanks alle scepsis,
het aantal klachten van burgers over de overheid gestaag daalt.
Waar in 2006 nog ruim 14.500 keer over overheidsdiensten werd
geklaagd, was dat in 2009 iets meer dan 12.000. Dat is een afname met
6,5 procent ten opzichte van 2008. Het aantal telefoontjes is gedaald
van 27.000 naar 21.000.
âElke klacht is er natuurlijk een te veelâ, reageert Schinkelshoek.
âMaar het blijkt dat alle inspanningen van de afgelopen jaren om
burgers behoorlijker, fatsoenlijker en met meer service te behandelen
succes beginnen te krijgen. Dit is een compliment voor alle
âoverheidslokettenâ. Plus een aanmoediging om door te gaan.â
Wat de Nationale Ombudsman opvalt, is dat het aantal klachten over
grote overheidsinstanties is afgenomen. Klachten over de
Belastingdienst, het Centraal Administratiekantoor en de IB-Groep zijn
met een kwart verminderd. Over het CBR (rijbewijzen) en de Bureaus
Jeugdzorg kreeg de ombudsman daarentegen meer klachten.
âKennelijk kan de overheidsbureaucratie wel degelijk beterâ,
constateert het Kamerlid. âOrganisaties die een paar jaar geleden naar
de burger ondermaats presteerden, blijken hun leven te kunnen beteren.
Een reden extra om te blijven aandringen op een betere omgang met
burgers.â