Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


PERSBERICHT

Informatievoorziening Studenten OV-Chipkaart slecht Studenten buiten eigen schuld om geen OV-chipkaart weten niet wat te doen
Het OV loket heeft sinds gisteren meer dan 200 klachten binnengekregen van studenten die nog geen Studenten OV-chipkaart hebben ontvangen. Dit is een record aantal klachten sinds haar oprichting in 2008. Al deze studenten hebben al herhaaldelijk een OV-chipkaart aangevraagd, maar hadden op 16 maart nog geen werkende kaart.

Uit de klachten die het OV loket heeft ontvangen blijkt dat de informatievoorziening aan deze groep studenten te wensen over laat. Aan studenten die buiten hun schuld om gisteren geen geldig reisproduct hadden, is geen informatie verstrekt over wat zij moesten doen. Zij weten niet of ze kosten kunnen declareren en hoe ze toch nog snel aan een OV-chipkaart kunnen krijgen.

Er wordt door de organisatie achter de Studenten OV-chipkaart gemeld dat de invoering vlot verloopt, maar de klachten die het OV loket gisteren kreeg laten zien dat dit niet zo is. Er zijn studenten bij die soms al meer dan 5 aanvragen hebben gedaan voor een chipkaart maar echter nooit een goed product hebben ontvangen.

Het OV loket vindt de wijze waarop deze Studenten worden behandeld niet klantvriendelijk. De telefonische wachttijden bij de klantenservice van de Studenten OV-chipkaart zijn enorm lang en vanwege het bedrag à EUR 0,10 per minuut, kunnen de kosten voor studenten oplopen tot tientallen euro's per gesprek. De informatie die de klantenservice vervolgens verstrekt is vaak tegenstrijdig. Ook wordt er beloofd terug te bellen terwijl dit vervolgens niet gebeurt.

Het ov-loket , in 2008 met steun van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat opgericht, behandelt klachten van ov-gebruikers die niet afdoende door vervoerders zijn verholpen. Het OV loket bemiddelt indien nodig en heeft daarnaast als doel overheden en vervoerbedrijven te adviseren over verbetering van de dienstverlening aan reizigers. Vanaf december 2009 heeft het OV loket meer dan 600 klachten van studenten binnengekregen die via de reguliere weg géén geldige Studenten OV-chipkaart hebben ontvangen. Het OV loket probeert deze studenten te helpen door via haar kanalen de problemen onder de aandacht te brengen bij de betrokken organisaties. Pagina geplaatst: 17 maart 2010