Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
PERSBERICHT
Informatievoorziening Studenten OV-Chipkaart slecht
Studenten buiten eigen schuld om geen OV-chipkaart weten niet wat te
doen
Het OV loket heeft sinds gisteren meer dan 200 klachten binnengekregen
van studenten die nog geen Studenten OV-chipkaart hebben ontvangen.
Dit is een record aantal klachten sinds haar oprichting in 2008. Al
deze studenten hebben al herhaaldelijk een OV-chipkaart aangevraagd,
maar hadden op 16 maart nog geen werkende kaart.
Uit de klachten die het OV loket heeft ontvangen blijkt dat de
informatievoorziening aan deze groep studenten te wensen over laat.
Aan studenten die buiten hun schuld om gisteren geen geldig
reisproduct hadden, is geen informatie verstrekt over wat zij moesten
doen. Zij weten niet of ze kosten kunnen declareren en hoe ze toch nog
snel aan een OV-chipkaart kunnen krijgen.
Er wordt door de organisatie achter de Studenten OV-chipkaart gemeld
dat de invoering vlot verloopt, maar de klachten die het OV loket
gisteren kreeg laten zien dat dit niet zo is. Er zijn studenten bij
die soms al meer dan 5 aanvragen hebben gedaan voor een chipkaart maar
echter nooit een goed product hebben ontvangen.
Het OV loket vindt de wijze waarop deze Studenten worden behandeld
niet klantvriendelijk. De telefonische wachttijden bij de
klantenservice van de Studenten OV-chipkaart zijn enorm lang en
vanwege het bedrag à EUR 0,10 per minuut, kunnen de kosten voor
studenten oplopen tot tientallen euro's per gesprek. De informatie die
de klantenservice vervolgens verstrekt is vaak tegenstrijdig. Ook
wordt er beloofd terug te bellen terwijl dit vervolgens niet gebeurt.
Het ov-loket , in 2008 met steun van het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat opgericht, behandelt klachten van ov-gebruikers die niet
afdoende door vervoerders zijn verholpen. Het OV loket bemiddelt
indien nodig en heeft daarnaast als doel overheden en vervoerbedrijven
te adviseren over verbetering van de dienstverlening aan reizigers.
Vanaf december 2009 heeft het OV loket meer dan 600 klachten van
studenten binnengekregen die via de reguliere weg géén geldige
Studenten OV-chipkaart hebben ontvangen. Het OV loket probeert deze
studenten te helpen door via haar kanalen de problemen onder de
aandacht te brengen bij de betrokken organisaties.
Pagina geplaatst: 17 maart 2010