Port of Rotterdam

Haveninfrastructuur beste van Europa

16-03-2010

Nederland heeft de beste haveninfrastructuur van Europa. Dit stelt het World Economic Forum in "The Global Competitiveness Report 2009-2010". Mondiaal komt de natte infrastructuur van Singapore als beste uit de bus. Nederland staat op twee, gevolgd door Hongkong. De top drie en volgorde zijn gelijk aan die in de vorige rapportage.

Miljarden
De huidige infrastructuur dankt zijn niveau vooral aan de grote investeringsprojecten in Rotterdam tussen 1992 en 2008. Er werden en worden miljarden besteed aan (spoor)wegen (A15, Havenspoorlijn/Betuweroute), kades, terminals (inrichting Maasvlakte), raffinage/chemie, tankopslag (o.a. Shell, Vopak, Huntsman, Lyondell, ExxonMobil, Odfjell), biobrandstoffen en energie (elektriciteit, LNG).

In de komende jaren tot 2015 neemt het investeringsvolume zeker niet af en beloopt gerekend vanaf 2007 een kleine ¤15 miljard. Zo trekt de rijksoverheid ¤ 2 miljard uit voor verbetering en capaciteitsvergroting van de 45 kilometer lange snelwegcorridor Maasvlakte- achterland. Het Havenbedrijf Rotterdam besteedt jaarlijks ongeveer ¤ 175 miljoen aan onderhoud en uitbreiding van wegen, kades, veiligheid, milieu, IT-systemen etc. in het huidige havengebied en achterland. Voor investeringen door het bedrijfsleven staat de teller op ongeveer ¤ 10 miljard. Dit bedrag blijft, ondanks de economische crisis, vrijwel constant. Projecten die worden ingetrokken worden gecompenseerd door nieuwe, vooral in de productie van schonere minerale brandstoffen.

Naast dit alles wordt de Tweede Maasvlakte aangelegd voor ongeveer ¤ 3 miljard.

Foto: Aanleg havengebied Maasvlakte 2 uniek op westelijk halfrond.

Meer informatie in de volledige rapportage.

Meer informatie:
Feiten en cijfers Havenbedrijf Rotterdam N.V. en de Rotterdamse haven


----------

© Havenbedrijf Rotterdam N.V.