Ingezonden persbericht


10 maart 2010

De Affiche Galerij en de Stichting Schoon of Schijn presenteren de tentoonstelling SOS Government rules Design

Het is alweer de derde keer dat De Affiche Galerij en de Stichting Schoon of Schijn met elkaar tot een vruchtbare samenwerking komen. De Stichting Schoon of Schijn is in 2007 op initiatief van Gert Dumbar opgericht om het Haagse ontwerpersklimaat sterker onder de aandacht en over het voetlicht te brengen. In 2007 maakten Haagse ontwerpers op het thema Schoon of Schijn een affiche waarin zij "de schone schijn van design" aan de kaak stelden. In 2008 was daar het "HAAGS KAPITAAL", een alfabet met leestekens en cijfers. Dit jaar geven ongeveer 50 ontwerpers uit Den Haag en Berlijn in hun affiches commentaar op het thema "SOS Government rules design".

De Nederlandse overheid werd decennia lang door de ontwerperswereld gerespecteerd vanwege haar voorbeeldig opdrachtgeverschap. We kunnen zelfs beweren dat deze houding een belangrijke voedingsbodem vormde voor de 'rise of Dutch Design'. Helaas is er veel veranderd de afgelopen jaren en is de Europese regelgeving ook voor de Nederlandse overheid de norm geworden.

Creativiteit staat hoog op de (export-)agenda staat. Elke gerenomeerde stad bedenkt wel een ontwerpersbroedplaats in een leeggevallen industriegebied, maar de nieuw gehuisvestte kleine ontwerpbureautjes blijken, vanwege ingewikkelde aanbestedingsnormen, nauwelijks aan het werk te kunnen voor deze gemeentelijke-, regionale, landelijke danwel Europese overheden die hen zo graag gevestigd zien.

Nu is daar De Commissie Hofnar*, als intermediair tussen de partijen. Ten eerste weet hij de Haagse en Berlijnse ontwerperswereld te prikkelen en te motiveren om een serie affiches te maken met als thema "SOS government rules design". Vervolgens geeft hij de overheid de gelegenheid van zich af te bijten in twee battles tussen ontwerpers. Met als positief neveneffect dat beide partijen eens kennis met elkaar kunnen maken zonder hoge muren van regels die dat normaliter beletten.

In de kleine vitrine een 'tentoonstelling in de tentoonstelling':

Ontwerpwedstrijd Nieuwe Garde
Nieuwe Garde heeft in december 2009 een wedstrijd georganiseerd om posters te ontwerpen die opgehangen werden tijdens de periode van de gemeenteraadsverkiezingen. Het doel was om statements over cultureel Den Haag te laten zien als tegenwicht van de steeds populistische wordende verkiezingscampagnes. De wedstrijd is begin januari gestart met een workshop over politieke posters, die mede was georganiseerd door ontwerpbureau Studio Duel. Begin februari zijn de posters door de jury, Studio Duel en Trapped in Suburbia, beoordeeld en zijn vier posters uitgekozen.

De winnaar van de wedstrijd is grafisch student Koen Evers met zijn ontwerp en statement 'Laat je niet gek maken'. De andere geselecteerden zijn de posters van ontwerpbureau Soup Royale met 'Alles komt goed', bureau voor visuele communicatie complex met "het twitterbericht" en Frank Suyker met 'Culturele uitverkoop'.

De posters hebben, gedurende de gemeenteraadsverkiezingen, twee weken in Den Haag gehangen. Nieuwe Garde gelooft in de unieke dynamiek die ontstaat als ambitieuze creatieven met elkaar in contact komen en wil dit ongekende potentieel zichtbaar maken aan het bedrijfsleven, de overheid en andere geĂŻnteresseerden.

Bent u ook zo benieuwd naar wat de creatieven te melden hebben? Kom kijken in De Affiche Galerij (gevestigd op station Spui in de Haagse tramtunnel) De affiches zijn te zien van 17 maart tot 17 mei 2010. De toegang is gratis.

Noot voor de redactie,

Ingezonden persbericht