Gemeente Barendrecht



CO2-opslag valt onder Crisis- en Herstelwet

Wethouder Simon Zuurbier: 'We zijn bedonderd'

BARENDRECHT (woensdag 17 maart 2010) - Het CO2-oppslagproject in Barendrecht valt onder de Crisis- en Herstelwet (CHW). Na een spannende en lange dag en avond, heeft de Eerste Kamer in de vroege ochtend van woensdag 17 maart de motie verworpen om een uitzondering te maken voor Barendrecht. Dit betekent dat in principe de gemeente niet naar de bestuursrechter kan stappen om bezwaar te maken tegen dit project. Wel heeft de Eerste Kamer het kabinet opgeroepen om 'met wijsheid' om te gaan met Barendrecht. In reactie daarop zegt wethouder Simon Zuurbier zich 'bedonderd' te voelen.

Afgelopen vrijdag bleek onverwacht dat in een bijlage van de CHW een categorie projecten was benoemd, waar Barendrecht ook onder bleek te vallen. 'Deze categorie was zo 'verstopt' in de wettekst, dat vrijwel niemand hiervan op de hoogte was', vertelt wethouder Zuurbier. Gealarmeerd heeft het college van b&w op maandag een brandbrief gestuurd naar de leden van de Eerste Kamer die tijdens de beraadslaging uitvoerig aan de orde is geweest. De CHW sluit een gang naar de bestuursrechter door lagere overheden helemaal uit.

Klimaatmaatregel

Steeds is door het kabinet aangegeven dat het CO2-opslagproject onder Barendrecht een klimaatmaatregel betrof. Zo is het ook behandeld door de Tweede Kamer. Het opslagproject kan dan ook moeilijk als een economische herstelmaatregel worden gekenmerkt, een voorwaarde voor opname in de CHW. Bovendien hebben de ministers van EZ en VROM steeds aangegeven dat de opslag geen experiment betrof, maar een demonstratieproject bedoeld om de juridische procedures te testen. Dit is onmogelijk nu de CHW van toepassing is. Het kabinet vond echter uiteindelijk dat er sprake zou zijn van willekeur als alleen Barendrecht zou worden uitgezonderd.

Reactie wethouder

'Het kabinet heeft hiermee alle beloofde transparantie met voeten getreden', aldus Simon Zuurbier. 'Het kan toch niet zo zijn dat we met alle bestuurslagen en ministeries maanden aan het overleggen zijn en dat dan via een slinkse achterdeur onze rechtsbescherming wordt afgenomen.' In het Bestuurlijk Overleg dat sinds oktober 2008 wordt gevoerd, is de 'Rijkscoördinatieregeling' aan de orde geweest als het middel om bestuursdwang uit oefenen. Deze ook al nieuwe regeling is speciaal ontworpen om het Rijk een machtsmiddel te geven bij het realiseren van energieprojecten. Maar daarin heeft de gemeente alle mogelijkheden voor beroep en verweer. Dat is nota bene door twee ministers erkent in het theater het Kruispunt van december 2009. De pijlen van het college zijn nu gericht op de vervolgbehandeling in de Tweede Kamer, eind maart. Simon Zuurbier hoopt dat het parlement toch nog overtuigd raakt van het feit dat je niet moet experimenteren onder het dichtstbevolkte stukje Eu ropa. En als men toch wil doorzetten, dat een rechtsgang in elk geval tot de mogelijkheden behoort. Andere belanghebbenden zoals burgers en stichtingen behouden overigens wel de mogelijkheid om beroep in te stellen. We gaan dus op zoek naar een slimme methode om die mogelijkheid te benutten.