Ingezonden persbericht


Respondenten kiezen ook bij online oriëntatie naar wasdroger voor BCC

Naamsbekendheid en betrouwbaarheid zijn hierbij de sleutel tot succes

Wanneer respondenten zich online oriënteren naar een nieuwe wasdroger, is de kans het grootst dat BCC als favoriet wordt aangewezen. Dit blijkt uit de Web Performance Scan die onderzoeksbureau WUA! in februari uitvoerde. Tijdens deze Web Performance Scan bezochten de respondenten 59 verschillende website en gaven daar in totaal 177 beoordelingen over. Met een ruime voldoende is het BCC die met de eer mag strijken.

De 13 best presterende aanbieders volgens de Web Performance Scan®

De onderzoeksresultaten
De naamsbekendheid heeft in het onderzoek duidelijk in het voordeel van BCC gewerkt. De website wordt door 32,5% van de respondenten gevonden. Ruim 53% van hen is op de homepage binnen gekomen doordat zij rechtstreeks het webadres hebben ingetypt. De naamsbekendheid geeft de respondenten tevens het gevoel dat de aanbieder te vertrouwen is. De betrouwbaarheid wordt versterkt door de aanwezigheid van een 'echte winkel'. Hoewel de respondenten in dit onderzoek redelijk verdeeld waren in hun uiteindelijke voorkeur, kiest de meerderheid voor BCC.

Bosch-home behaalt in dit onderzoek ook een voldoende in de Web Performance Score. Dit is te verklaren door de goede score op de drie belangrijkste thema's vindbaarheid, doorgaan en voorkeur. Op alle drie weet deze aanbieder in de top-3 te komen. Dat de gemiddelde Web Performance Score in dit onderzoek een 4,5 is, geeft aan dat deze online markt onderontwikkeld is ten aanzien van branches waar hogere Web Performance Scores gehaald worden. Voor alle aanbieders is een hoop te verbetering mogelijk wanneer zij wat meer gehoor zouden geven aan de wensen van consumenten.

Web Performance Scan

Veertig respondenten, allen tussen de 20 en 48 jaar oud en ervaren internetgebruikers, hebben zich in een gecontroleerde onderzoeksruimte georiënteerd naar een nieuwe wasdroger. Het was aan de respondenten om voorkeuren zoals merk en specificaties te bepalen. Het online zoekgedrag en de meningen over de websites werden vervolgens door WUA! vastgelegd, om de uiteindelijke Web Performance Scores te berekenen. Deze zijn opgebouwd uit deelscores voor aspecten als vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en vormgeving van de website.

Over WUA!

WUA! is dé marktleider in Nederland op het gebied van Web Performance en sinds 2009 dochterorganisatie van Effectory. WUA! heeft met de ontwikkeling van de Web Performance Scan een uniek product op de markt gezet. Met de Web Performance Scan helpt WUA! grote en middelgrote organisaties met het inzichtelijk en meetbaar maken van hun prestaties op het internet. Deze organisaties zijn hierdoor in staat hun prestaties voortdurend op gerichte wijze te verbeteren. Door de WUA! Web Performance Scan gebenchmarkt periodiek uit te voeren, meet WUA! precies of gedane verbeteringen en investeringen effect hebben op de prestaties van websites. In de visie van WUA! dient informatie uit onderzoek daadwerkelijk te zorgen voor verbetering van websites en de positionering binnen de betreffende branche.

Onderzoeksopzet
Onderzoek: februari 2010
Case: 'Ga op het internet op zoek naar een nieuwe wasdroger.' Aantal respondenten: 40
Selectiecriteria: 50% man/vrouw verdeling Leeftijd: tussen de 20 en 48 jaar oud
Plaats onderzoek: Amsterdam Opleiding: MBO, HBO, WO Ervaring: oriënteren regelmatig op het internet DVD panel discussie: 2 keer 1 uur
Aantal pagina's rapportage: 200+
Volgende meting: augustus 2010

Noot voor de redactie (