Spamverbod milieuvervuilend


HOOFDDORP, 20100317 -- Sinds de invoering van het verbod op reclame via e-mail, is de hoeveelheid papieren reclame die organisaties ontvangen weer toegenomen. Het effect dat adverteerders hiermee bereiken is tegenovergesteld: de irritatie bij ontvangers groeit ook. Die opmerkelijke conclusie trekt de groene dienstverlener RightOnSpot op basis van haar historische cijfers.

RightOnSpot, een bureau dat namens samenwerkende ontvangers het toezenden van ongewenst drukwerk bij de bron stopt, uit haar zorgen over dit ongewenste neveneffect van het spamverbod. "Op basis van de hoeveelheid reclamedrukwerk die wij bij nieuwe klanten aantreffen schatten wij in dat het wel met zo'n 30 procent gegroeid is. Maar ongewenst business-to-businessdrukwerk zorgt niet alleen voor veel ergernis en tijdverlies in organisaties, het heeft ook bijzonder nare gevolgen voor het milieu", licht de directie toe. "En dat terwijl het een bekend gegeven is dat deze ongerichte schoten hagel bijzonder weinig respons opleveren. Als vier van de honderd ongevraagd toegezonden stukken drukwerk doel treffen is het veel. Dat geeft dus 96 procent afval. En vaak bestaat meer dan een derde van de dagelijks inkomende post uit dit soort afval. Op meer daarvan zit niemand te wachten".
Toch is de conclusie van RightOnSpot helder: veel bedrijven grijpen, nu het verzenden van e-mail niet meer is toegestaan, voor het verzenden van hun boodschap toch weer terug op het oude vertrouwde papier.