Ingezonden persbericht


Start kiloknallercampagne: vlees goedkoper dan kattenvoer

Welke supermarkt 'wint' 250 radiospots?

Beluister de nieuwe radiospot: http://www.wakkerdier.nl/media/WakkerDier-KipKattevoer-RERERE-R20.mp3

Amsterdam, 18 maart 2010; De supermarkt die komende 3 maanden het meeste vlees verkoopt onder de gemiddelde kiloprijs voor kattenvoer (¤4,12 per kilo) 'wint' 250 bijtende radiospotjes van Wakker Dier op landelijke radio. In die radiospot zal Wakker Dier het dierenleed achter de spotgoedkope kiloknaller van deze supermarkt aan de kaak stellen. Hiermee start Wakker Dier vandaag haar nieuwe kiloknallercampagne. De campagne is gericht tegen het aanbieden van vlees voor dumpprijzen. De dieren betalen hiervoor uiteindelijk de prijs. Eerder was er al felle kritiek van boeren, slagers, slachterijen, politiek en dierenorganisaties op de kiloknaller. Wakker Dier zet in 2010 een fors offensief in tegen de kiloknaller: "Nog dit jaar moet een einde komen aan het gestunt met vlees. Als supermarkten willen stunten doen ze dat maar met cola of wasmiddel, niet over de rug van dieren." Soortgelijke campagnes van Wakker Dier tegen onverdoofde biggencastratie, blank kalfsvlees en legbatterij-eieren hadden allen binnen een jaar succes.

Kip de dupe van goedkope kipfilet

De kip is het meest 'verdingt' en verworden tot halffabricaat van vlees. Wageningen Universiteit schreef hierover(i):

'Het vleeskuiken is al een poosje geen echt kuiken meer... Dit juveniele spierbundeltje is weliswaar een technologisch hoogstandje, maar vanuit welzijnsoogpunt een ramp....Tegen zo'n explosieve groei in een tijdsbestek van zes weken zijn hun hart, longen en poten nauwelijks bestand. Sommige dieren groeien daarom letterlijk dood. ... Andere dieren worden zo zwaar dat hun eigen poten ze niet meer kunnen dragen. Ze zakken er doorheen en kunnen nauwelijks meer bewegen. Er is fundamenteel iets mis met de dieren.’

Enkele voorbeelden van prijsbesparingen:


- Door de ruwe vangstmethode(ii) van kippen in Nederland lopen 29 miljoen kippen (8%) jaarlijks vleugelkneuzingen en breuken op. Het bespaart 5 cent per kipfilet ten opzichte van de diervriendelijkere 'Zweedse vangmethode'(iii).


- De kippen worden met 20 op een vierkante meter gepropt en komen nooit buiten. Een (overdekte) uitloop naar buiten kost ca. 2,6 cent per kipfilet(iv).


- De in de vee-industrie gefokte extreem snel groeiende 'plofkip' kent grote welzijnsproblemen. Voornamelijk door de snelle groei sterven 16 miljoen kuikens jaarlijks voortijdig en voetzoolontstekingen, borstblaren en -pukkels worden verergerd. Een iets minder snel groeiend ras kent bijna vier keer minder (-71%) vroegtijdige sterfte en vrijwel geen voetzoolontstekingen of borstblaren. Dit kost circa 4,8 cent per kipfilet(v).

Kattenvoer: luxe luxer, luxueust

Waar supermarkten bij vlees vrijwel alleen concurreren op prijs, wordt bij kattenvoer juist op kwaliteit en luxe geconcurreerd. Zo hebben de meeste supermarkten een luxe huismerk ('excellent') bij kattenvoer maar is in veel supermarkten kipfilet maar in 1 soort te krijgen: de goedkoopste.

De gemiddelde kattenvoerprijs is ¤4.12 per kilo (goedkoopste ¤0,56/kilo, duurste ¤12,88/kilo). Dit is vastgesteld door bij diverse supermarkten de gemiddelde kiloprijs te bepalen van het gehele assortiment (totaal 132 soorten) kattenvoer.

Enkele voorbeelden:


- Sheba luxe maaltijd kipfilet; ¤12,64 per kilo


- Gourmet gold diamant rund; ¤10,94/kilo


- AH excellent tonijn in orientaalse saus; 8,12/kilo


- AH excellent kip; ¤8,12/kilo


- Sheba traiteur; ¤6,75/kilo


- Sheba elegance; 6,50 per kilo


- Perfect Fit 'voor fijngevoelige katten'; ¤5,85/kilo


- Gourmet gold, zeevis in bechamelsaus; ¤5,80/kilo


- Whiskas dental protection plus rund; ¤3,35/kilo


- Felix meat sensations; ¤2,09/kilo

Keerpunt: de kiloknaller onder vuur

Supermarkten stunten meer dan ooit met vlees. Een kwart (24,5%) van het vlees dat in 2009 over de toonbank ging in de supermarkten was een kiloknaller (in de reclame). Dat was in 2008 bijvoorbeeld nog 19,4%(vi). Supermarkten gebruiken de kiloknaller als trafficbuilder: extreem goedkope aanbiedingen, vaak zelfs beneden inkoopsprijs, om klanten te lokken die dan ook andere producten kopen. Zo daalde de gemiddelde prijs van een kilo varkenskarbonade in supermarkten tussen 1995 en 2008 van ¤6,35 naar ¤5,35 terwijl deze alleen om de inflatie te compenseren had moeten stijgen naar ¤8,25(vii). De weerstand tegen het stunten met vlees neemt echter enorm toe. Boeren, slagers, slachterijen, politiek en dierenorganisaties zijn eensgezind in hun weerzin tegen de kiloknaller.

einde persbericht




Ingezonden persbericht