Senternovem
18-03-2010 |
Phoenix Metaalwarenfabriek innoveert internationaal
Metaal persen in elke gewenste vorm - van een dashboard voor een
truck, opengewerkte scheidingswanden voor in een kantoortuin, design
verlichtingsarmaturen tot onderdelen voor de voedingsmiddelenindustrie
- dát doet metaalwarenfabriek Phoenix. Het geheim van de smid? Een
rubberpers, een innovatieve geest én de Europese subsidieregelingen.
Jan van Hulst - Phoenix Voor het vervaardigen van allerlei metalen
producten, gebruikte Phoenix tot halverwege de jaren negentig de
klassieke dieptrekmethode: met behulp van twee in elkaar passende
metalen mallen werd een staalplaat onder druk van een tonnen wegende
pers vervormd. Tot dat Phoenix-directeur Jan van Hulst tijdens een
presentatie bij Syntens werd geattendeerd op de rubberpersmethode; een
methode die door Fokker in de vliegtuigbouw werd toegepast. Van Hulst
was meteen overtuigd van de kansen die deze methode voor zijn bedrijf
zouden opleveren. Met name omdat hij hierdoor de kosten zou kunnen
reduceren en een aanzienlijk goedkoper product produceren.
Het vervaardigen van de twee mallen die bij de dieptrekmethode nodig
zijn, is zeer kostbaar. Ook het exact op zijn plaats houden van de
staalplaat tijdens het persen is geen sinecure. "Door de hoge kosten
van de dieptrekmethode weken steeds meer opdrachtgevers midden jaren
negentig uit naar concurrenten in Oost-Europa", vertelt de directeur.
"Uiteindelijk kwam men vooral voor de zeer ingewikkelde klussen bij
ons terecht. De rubberpersmethode was onze uitkomst: je hebt maar één
mal nodig, een 8000 ton zware pers én een goede rekenmethodiek. Om het
project te realiseren hadden we kennis en subsidie nodig en daarvoor
hebben we bij EGL aangeklopt. EGL heeft ons geholpen bij het
verkrijgen van een Europese subsidie."
Rekenmethodes
In 1999 heeft Phoenix Metaalwarenfabriek subsidie ontvangen vanuit de
Europese Craft-regeling, het huidige programma Research for the
benefit of SMEs, waarmee het bedrijf samen met TNO en buitenlandse
partners werkte aan de ontwikkeling van zeer exacte rekenmethodes.
Hierdoor kan Phoenix de klant tevoren vertellen of het gevraagde
ontwerp uitvoerbaar is. Inmiddels is Phoenix vele onderzoeksronden
verder en werkt het bedrijf anno 2010 met sterk `versimpelde'
rekenmethodieken.
Jan van Hulst: "We kunnen exact berekenen wat de warmtebehandeling van
de materialen moet zijn, om zo te voorspellen of het materiaal tegen
de verbuiging is opgewassen. Verder hebben de berekeningen ons in
staat gesteld, náást aluminium, ook staal en roestvaststaal te
vervormen en gaasmateriaal en geperforeerde producten te maken.
Computersimulatie brengt het voorspelde resultaat voor onze klanten in
beeld."
Metaalexpert
Van Hulst vindt het belangrijk als mkb'er niet afhankelijk te zijn van
de welwillendheid van klanten. Vooruit blijven kijken, blijven
vernieuwen en blijven innoveren, is zijn motto. "Innovatief onderzoek
heeft vooral onze rol ten opzichte van de klant veranderd", aldus Van
Hulst. "We zijn geen uitvoerend bedrijf meer, maar expert op het
gebied van metaalvervorming. We adviseren de klant over het meest
optimale resultaat van zijn wens."
Maar het innovatieve onderzoek heeft Phoenix meer gebracht. Van Hulst:
"Innovatie heeft `de energie' binnen ons bedrijf veranderd. Onze
medewerkers zijn heel enthousiast over hun werk en voelen zich
voldaan. Ze zijn van A tot Z bij het klantproces betrokken, gaan op
zoek naar de beste oplossing. Persoonlijke inbreng is een must. Mooi
is ook de samenwerking met TNO, die is inmiddels uitgegroeid tot een
gelijkwaardig kennisleverancierschap."
Jarenlang heeft Phoenix geïnvesteerd in wat nu dagelijkse praktijk is.
Met als resultaat dat zelfs in crisistijd de rubberpersen van Phoenix
overuren maken. Volgens Van Hulst hadden de onderzoeken zonder de hulp
van EGL en de Europese subsidie vele jaren meer in beslag genomen:
"Vanzelfsprekend is deelname aan de regelingen een tijdsinvestering,
maar die betaalt zich dubbel en dwars terug. Het voordeel van de
investeringen gaat ook naar de klant: die betaalt nu veel minder omdat
er maar één mal nodig is in plaats van twee."
Meer informatie
Research for the benefit of SMEs
Wijzigingsdatum |
18-03-2010