Cap Gemini Nederland


PERSBERICHT

Utrecht, 18 maart 2010

Capgemini lanceert wereldwijd nieuwe dienstentak voor de energiesector

Smart Energy Services bouwt verder op ervaring van Capgemini met slimme elektriciteitsmeters en -netwerken

Capgemini heeft vandaag de lancering bekendgemaakt van Smart Energy Services, een nieuwe wereldwijde dienstentak die zich richt op de energiesector met oplossingen voor smart metering, smart grids, smart home solutions, smart cities en smart analytics. Hiervoor put Capgemini uit een arsenaal van best practices dat in de afgelopen jaren is opgebouwd in samenwerking met meer dan twintig energiebedrijven uit Noord-Amerika en Europa. Centraal in Smart Energy Services staan de Managed Business Services van Capgemini, een tarievenmodel waarin de afrekening plaatsvindt op basis van het gebruik. Voor energiebedrijven resulteert dit in extra flexibiliteit en minder risico's, doordat er op voorhand geen grote kapitaalinvesteringen nodig zijn.

"Nederland heeft zich gecommitteerd aan de 20/20/20 doelstelling . Dit betekent dat we in 2020 in ieder geval 20% minder broeikasgassen moeten uitstoten en 20% van onze energiebehoefte uit duurzame energiebronnen moeten halen. Dat vraagt niet alleen om aanzienlijke investeringen in infrastructuur en productie omgevingen, maar ook om efficiënte samenwerking tussen onder andere energieleveranciers, netwerkbedrijven en overheden. Capgemini is in staat om haar klanten succesvol bij deze transitie te helpen op basis van een jarenlange ervaring, uitstekend trackrecord en volwaardige expertise. Met de bundeling van onze internationale expertise in de Smart Energy Service dienstentak wordt dit nog verder uitgebouwd", zegt Leo Frehe, verantwoordelijk voor Smart Energy Services in Nederland.

Eerder sloot Capgemini een nieuwe overeenkomst voor Smart Energy Services met Fortum, een toonaangevend Scandinavisch energiebedrijf. Deze overeenkomst vormt een nieuwe mijlpaal in de reeks van succesvolle implementaties in Europa en Noord-Amerika, waar Capgemini Group al samenwerkt met Hydro One, een grote Noord-Amerikaanse elektriciteitsmaatschappij (transport en distributie).

Myles D'Arcey, Senior Vice President van Hydro One, zegt hierover het volgende: "Sinds de totstandkoming van ons Advanced Metering Infrastructure-initiatief heeft Capgemini altijd nauw samengewerkt met de mensen van Hydro One. Hun bijdrage is onmisbaar geweest voor het succes van het project. Het bedrijf heeft zijn sporen zeker verdiend wat betreft het leveren van een uitgebreide oplossing die op een efficiënte manier aan de doelstellingen van ons programma voldoet en die de risico's van dergelijke activiteiten beperkt houdt."

"Sinds een paar jaar zet de hele sector zich in voor smart grids en de technologie daarvoor. Dit betekent dat groei van deze markt onvermijdelijk is. De manier waarop nutsbedrijven werken gaat zeker op de schop", aldus Perry Stoneman, Vice President en Global Leader van het Smart Energy Services-team van Capgemini. "Om de risico's van deze veranderingen in de hand te houden zijn de grote spelers op zoek naar een partner die oplossingen kan aandragen voor de specifieke behoeften van vandaag en de transformatie van morgen. Veel nutsbedrijven kiezen daarom voor de expertise en ervaring van Capgemini op dit gebied."

De oprichting van de nieuwe wereldwijde Smart Energy Services is de laatste stap in het belangrijke groei-initiatief van Capgemini, dat deel uitmaakt van het 'Business as Unusual'-plan dat op 5 november 2009 bekend werd gemaakt. De introductie ging gepaard met een belangrijke investering in het Business Information Management van de Group, gevolgd door aankondigingen van nieuwe wereldwijde Application Lifecycle Services, geïntegreerde Testing Services en Infostructure Transformation Services. Via deze reeks van vijf strategische producten wil Capgemini in 2010 voor 800 miljoen euro aan extra omzet genereren.

Kijk voor meer informatie over de Smart Energy Services van Capgemini op: www.capgemini.com/smartenergy EINDE PERSBERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience(TM) - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2009 een omzet van 8,4 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com. Rightshore® is een gedeponeerd handelsmerk van Capgemini.




Cap Gemini Nederland