Gemeente Asten nieuwe college

Portefeuilleverdeling nieuwe college

Zoals gemeld in het persbericht van 17 maart jl. volgt hierbij de portefeuilleverdeling. Op 30 maart as vindt een extra raadsvergadering plaats met als belangrijkste onderwerpen de benoeming van de nieuwe wethouders en raadsleden.

Wethouder Martens (CDA): loco burgemeester.1,0 fte.

RO buitengebied en uitbreidingsplannen

Reconstructie

Milieu

Verkeer en Vervoer

Natuurontwikkeling

Openbare werken

Volkshuisvesting

Onderwijs incl. Onderwijshuisvesting

Project De Wit/Thijssen

Project ZO-vleugel Brabantstad/NO-Corridor

Project Waterberging/Diesdonk

Wijkwethouder Ommel en Asten-Oost

Wethouder Van Bussel (Algemeen Belang):0,8 fte.

Economische Zaken

Stimulering economische ontwikkeling (centrum; afbakening: RO bij weth. Huijsmans)

Evenementen(beleid)

Recreatie en toerisme

Financiën (daaronder tevens begrepen de volledige budgetcyclus voorjaarsnota, begroting, jaarrekening en Beraps, de ontwikkeling van financiële rechtmatigheid en treasury)

Grondzaken en eigendommen

Control (d.w.z. concerncontrol, 213a onderzoeken, INK-audits, rapporten van de Rekenkamercommissie, instrumentele ontwikkeling zoals ontwikkeling van Planning & Control, interne controles, Bestuursletter van de accountant en juridisch control)

Bedrijventerreinen

Sport

Museum

Project Gezandebaan

Project Prinsenmeer

Wijkwethouder Asten Centrum/Zuid en Asten West

Wethouder Huijsmans (Leefbaar Asten): 0,8 fte.

RO binnengebied en overgangsgebieden

Monumenten

Welstand

Welzijn en Volksgezondheid

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Jeugd- en Jongeren

Ouderen

Minderheden

Kunst en Cultuur

Project MFA (IDOP) Ommel

Project Bloemenwijk

Project Bovist

Project IDOP Heusden

Wijkwethouder Heusden en Asten Noord

Burgemeester:

Openbare orde en veiligheid

Coördinatie handhaving

Communicatie

Externe betrekkingen en (regionale) samenwerking

Personeel en organisatieontwikkeling

ICT en dienstverlening

Vertegenwoordiger SRE Regioraad

Coördinator Dorps en wijkraden

Project MEROS

Coördinatie deregulering

Project Dienstverlening

Project Samenwerking Asten en Someren

Vervanging

Wethouder Martens vervangt de burgemeester.

Wethouder Van Bussel vervangt wethouder Huijsmans.

Wethouder Huijsmans vervangt wethouder Martens.

Burgemeester vervangt wethouder Van Bussel.

Bestuurlijke formatie

De coalitiepartijen zijn tot de conclusie gekomen dat een formatieomvang van 2,6 fte. noodzakelijk is. (was 2,25 bij start vorig college) De afwegingen daartoe zijn hieronder integraal opgenomen vanwege het maatschappelijke en politiek-bestuurlijke belang én gevoeligheid. De raad zal hier nog een besluit over moeten nemen.

In het verleden hebben de bestuurders voortdurend te kampen gehad met spanningen tussen beschikbare tijd en de voor hun taken benodigde tijd. Dit is een probleem dat zich vooral in kleine gemeenten voordoet, hetgeen voor de wetgever aanleiding is geweest om de gemeentewet (artikel 36) aan te passen. De toegestane formatie is nu voor gemeenten als Asten 3 fte. bij louter voltijdse wethouders en 3,3 bij voltijdse én deeltijdse wethouders.

We zetten het bestaande beleid voort met een aantal nieuwe accenten, zoals het investeren in relaties. Relaties met onze burgers, onze verenigingen en instellingen, onze buur- en regiogemeenten en andere overheden. Dat schept verwachtingen en die willen we waarmaken. We gaan daarvoor keihard aan de slag en we maken daar tijd voor vrij.

We vinden dit belangrijk omdat het niet alleen gaat om goed beleid en goede uitvoering maar ook om goede verstandhouding, goede participatie en goede communicatie. Het belang daarvan is groot, mede gezien de komende moeilijke tijden als gevolg van rijkskortingen op onze inkomsten.

We verwachten en vrezen een korting van 10% oplopend tot misschien wel 20% op de rijksuitkering uit het gemeentefonds. Daar komen verminderde inkomsten uit leges en verhoogde kosten uit toegenomen WWB-uitkeringen e.d. bovenop. De kerntakendiscussie zal de maatregelen voortbrengen die genomen moeten worden om het hoofd boven water te houden. Deze maatregelen zullen verstrekkend zijn en zullen zeer zorgvuldig moeten worden voorbereid en uitgevoerd. Dat vraagt goed (juridisch en financieel) onderzoek en overleg, communicatie en uitleg. We moeten daarop voorbereid zijn. Onze burgers en instellingen moeten beroep op ons kunnen doen en wij op hen. Dat kost tijd en daarmee moeten we rekening houden.

Uit `Den Haag' komen al voortdurend signalen dat naast de bezuinigingen op het gemeentefonds ook doorgegaan wordt met de decentralisatie van rijkstaken naar de gemeenten. Dit gaat als bezuinigingsmaatregel altijd gepaard met de zogenaamde efficiencykorting (`de gemeenten krijgen minder geld dan voorheen nodig was voor de uitvoering van de rijkstaak, want de gemeenten kunnen de uitvoering efficiënter opzetten'). Nieuwe taken zullen blijven komen, zeker de komende jaren.

De ervaring van (ex-)wethouders is dat mogelijke externe subsidies worden gemist als gevolg van door gebrek aan tijd beperkte deelname aan netwerken en externe overleggen. Dit vinden wij niet gewenst en in de komende zware financiële tijden zelfs niet verantwoord.

Er is verschil in zwaarte van portefeuilles. Daarmee is rekening gehouden bij de tijdsbestedingnorm. De portefeuille van de loco-burgemeester is zwaarder vanwege de omvang van de portefeuille én vanwege de taken die voortvloeien uit het loco-burgemeesterschap. Als voorbeeld noemen we de taken op het gebied van veiligheid en rampenbestrijding, waarop ook de loco-burgemeester moet zijn toegerust.

Een formatie van 3 tot 3,3 fte. is wettelijk toegestaan. Wij willen werken met een formatie van 2,6 fte., een verhoging van 0,35 fte. ten opzichte van voorheen. We blijven daarmee 0,4 tot 0,7 fte. onder de wettelijk toegestane norm. Alles afwegende vinden wij het noodzakelijk én redelijk om de formatie meer in overeenstemming te brengen met de bestaande ambities, de maatschappelijke ontwikkelingen en de gewenste aandacht voor onze relaties. Tegelijkertijd realiseren we ons dat de verhoging tot het aller-noodzakelijke beperkt moet blijven vanwege de financiële situatie. Ofschoon we beseffen dat dit moeilijk hard te maken is, zijn we ervan overtuigd dat de kost voor de baat gaat. Bij de kerntakendiscussie zullen overigens alle zaken, waaronder de totale formatie, tegen het licht gehouden worden.