Gemeente Asten
nieuwe college
Portefeuilleverdeling nieuwe college
Zoals gemeld in het persbericht van 17 maart jl. volgt hierbij de
portefeuilleverdeling. Op 30 maart as vindt een extra raadsvergadering
plaats met als belangrijkste onderwerpen de benoeming van de nieuwe
wethouders en raadsleden.
Wethouder Martens (CDA): loco burgemeester.1,0 fte.
RO buitengebied en uitbreidingsplannen
Reconstructie
Milieu
Verkeer en Vervoer
Natuurontwikkeling
Openbare werken
Volkshuisvesting
Onderwijs incl. Onderwijshuisvesting
Project De Wit/Thijssen
Project ZO-vleugel Brabantstad/NO-Corridor
Project Waterberging/Diesdonk
Wijkwethouder Ommel en Asten-Oost
Wethouder Van Bussel (Algemeen Belang):0,8 fte.
Economische Zaken
Stimulering economische ontwikkeling (centrum; afbakening: RO bij
weth. Huijsmans)
Evenementen(beleid)
Recreatie en toerisme
Financiën (daaronder tevens begrepen de volledige budgetcyclus
voorjaarsnota, begroting, jaarrekening en Beraps, de ontwikkeling van
financiële rechtmatigheid en treasury)
Grondzaken en eigendommen
Control (d.w.z. concerncontrol, 213a onderzoeken, INK-audits,
rapporten van de Rekenkamercommissie, instrumentele ontwikkeling
zoals ontwikkeling van Planning & Control, interne controles,
Bestuursletter van de accountant en juridisch control)
Bedrijventerreinen
Sport
Museum
Project Gezandebaan
Project Prinsenmeer
Wijkwethouder Asten Centrum/Zuid en Asten West
Wethouder Huijsmans (Leefbaar Asten): 0,8 fte.
RO binnengebied en overgangsgebieden
Monumenten
Welstand
Welzijn en Volksgezondheid
Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Jeugd- en Jongeren
Ouderen
Minderheden
Kunst en Cultuur
Project MFA (IDOP) Ommel
Project Bloemenwijk
Project Bovist
Project IDOP Heusden
Wijkwethouder Heusden en Asten Noord
Burgemeester:
Openbare orde en veiligheid
Coördinatie handhaving
Communicatie
Externe betrekkingen en (regionale) samenwerking
Personeel en organisatieontwikkeling
ICT en dienstverlening
Vertegenwoordiger SRE Regioraad
Coördinator Dorps en wijkraden
Project MEROS
Coördinatie deregulering
Project Dienstverlening
Project Samenwerking Asten en Someren
Vervanging
Wethouder Martens vervangt de burgemeester.
Wethouder Van Bussel vervangt wethouder Huijsmans.
Wethouder Huijsmans vervangt wethouder Martens.
Burgemeester vervangt wethouder Van Bussel.
Bestuurlijke formatie
De coalitiepartijen zijn tot de conclusie gekomen dat een
formatieomvang van 2,6 fte. noodzakelijk is. (was 2,25 bij start vorig
college) De afwegingen daartoe zijn hieronder integraal opgenomen
vanwege het maatschappelijke en politiek-bestuurlijke belang én
gevoeligheid. De raad zal hier nog een besluit over moeten nemen.
In het verleden hebben de bestuurders voortdurend te kampen gehad met
spanningen tussen beschikbare tijd en de voor hun taken benodigde
tijd. Dit is een probleem dat zich vooral in kleine gemeenten
voordoet, hetgeen voor de wetgever aanleiding is geweest om de
gemeentewet (artikel 36) aan te passen. De toegestane formatie is nu
voor gemeenten als Asten 3 fte. bij louter voltijdse wethouders en 3,3
bij voltijdse én deeltijdse wethouders.
We zetten het bestaande beleid voort met een aantal nieuwe accenten,
zoals het investeren in relaties. Relaties met onze burgers, onze
verenigingen en instellingen, onze buur- en regiogemeenten en andere
overheden. Dat schept verwachtingen en die willen we waarmaken. We
gaan daarvoor keihard aan de slag en we maken daar tijd voor vrij.
We vinden dit belangrijk omdat het niet alleen gaat om goed beleid en
goede uitvoering maar ook om goede verstandhouding, goede participatie
en goede communicatie. Het belang daarvan is groot, mede gezien de
komende moeilijke tijden als gevolg van rijkskortingen op onze
inkomsten.
We verwachten en vrezen een korting van 10% oplopend tot misschien wel
20% op de rijksuitkering uit het gemeentefonds. Daar komen verminderde
inkomsten uit leges en verhoogde kosten uit toegenomen WWB-uitkeringen
e.d. bovenop. De kerntakendiscussie zal de maatregelen voortbrengen
die genomen moeten worden om het hoofd boven water te houden. Deze
maatregelen zullen verstrekkend zijn en zullen zeer zorgvuldig moeten
worden voorbereid en uitgevoerd. Dat vraagt goed (juridisch en
financieel) onderzoek en overleg, communicatie en uitleg. We moeten
daarop voorbereid zijn. Onze burgers en instellingen moeten beroep op
ons kunnen doen en wij op hen. Dat kost tijd en daarmee moeten we
rekening houden.
Uit `Den Haag' komen al voortdurend signalen dat naast de
bezuinigingen op het gemeentefonds ook doorgegaan wordt met de
decentralisatie van rijkstaken naar de gemeenten. Dit gaat als
bezuinigingsmaatregel altijd gepaard met de zogenaamde
efficiencykorting (`de gemeenten krijgen minder geld dan voorheen
nodig was voor de uitvoering van de rijkstaak, want de gemeenten
kunnen de uitvoering efficiënter opzetten'). Nieuwe taken zullen
blijven komen, zeker de komende jaren.
De ervaring van (ex-)wethouders is dat mogelijke externe subsidies
worden gemist als gevolg van door gebrek aan tijd beperkte deelname
aan netwerken en externe overleggen. Dit vinden wij niet gewenst en in
de komende zware financiële tijden zelfs niet verantwoord.
Er is verschil in zwaarte van portefeuilles. Daarmee is rekening
gehouden bij de tijdsbestedingnorm. De portefeuille van de
loco-burgemeester is zwaarder vanwege de omvang van de portefeuille én
vanwege de taken die voortvloeien uit het loco-burgemeesterschap. Als
voorbeeld noemen we de taken op het gebied van veiligheid en
rampenbestrijding, waarop ook de loco-burgemeester moet zijn
toegerust.
Een formatie van 3 tot 3,3 fte. is wettelijk toegestaan. Wij willen
werken met een formatie van 2,6 fte., een verhoging van 0,35 fte. ten
opzichte van voorheen. We blijven daarmee 0,4 tot 0,7 fte. onder de
wettelijk toegestane norm. Alles afwegende vinden wij het noodzakelijk
én redelijk om de formatie meer in overeenstemming te brengen met de
bestaande ambities, de maatschappelijke ontwikkelingen en de gewenste
aandacht voor onze relaties. Tegelijkertijd realiseren we ons dat de
verhoging tot het aller-noodzakelijke beperkt moet blijven vanwege de
financiële situatie. Ofschoon we beseffen dat dit moeilijk hard te
maken is, zijn we ervan overtuigd dat de kost voor de baat gaat. Bij
de kerntakendiscussie zullen overigens alle zaken, waaronder de totale
formatie, tegen het licht gehouden worden.