Partij voor de Vrijheid (PVV)
Spoeddebat kilometerheffing
donderdag 18 maart 2010
Voorzitter,
Met een beetje geluk wordt dit een historische dag. Namelijk de dag
dat we in dit huis voor het laatst spreken over de kilometerheffing.
Was het eerst de VVD die van `Yes we can' naar `Kilometerheffing No
Way' overgestapt is, nu lijkt ook het CDA de kilometerheffing
definitief te prullemanderen.
Noem het verkiezingsretoriek of voortschrijdend inzicht, maar feit is
dat gisteren zowel CDA-minister Eurlings als CDA-Kamerlid Koopmans de
kilometerheffing eigenhandig de nek hebben omgedraaid.
Vertrekkend minister Eurlings heeft altijd gepleit dat hij draagvlak
onder de bevolking essentieel vond bij de invoering van de
kilometerheffing.
Draagvlak dat bij hem en de rest van het CDA, en laten we daar vandaag
maar eerlijk over zijn, van meet af aan ver te zoeken was.
Het keer op keer vertragen van de invoering van de kilometerheffing
door zowel de minister als het CDA is daarvan het levende bewijs.
Toen de minister schoorvoetend het rekeningrijden toch wilde invoeren
ontstond er een ware volksopstand!
Het aantal burgerinitiatieven was ongekend groot.
Denk alleen al aan www.kilometerheffing-nee.nl, waar tienduizenden
mensen een petitie hebben ondertekend tegen dit onzalige plan.
Het PVV-meldpunt tegen de kilometerheffing kreeg in een paar dagen
tijd duizenden mails te verwerken van verontruste burgers.
Een enquête van De Telegraaf, waar zo'n 200.000 mensen aan deelnamen,
liet aan duidelijkheid ook niets te wensen over: 89% van de deelnemers
liet een verpletterend NEE horen.
Bij wie kan je draagvlak vinden als door de invoering van de
kilometerheffing:
- Geen millimeter file wordt oplost?
- De staatscontrole weer terug is van weggeweest?
- Fraudegevoeligheid automobilisten geld afhandig maakt?
Voorzitter,
Niemand staat voor de lol in de file en toch heeft de kilometerheffing
een spitstarief in petto waar hardwerkende burgers voor mogen
aftikken.
Voor deze burgers moeten we vandaag besluiten dat vanuit het
ministerie van Verkeer en Waterstaat de samenwerking met gemeenten,
zoals Amsterdam, die proeven met de kilometerheffing willen, wordt
beëindigd.
Geen eurocent meer naar projecten die ook maar enigszins rieken naar
rekeningrijden.
Ik heb lang gezocht, maar ik heb geen enkel pluspunt over de
kilometerheffing kunnen vinden. Naast dat gekke spitstarief hijgen een
CO2- en een inwonersbelasting in onze nek.
Gelukkig ben ik geen roepende in de woestijn:
Topambtenaren op het ministerie van Verkeer en Waterstaat stelden niet
te geloven in het megaproject van hun minister en spraken van een
afschuwelijke dwaling.
Rijschoolhouders houden, als de kilometerheffing er komt, rekening met
tariefstijgingen van tien procent, waardoor het rijbewijs tientallen
tot honderden euro's duurder wordt.
Een meerderheid van het Midden- en Kleinbedrijf ziet helemaal niets in
rekeningrijden. Eén op de vijf MKB-ers denkt zelfs dat het aantal
files na invoering alleen maar zal toenemen.
Twee jaar geleden stelde het Ruimtelijk Planbureau al vast dat het
geld voor de kilometerheffing naar extra wegen moet.
Voorzitter,
Met de kilometerheffing ben je verzekerd van ellende!
Maar deze mooie lentedag biedt de uitgelezen mogelijkheid om dit
hoofdpijndossier definitief te sluiten.